با توجه به نیازهای زیادی که در بازارهای فیزیکی و آنلاین به استراتژیهای بازاریابی حس میشود، شیوههای بسیار تازه و کاربردی برای ارتقا کسبوکارها در نظر گرفته شدهاند که میتوانند پا به پای تغییر و تحولات بازار و شیوه خرید مشتریان، فعالیتهای ما را هدایت کنند.
یکی از بهترین استراتژیهایی که در حال حاضر برای پیشرفت در زمینههای مختلف کاری از آن استفاده میشود، شیوه بازاریابی نوین است که در ادامه بهصورت مفصل به بررسی آن خواهیم پرداخت. مطمئناً آگاهی از این شیوهی بازاریابی، دریچههای بیشتری را به روی پیشرفت کاری شما باز خواهد کرد. پس برای پی بردن به راز و رمزهای بازاریابی نوین، تا انتهای این مطلب، با ما همراه بمانید.
بازاریابی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟
بسیاری از مردم وقتی با عنوان «بازاریابی» برخورد میکنند، آن را مترادف با واژه «فروش» در نظر میگیرند. این در حالی است که بازاریابی به هیچ وجه، تنها به فروش یک محصول یا خدمت خلاصه نشده و مجموعهای گسترده از فعالیتهای حرفهای مربوط به تولید، شناسایی بازار هدف، شناخت مشتریان، فروش، خدمات پس از فروش و …. را در بر میگیرد که به تمامی این موارد مراحل بازاریابی می گویند.
اما بازاریابی هم انواع مختلفی دارد که از جملهی آنها میتوان بازاریابی دیجیتالی، بازاریابی مویرگی، بازاریابی ویروسی، بازاریابی محتوایی، بازاریابی توسعهای، بازاریابی نوین، بازاریابی چریکی، بازاریابی عصبی، بازاریابی انگیزهای و …. را نام برد. برخی از این انواع بازاریابی، زیرمجموعهی یکدیگر هستند و برخی نیز مفهوم مستقلتری دارند.
بهرحال باید در نظر داشته باشیم که با هر کدام از مدلهای بازاریابی که روبهرو هستیم، لازم است تا نه تنها یک موضوع، بلکه موضوعهای گوناگونی را مورد بررسی و اجرا قرار دهیم.
اگر از این شیوهها استفاده نکنیم، نخواهیم توانست در بازار رقابتی امروز به مشتریان بالقوه خود خدمترسانی کنیم. پس برای هر کسبوکاری ضروری است که مفهوم بازاریابی را جدی گرفته و از شگردهای متنوع آن برای پیشرفت کاری خود استفاده کند.
بازاریابی نوین چیست؟
بازاریابی نوین «New Marketing» یا «Modern Marketing» به مجموعهای از فعالیتها اطلاق میشود که در طی آن، فعالیتهایی نوآورانه، مستمر و هوشیارانه صورت میگیرد تا محصول یا خدمت نهایی، به درستی به مشتریان ارائه شود.
در واقع فعالیتهای بازاریابی نوین، در تمام مراحل کار، حتی قبل از تولید نیز صورت میگیرد. دیگر انواع بازاریابی که نام بردیم، مانند بازاریابی چریکی، دیجیتالی، عصبی و … نیز در فرآیند بازاریابی نوین، نقش داشته و به نوعی، زیرمجموعهی آن به حساب میآیند.
به عبارت دیگر، بازاریابی نوین، شامل فعالیتهای گستردهای است که در فضایی مدرن، با استفاده از حداکثر امکانات و سرمایه انجام میشود تا در نهایت بتوان به مشتریان مدرن و هوشیار عصر حاضر، سرویسدهی مناسبی را ارائه کرد.
تفاوت بازاریابی نوین و سنتی چیست؟
شاید بتوان بازاریابی مدرن یا نوین را دقیقاً نقطهی برابر بازاریابی سنتی در نظر گرفت. در واقع، هرچیزی که در بازاریابی سنتی اهمیت نداشت، در بازاریابی مدرن مورد توجه قرار میگیرد. از جمله بارزترین تفاوتهای بین بازاریابی سنتی و نوین، میتوان موارد زیر را نام برد:
خلاقیت و نوآوری در برابر ثبات
در بازاریابی سنتی، محصولات به دور از چشم بازاریابان و در پشت درهای بسته، طراحی و تولید میشدند. اما در بازاریابی مدرن، باید بازاریاب شاهد تمام مراحل طراحی و تولید و ارائه خدمت یا محصول باشد. وقتی تمام مراحل طراحی مورد توجه و بازنگریهای پی در پی قرار بگیرد، طبیعتاً با خلاقیت و نوآوری همراه خواهند بود. چراکه چنین طراحی براساس تحقیقات بازار و سلیقه مشتریان صورت میگیرد که اساس کار بازاریابی مدرن یا نوین است.
استفاده هدفمند از دادهها
در گذشته، هیچ استفاده هدفمندی از دادهها و اطلاعات مربوط به کسبوکار و مشتریان نمیشد. اما در شیوهی مدرن بازاریابی، کوچکترین اطلاعات برای سازمان، اهمیت بسزایی دارند. حتی یک شماره تماس یا یک آدرس ایمیل مشتری، به معنی یک سرنخ مهم برای صاحبان کسبوکارها است.
چراکه به کمک این اطلاعات میتوان دوباره با روشهای مختلف به سراغ مشتری رفت. اما در گذشته، هیچ راهی برای ارتباط اینچنینی با مشتریان وجود نداشت. همچنین افراد با برگزاری نظرسنجیها میتوانند نظر مخاطبین و کاربران خود را در مورد شیوه عملکردشان ارزیابی کرده و فعالیتهای خود را به مسیری هدایت کنند که مورد توجه مشتریها باشد.
فعالیت در فضای گسترده اینترنت
کسبوکارهای سنتی، هیچ ارتباطی با فضای آنلاین نداشتند. اما در فضای نوین کسبوکار، دنیای مجازی، وبسایتها و شبکههای اجتماعی مختلف، نقش تعیینکننده و غیرقابل انکاری را ایفا میکنند. همین فعالیت در بستر اینترنت سبب میشود تا گروه مشتریان کسبوکارها نیز به نسبت گذشته دچار دگرگونی شود. اگر قبلاً تنها افراد یک محله یا یک شهر خاص مشتریان یک برند بودند، حالا افراد از سراسر کشور یا حتی از سراسر جهان میتوانند مشتری یک برند بوده و محصولات آن را سفارش دهند.
اولویت دادن به مشتری
شاید بتوان گفت که در بازاریابی سنتی، این صاحبان کسبوکارها بودند که در اولویت قرار داشته و حرف اول و آخر را میزدند. اما در حال حاضر، ورق برگشته و اولویت فقط و فقط با کاربران، مخاطبین و مشتریان است.
چراکه در برابر انواع برندهای باکیفیتی که در بازار وجود دارد، سازمانها باید با ایدهپردازیهای پی در پی، نظر مشتریان آگاه عصر جدید را به سمت خود جلب کنند. در واقع میتوان گفت که عملاً در بازاریابی نوین، مشتریان پادشاه هستند!
استفاده بهینه از منابع
بهینگی منابع و امکانات در گذشته، اهمیت خاصی نداشت، چراکه بازار رقابت آنچنان سنگین نبوده و سطح خلاقیت نیز به حد قابل توجهی نرسیده بود. اما امروزه در پی فرآیند جهانی شدن، هر ایدهی جذاب در هر نقطه از جهان اجرا شود، مردم از دورترین نقاط دیگر جهان از آن باخبر شده و سپس از روی آن الگوبرداری میکنند. در شیوههای بازاریابی مدرن، باید بتوان از حداقل امکانات و منابع برای بیشترین رشد و پیشرفت استفاده کرد.
تفاوت بازاریابی نوین و دیجیتال مارکتینگ چیست؟
برخی از افراد وقتی نام بازاریابی جدید، مدرن یا نوین را میشنوند، بلافاصله آن را مترادف با بازاریابی دیجیتالی در نظر میگیرند، حال آنکه بازاریابی دیجیتالی تنها یکی از بخشهای بازاریابی مدرن به حساب میآید. بازاریابی دیجیتالی، بهصورت کلی بر فعالیتهای آنلاین و استفادهی صحیح از امکانات مجازی تأکید دارد.
اما بازاریابی نوین، حتی شیوه طراحی، تولید و توزیع محصولات را نیز در بر میگیرد. به صورت کلی، این دو با هم در راستای سفارشیسازی پیامهای تبلیغاتی برای هر مشتری حرکت کرده و برنامهی کسبوکار را طوری به پیش میبرند که با استفاده صحیح و بهینه از اطلاعات و سرنخهای کاربران، بتوان آنها را از محصولات و خدمات جدید آگاه کرده و دوباره به برند علاقهمند کنند. همچنین تبدیل کاربران به مشتری و سپس تبدیل مشتریهای عادی به مشتریان وفادار و هوادار نیز از شگردهای بازاریابی دیجیتالی و نوین در کنار هم است.
چرا باید از بازاریابی نوین استفاده کنیم؟
استفاده از بازاریابی نوین در کسب و کار، به دید صاحب کسب و کار بستگی دارد. کسی که همچنان به روشهای سنتی اعتقاد دارد و از ورود به دنیای مدرن فعالیتهای اقتصادی میترسد، طبیعی است که نمیتواند به شیوه کاربردی از تأثیر بازاریابی نوین بهره بگیرد. اما کسی که به اندازه ذرهای، اهمیت فعالیتهای مدرن در فضای باز دهکده جهانی و سوشیالمِدیا را حس کرده باشد، بدون استثتا، در پی اجرای بازاریابی نوین در کسبوکار خود خواهد بود.
برای موفقیت و بقا در فضای جدید کسبوکار، در بین رقیبانی که از آخرین متدهای تبلیغاتی و فروش استفاده میکنند، تنها باید روی روشهای مدرن بازاریابی حساب کرد. بقای کسبوکارها در هر عصر به یک نوع فعالیت خاص بستگی دارد، برای مثال، در عصر صنعتی، این کارخانهدارها بودند که سود نهایی را میبردند و در عصر کشاورزی نیز، زمینداران حرف اول را میزدند. اکنون که در عصر تکنولوژی به سر میبریم، افرادی برنده میشوند که از روشهای نوین بازاریابی استفاده میکنند!
۶ اصل مهم بازاریابی نوین
هر شیوه یا استراتژی بازاریابی، یک سری اصول خاص دارد که آن را از دیگر روشها متمایز میکند. فیلیپ کاتلر، به عنوان پدر بازاریابی، نظریههای مختلفی در مورد اجرای روشهای مدرن بازاریابی دارد.برای آشنایی با انواع استراتژی مطالعه مقاله “انواع استراتژی های رقابتی” را پیشنهاد می کنیم.
او در تحقیقات خود ۴ اصل را برای بازاریابی مدرن یا نوین ارائه کرده که با ترکیب آنها با دیگر عوامل مؤثر در اجرای صحیح بازاریابی مدرن، میتوان ۶ مورد زیر را بررسی کرد:
ماهیت محصول و هدفمندی
هدفمندی را میتوان اصلیترین اصل در بازاریابی جدید و نوین محسوب کرد. با تعیین ماهیت اصلی یک محصول و هدف اصلی ارائهی آن، میتوان تمام فعالیتهای دیگر را نیز در راستای همین هدف تنظیم کرد. برای مثال، وقتی شرکتی تصمیم میگیرد تا محصولات ارگانیک ارائه کند، باید ماهیت اصلی کار خود، تنوع محصولات، رده مشتریان، موقعیت جغرافیایی برای ارائه محصول و همچنین ابزارهای آنلاین خود را نیز مشخص کند.
وقتی تمام ماهیت و هدف کار مشخص باشد، آنگاه به راحتی میتوان به سمت رشد آن قدم برداشت. در غیر اینصورت، اگر هدف مشخص نباشد، دیگر فعالیتها نیز به درستی پیش نخواهند رفت.
مثلا، در مورد همان تولید محصولات ارگانیک، اگر صاحب برند، خود به اهمیت کارش ایمان نداشته باشد و صرفاً بخاطر توصیه کارشناسان مبنی بر گرم بودن بازار این محصولات، به این کار روی بیاورد، طبیعی است که چنین شخصی نمیتواند در راستای بازاریابی به سبک نوین گام بردارد.
قیمتگذاری
قیمتگذاری صحیح نیز یکی از اصولی است که کاتلر بر آن تأکید دارد. برای قیمتگذاری باید به نوع محصولات دقت کرد. اگر محصولی که تولید یا ارائه میشود، یک محصول مصرفی است، قطعاً نباید قیمت بالایی داشته باشد. چراکه مردم برای کالاهای مصرفی، هزینه زیادی نمیکنند. این کالاها همیشگی هستند و باید قیمت متناسبی داشته باشند. اما اگر کسی در راستای تولید محصولات و ارائه خدمات لوکس و لاکچری فعالیت کند، میتواند بازه قیمتی بسیار بالاتری را برای محصولات و خدماتش در نظر بگیرد.
الهامبخشی
امروزه کسبوکارهای موفق، داستانهای شخصی و الهامبخش خود را دارند. بحث داستان کسبوکار، در رده بازاریابی دیجیتالی که خود زیرمجموعه بازاریابی نوین است، قرار میگیرد که بهصورت مفصل نیاز به بررسی دارد. بهرحال این داستان شخصی، میتواند روی احساسات مشتریان، کاربران و مخاطبین تأثیر بسزایی بگذارد.
کسی که در زمینهی تولید عطر و ادکلن فعالیت میکند، میتواند از چالشهایی که برای ایجاد این کسبوکار با آنها روبهرو شده، یک داستان الهامبخش بسازد و آن را با مشتریان خود به اشتراک بگذارد. هر رده شغلی میتواند داستان متفاوتی داشته باشد.
سرعت بالا
سرعت در اجرای برنامهها برای بازاریابی به سبک نوین، اهمیت زیادی دارد. اگر سرعت بالا نباشد، ممکن است ایدههای ما توسط رقیبان اجرایی شوند. اگرچه لزومی ندارد بیش از حد به رفتار رقیبان دقت کرد یا آنها را بیش از حد زیر نظر داشت، اما اجرای سریع برنامهها، شما را در جت درستی قرار میدهد که میتوانید به بهترین شیوه ممکن از استراتژیهای بازاریابی نفع ببرید.
حال اگر نسبت به سرعت، بیتوجه باشید، نتایج نهایی شما کمرنگتر خواهند بود. شاید برایتان جالب باشد، اما اگر شما دیگر اصول بازاریابی به سبک نوین را به درستی اجرا کنید، به صورت ناخودآگاه، سرعت بالایی در اجرای ایدههای شما وجود خواهد داشت!
تعامل با مشتری
همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، مشتریان پادشاه هستند و خود آنها میتوانند مسیر رشد کسبوکار ما را مشخص کنند. پس تعامل صحیح با مشتریان، یکی از اصول اساسی بازاریابی به سبک نوین است. این تعامل میتواند از طریق پشتیبانی آنلاین، تماسهای تلفنی، پیامک، ایمیل مارکتینگ، فعالیتهای گستردهی مبتنی بر برگزاری همایش، باشگاه مشتریان و …. صورت بگیرد.
ترفیع در ارائه
ترفیع در ارائه و توزیع کالا و خدمات نیز از اصول نامبردهی کاتلر است که بهصورت عمده بر نحوهي اجرای کمپینهای تبلیغاتی گسترده، برقراری ارتباط قویتر با مخاطبین و اقناع بیشتر آنها صورت میگیرد. بنابراین تمام مراحل مربوط به توزیع کالا و ارائه خدمات به شیوهای که رضایت کامل مشتری را در پی داشته باشد، در رده ترفیع بازاریابی نوین قرار میگیرد.
۶ نمونه موفق بازاریابی نوین در جهان
نمونههای بسیاری در سطح جهان وجود دارند که با استفاده از روشهای مدرن بازاریابی به موفقیتهای بزرگی دست یافتهاند. در بین هزاران نمونهی موفقی که وجود دارد، ۶ نمونهی زیر، بیشتر از همه برای ما آشنا هستند:
آمازون
کوکاکولا
سامسونگ
اپل
تسلا
اینستاگرام
هرکدام از برندهای فوق، با تکیه بر آخرین متدهای بازاریابی و استفاده گسترده از اصول بازاریابی مدرن، به موفقیتهای بسیاری دست یافتهاند که برای همگی ما قابل لمس هستند. پیشرفت روزافزون محصولات سامسونگ و اپل، در طی فرآیند تحقیق و بررسیهای گستردهی بازار، خلاقیت و نوآوری و همچنین اهمیت دادن به مشتریها حاصل میشود.
همچنین برندهایی چون اینستاگرام و آمازون، با توجه به نیازهای کاربران و مشتریان خود به نتایج در خور توجهی دست مییابند که باعث میشود هربار از یک خدمت افزوده خود پردهبرداری کنند. شرکت تسلاموتورز نیز با رد کردن تمام مرزهای حال حاضر تولید، شیوه کاملاً نوینی را برای تولید اتومبیلهای برقی پرسرعت ایجاد کرده است.
سخن نهایی
اگر دقیقتر توجه کنیم، میبینیم که تمام کسبوکارهای موفق در عصر حاضر یا برندهای مشهوری که از گذشته وجود داشتهاند و هنوز هم در بازارها یکهتازی میکنند، از شگرهای بازاریابی به سبک نوین بهره میگیرند. البته برخی از برندها به صورت کامل و برخی نیز بهصورت مقطعی و موقتی از این استراتژیها استفاده میکنند.
هرچقدر بیشتر به اصول و تأثیر بازاریابی نوین پایبند باشید، بازاریابی نوین در کسب و کار شما، بهتر عمل خواهد کرد. این به معنای عجله یا ترس نیست، چراکه اگر تا به امروز از این روشها استفاده نکردهاید، قطعاً باید به مرور و با دقت کافی وارد مسیر بازاریابیهای جدید شوید. اگر برای ورود به این دنیای تازه، اضطراب دارید، کارشناسان دکتر ویز، همراه شما خواهند بود. پیشنهاد می شود مقاله وبینار چیست را بخوانید.
برخی از سوالات رایج:
۱. بازاریابی نوین چیست؟
بازاریابی نوین زیرمجموعه ایی از بازاریابی است اما با این تفاوت که این سبک از بازاریابی با روش های جدید صورت می گیرد که افراد در گذشته با آن آشنایی نداشتند مانند بازاریابی چریکی و دیجیتال و …
۲. تفاوت بازاریابی نوین و سنتی چیست؟
۱. خلاقیت و نوآوری در برابر ثبات ۲. استفاده هدفمند از دادهها ۳. فعالیت در فضای گسترده اینترنت ۴. اولویت دادن به مشتری
۳. چند اصل مهم بازاریابی نوین را نام ببرید؟
۱. قیمت گذاری ۲. الهام بخشی ۳. سرعت بالا ۴. تعامل با مشتری
پیتر دراکر (پدر مدیریت نوین) معتقد است هر شرکتی (سازمان) دو وظیفه و ماموریت اصلی دارد: مارکتینگ و نوآوری.
نوآوری را حتی میتوان از روی کلمه هم معنی کرد: آوردن چیزی نو. به زبان ساده، وظیفهٔ هر سازمان ارائهٔ چیز جدیدی است و تکرار کارهایی که در گذشته به موفقیت منجر شدهاند، چیزی بهغیر از شکست بهدنبال ندارد.
بازگشایی یک سوپرمارکت، خشکشویی یا فروشگاه آنلاین بهتنهایی بهمعنای جذب مشتری و کسب درآمد نیست. دلیل شکست این رویکرد هم بسیار روشن است: عدمتوجه به این مسئله که مردم چرا باید از ما خرید کنند.
آن دلیل خرید، همان چیز جدیدی است که ما ارائه میکنیم تا زندگی مردم را بهتر کنیم.
ولی برگردیم به دومین وظیفه، یعنی بازاریابی. مفهومی که بارها دیده شده است با مفاهیمی مثل تبلیغات و فروش اشتباه گرفته میشود؛ اختلافی از متقاعدکردن مشتری تا به داشتن آنچه که مشتری میخواهد.
بازاریابی کمک میکند بهجای اینکه پول، زمان و منابع خود را برای متقاعدکردن مشتری هدر دهید، بهدنبال چیزی باارزشتر برای او باشید و سپس محصول را بفروشید.
به این ترتیب، محصول آسانتر، راحتتر و با هزینهٔ کمتر فروخته میشود.
در این سالها، بارها با این مسئله برخورد کردم که بازاریابی دستکم گرفته میشود یا فقط در یکی از زیرشاخهها (تبلیغات) خلاصه میشود.
به همین دلیل، تصمیم گرفتم به سراغ کتاب «مدیریت بازاریابی» کاتلر برم تا به شما کمک کنم یک بار برای همیشه به پاسخ درستی برای «بازاریابی چیست» برسید.
مقدمه بهاندازهٔ کافی کِش پیدا کرد (چارهای نبود!)؛ پس بیایید برویم سراغ بررسی تعریف بازاریابی و اصول آن
.
بازاریابی چیست؟
بازاریابی معادل کلمهٔ Marketing است که باید همین ابتدا یک «دست مریزاد» به این انتخاب بگویم.
پسوند «یابی» در فارسی برای ساختن کلمهای است که معنای «یافتن» و «پیداکردن» چیزی دهد؛ مثل دوستیابی، همسریابی، ریشهیابی و ارتفاعیابی.
اینجا هم کلمهٔ ما از ۲ بخش «بازار» و «یابی» تشکیل شده است؛ یعنی «یافتن بازار».
ولی چرا این کلمه انتخاب بسیار خوبی است؟ بیایید ابتدا ببینیم در کتاب «مدیریت بازاریابی» در تعریف «مارکتینگ چیست» چه آمده است:
بازاریابی بهمعنای شناسایی و رفع نیازهای انسانی و اجتماعی بهطور سودآور است.
نیازهای انسانی، انگیزه و دلیلی پشت هر عمل و فعالیت ماست؛ کاری را میکنیم تا نیاز خاصی را برآورده کنیم. نیازهای اساسی لازمهٔ بقا و شکوفایی ماست؛ مثل غذا، پوشاک و پناهگاه.
میتوان گفت نیازهای انسانی همان نیاز هر فرد است؛ نیازی شخصی. با این حال، برخی نیازها در گرو روابط اجتماعی انسان است؛ مثلاً شان و منزلت اجتماعی.
مقدمه را یادتان است؟ بیایید ببینیم ۲ شرکت معروف گوگل و ایکهآ چگونه به ۲ وظیفهٔ اصلی خود عمل کردند.
گوگل تشخیص داد مردم نیاز دارند به اطلاعاتی که در اینترنت است، بدون فوت وقت دسترسی داشته باشند. اینجا بود که موتور جستوجوی خود (نوآوری) را طراحی و عرضه کرد تا جستوجوها را سازماندهی کند.
این ۲ شرکت چه کردند؟ نیازی را شناسایی کردند و سپس راهحلی جدید و سودآور برای رفع آن ارائه کردند؛ همان نوآوری و بازاریابی.
مدیران کسبوکارها گاهی اوقات بازاریابی را بهعنوان «هنر فروش محصولات» در نظر میگیرند؛ بنابراین وقتی میشنوند فروش مهمترین بخش بازاریابی نیست، شگفتزده میشوند.
فروش فقط نوک کوه یخ بازاریابی است! پیتر دراکر این مسئله را بهخوبی شرح داده است:
اولین گفته تاریخی در مورد منشاء فعالیت های بازاریابی توسط هرودت ارائه شد. لیدیان ها اولین مردمی بودند که از یک سکه طلا و نقره به منظور خرده فروشی استفاده کردند. بازاریابی، در مفهوم خرید و فروش از قرن هفتم قبل از میلاد در آسیای صغیر نشات گرفت. به دلیل اینکه بازاریابی خیلی کارآمدتر از مبادله پایاپای بود و به سرعت به شهرهای یونانی همسایه در امتداد مدیترانه و سپس به سرعت در سراسر دنیای متمدن گسترش پیدا کرد.
بازاریابی و تاریخچه آن
بررسی تاریخچه بازاریابی مانند بقیه علوم،از مباحث جذاب برای افراد فعال در این حوزه است. همچنین برخی معتقدند مطالعه گذشته، پیشبینی آینده و برنامهریزی با توجه به تجارت شما تغییرات کمک میکند و دید بهتری نسبت به حال حاضر بازاریابی و در حقیقت بازاریابی مدرن میدهد. ابتدا توضیحاتی کلی درباره تاریخچه بازاریابی در 21 بند و سپس روند تکامل بازاریابی را بیان میکنیم.
به خاطر داشته باشید که بازاریابی از گذشته تا به امروز، دائما در حال تغییر بوده است و انواع روش های فروش محصول و مارکتینگ بسته به نوع هر کسب و کار می بایست انتخاب گردد. اجرای این کار با کمک یک مشاور کسب و کار حرفه ای آسانتر می گردد.
بازاریابی قبل از اینترنت
روشهای مارکتینگ و بازاریابی از زمانهای بسیار قدیم در بین بازاریان رواج داشته است. ابتداییترین شکل تاریخچه بازاریابی تلاش برای متقاعد کردن مشتریان به خرید محصولات بود و کسانی که مهارتهای ارتباطی بهتری داشتند در فروش موفقتر بودند.
با پیشرفت صنعت بازاریابی شکل پیچیدهتری به خود گرفت. تولید انبوه و ارزانتر با استفاده از ماشینآلات باعث شد که محصولات بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد و رقابت برای فروش هم بیشتر شود. در دهه ۶۰ میلادی متخصص بازاریابی، مدیریت بازاریابی و برنامهریزی استراتژیک بازاریابی ازجمله مباحث مهم و ضروری برای کسب و کارها شد.
تغییر مهم دیگر در تاریخچه بازاریابی در دهه ۹۰ میلادی اتفاق افتاد. زمانی که شرکتها فهمیدند با شکل دادن برند برای کسبوکار میتوانند سهم بازار خود را افزایش دهند.
تاریخچه بازاریابی را از سال ۱۴۵۰ بیان می کنیم، اختراع روش جدید در چاپ توسط گوتنبرگ در سال ۱۴۵۰ اولین مرحله در تاریخچه بازاریابی محسوب می گردد. گوتنبرگ در سال ۱۴۵۶ صنعت چاپ را متحول نمود.
با ظهور مجلات، در سال ۱۷۳۱ توسط یک انگلیسی به نام ادوارد کیو (Edward Cave) نشریه ای به نام Gentleman را منتشر نمود.
انتشار اولین مجله تصویری، در سال ۱۸۴۲، توسط شخصی به نام هربرت اینگرام (Herbert Ingram) خبرنگار بریتانیایی بود. بعد از آنکه اینگرام متوجه شد که طرح ها و تصاویر رنگی به فروش مجله کمک می کند شروع به انتشار London News مصور نمود.
لیتوگرافی در سال ۱۷۹۸ اختراع شد. اما برای چندین دهه تولید پوستر بسیار کند و گران بود. اکثر پوسترها همچنان چوبی یا فلزی با تعداد رنگ کم یا طراحی اندک ارائه می گردد.
در اول نوامبر سال ۱۸۹۴ اولین نسخه بیلبورد در سینسیناتی، اوهایو توسط ویلیام دونالدسون (William Donaldson) منتشر شد و با نام تبلیغات بیلبوردی شهرت یافت.
نخستین نوع شناخته شده تبلیغات رادیویی در اوایل سال ۱۹۲۲ زمانی که AT&T شروع به فروش فرصت های پخش رادیویی نمود، شناخته شد.
اولین تبلیغات تلویزیونی برای شرکت Bulova Watch در سال ۱۹۴۱ بود. جنگ جهانی دوم منجر به تعطیلی کوتاه آگهی های بازرگانی شد.
اصطلاح بازاریابی تلفنی برای اولین و به طور گسترده در اواخر دهه ۷۰ مورد استفاده قرار گرفت. رشد استفاده از تله مارکتینگ از زمان تلفن چی های قرن ۱۹ اتفاق افتاد.
معرفی تاریخچه بازاریابی چریکی؛ ریشه اصلی این واژه توسط Conrad Levinson در کتاب وی در سال ۱۹۸۴ با عنوان تبلیغات چریکی (Guerrilla Advertising) بکار گرفته شد. تاریخچه بازاریابی چریکی از جنگ های چریکی الهام گرفته شده است. جنگ های چریکی، یک نوع جنگ های نامنظم هستند و توسط نیروهای مسلح با تعداد اندک مورد استفاده قرار می گیرد.
آلتا ویستا موتور جستجوی وب بود که در سال ۱۹۹۵ راه اندازی شد AltaVista در ابتدا بسیار پر استفاده ترین موتور جستجو بود، اما در برابر گوگل شکست خورد و در سال ۲۰۰۳ توسط یاهو خریداری شد.
۱۹۹۷ میلادی – اولین استفاده ثبت شده از واژه SEO
Jason Gambert ادعا می کند که در سال ۲۰۰۷ به عنوان اولین کسی بوده که واژه سئو را در یک ایمیل بکار برده است. اما منشاء اصلی واژه SEO به سال ۱۹۹۷ و کتابی با عنوان Net Results باز می گردد.
در سال ۱۹۹۸ موتورهای جستجوی جدید گوگل و msn راه اندازی شدند. گوگلPageRank ، که پارامتری برای رتبه بندی وب سایت ها بود را معرفی نمود.
۲۰۰۰ میلادی – شکل جدید تبلیغات، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) و ادوردز (Adwords) پا به عرصه تاریخچه بازاریابی گذاشتند.
لینکدین که خدمات مبتنی بر کاریابی و کسب و کار بود و از طریق وب سایت و اپلیکیشن قابل دسترسی بود در سال 2002 تاسیس و در سال ۲۰۰۳ راه اندازی شد.
در سال ۲۰۰۴ شبکه اجتماعی فیس بوک بوسیله مارک زاکربرگ راه اندازی شد.
مفهوم بازاریابی ورودی (inbound marketing) تا سال ۲۰۰۵ مطرح نشده بود. این اصطلاح توسط HubSpot’s Brian Halligan بنیانگذار و مدیر عامل معروفترین نرم افزار بازاریابی بکار گرفته شد. این اصطلاح در سال ۲۰۰۷ میلادی در اینترنت منتشر و در سال ۲۰۱۲ شروع به رشد نمود.
در سال ۲۰۰۶ شبکه اجتماعی توئیتر توسط Jack Dorsey با ویژگی هایی کاملاً منحصر به فرد راه اندازی شد. همچنین در این سال فروش آمازون به ۱۰ میلیارد دلار رسید و این افزایش تا سال ۲۰۰۹ به حدود ۲۵ میلیارد دلار رسید.
۲۰۱۰ میلادی – تاریخچه بازاریابی ایمیلی و تلفن های همراه، ۹۰% ایمیل ها به صورت هرزنامه (Spam) بودند و ۹۰% از خانه دارهای آمریکا یک تلفن همراه داشتند.
۲۰۱۱ میلادی – تحولات گوگل و رشد تلفن های هوشمند، گوگل پاندا (Google Panda) و گوگل پلاس (Google+) راه اندازی شدند و نیمی از آمریکایی ها در این سال دارای تلفن هوشمند بودند.
۲۰۱۲ میلادی – رشد رسانه های اجتماعی، میزان استفاده از رسانه های اجتماعی توسط بازاریاب ها افزایش یافت. بازاریاب ها ۶۴% بودجه های بازاریابی خود را به رسانه های اجتماعی تخصیص می دادند. در حدود دو سوم کاربران وب از شبکه های اجتماعی استفاده می کردند. نکته قابل توجه اینکه بیش از ۹۰% کاربران رسانه های اجتماعی از فیس بوک استفاده می کردند.
بازاریابی بعد از اینترنت و ظهور دیجیتال مارکتینگ
تحول بازاریابی بعد از ظهور اینترنت!
اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ اولین بار در دهه ۱۹۹۰ مطرح شد.اولین موتور جستوجو توسط یاهو به وجود آمد. موفقیت یاهو در سالهای اول فعالیت موتور جستوجویش باعث به وجود آمدن شرکتهای اینترنتی دیگر مانند HotBot، LookSmart، MSN و گوگل شد.اولین کمپین آنلاین توسط شرکت Bristol-Myers Squibb راهاندازی شد و بسیار موفقیتآمیز بود. به طوری که در همان روز اول، ۳۰۰۰ نفر نام خود را در لیست مشتریان برای استفاده از خدمات وارد کردند. درنتیجه بازاریابی آنلاین رواج پیدا کرد و شرکتهای بزرگی در این زمینه شروع به فعالیت کردند.
ایدههای بازاریابی، با توجه به شناخت ما در عصر مدرن کنونی، در جریان انقلاب صنعتی آغاز شدند. این دوره، اواخر قرن هجدهم آغاز شد و تا قرن نوزدهم ادامه یافت. انقلاب صنعتی، دورهی تغییرات سریع اجتماعی بود که نوآوریها در صنایع علمی و فنی، محرک آن بودند. در جریان انقلاب صنعتی بود که مردم به تدریج دریافتند، خرید کالاها نسبت به ساختن آنها، آسانتر است. تولید انبوه، صنایع بسیاری را ایجاد کرد که همگی آنها در جهت برطرف کردن نیازهای بازار رو به رشد مصرفکننده، تلاش میکردند. زیرساختهای حمل و نقل و رسانهها شکل گرفتند. در این بین، تولیدکنندگان نیاز پیدا کردند برای گسترش کالاهای مورد نیاز مشتریان، راههای بهتری پیدا کنند و برای مطلع کردن آنها از این کالاها، رویکرد پیچیدهتری را در پیش بگیرند. شما می توانید برای دریافت مشاوره اختصاصی در حوضه مارکتینگ با پاوینو در تماس باشید.
رقابت در بازاریابی
رقابت در دنیای کسب و کار از اواخر دههی ۱۹۴۰ آغاز شد و تا اوایل قرن بیستم، شدید شد. نیاز به افزایش فروش با استفاده از تکنیکهای بازاریابی، برای رقابتی شدن، ضروری شد. ارزشِ توانایی توسعهی یک برند و بازاریابی درست آن، افزایش یافت و به این ترتیب تاریخچه بازاریابی را متحول کرد.رقابت، نیاز به افزایش تولید و سهم بازار را در تمام صنایع بالا برد. تاریخچه بازاریابی به تدریج بر روشهای پخش و انواع ارتباطات مصرفکننده، تأکید میکرد. به زودی، هدف به این تبدیل شد که مصرفکنندگان را ترغیب کنند که کالاها و خدمات ارائه شده توسط یک شرکت بهتر از شرکت دیگری است که همان کالاها و خدمات را ارائه میکند.
راه اندازی کسب و کار
با آغاز دههی ۱۹۶۰، بازارها در بسیاری از صنایع، از رقابت اشباع شدند. در این زمان، برای جذب و حفظ مشتریان، به متخصصانی در حیطهی بازاریابی مستقیم نیاز بود. در این دوره، شرکتها به تمام حوزههای کاریشان، فقط یک هدف را دیکته میکردند و آن، بازاریابی محصولات و خدمات یک شرکت بود.
در این دهه، مدیریت بازاریابی، مهارتی را توسعه داد که لازمهی موفقیت کسب و کار بود. مدیران بازاریابی، شروع به مشارکت در برنامهریزیهای استراتژیک کردند. مشارکت آنها در تعیین هزینه، روشهای بکار رفته برای تبادل اطلاعات دربارهی محصولات و خدمات با مصرفکنندگان، مهم بود.
برندینگ
تاریخچه بازاریابی طی دههی ۱۹۹۰ قدم به مرحلهای جدید گذاشت. محصولات یا خدمات شکل گرفتند و بلافاصله پس از آن، برند توسعه یافت. شرکتها به تدریج دریافتند که میتوانند روی فروش بیشتر محصولاتِ باکیفیت و ساخت یک برند بهتر برای آنها، تمرکز کنند. این هدف منجر به رشدِ سود ناخالص شرکتها و شهرت آنها شد. این امر شناخت عمومی از برند ایجاد شده را نیز بالا برد. برخی از شرکتهایی که برچسب خصوصی داشتند، توانستند سهم بازارشان را، بیش از ۴۹٪ ارتقاء دهند.
بازاریابی اینترنتی
وبسایتها با تکامل وِب (Web)، به ابزارهای ضروری تجاری شدن تبدیل شدند. در اواخر دههی۱۹۹۰، وبسایتهای سادهی مبتنی بر متن، به تدریج شکوفا شدند. در آغاز، از این وبسایتها برای ارائهی اطلاعات دربارهی محصولات یا خدمات یک شرکت استفاده میشد.
نخستین شرکتی که کمپین بازاریابی آنلاین داشت، بریستول-مایرز اسکوئیب بود که از این روش برای ترویج ایسیای استفاده کرد. این کمپین موفقیتآمیز بود و بریستول- مایرز اسکوئیب توانست نام دهها هزار نفر را به فهرست مشتریان خود اضافه کند. امروزه، صدها میلیارد دلار، سالانه صرف بازاریابی میشود.
بازاریابی اینترنتی :بهینهسازی موتور جستجو SEO
در ۲۵ سال گذشته، اهمیت استفاده از وب و موتورهای جستجو برای بازاریابی، بطور چشمگیری افزایش یافته است. در آغاز، موتورهای جستجوگر وب، کارآمدترین عملیات نبودند. کسب یک رتبهی خوب در یک موتور جستجو پیچیده نبود. تغییر نتایج موتورهای جستجو آسان و کیفیت نتایج ضعیف بود.
موتورهای جستجو برای ارائهی نتایجی با بهترین کیفیت، راه و روششان را تغییر دادند. هدف، معتبر ساختن سایتهای اشاره شده، برای تضمین کیفیت نتایج ارائه شده توسط موتورهای جستجو بود. امروزه، دستکاری رتبهبندی بهینهسازی موتورهای جستجو، تقریبا غیرممکن است. هر زمان هم تلاشی در این زمینه صورت گیرد، شرکتی که این کار را انجام داده است، خودش را در خطر مدفون شدن نتایج برندش در موتورهای جستجو میاندازد.
بازاریابی وبلاگ
وبلاگ مدرن بهعنوان یک دفتر خاطرات آنلاین شکل گرفت. افراد خاطرات روزانهی زندگیشان را در وبلاگ شخصیشان مینوشتند. در اواخر دههی۱۹۹۰، وبلاگ بخش مهمی از تاریخچه بازاریابی شد. در سال ۱۹۹۹، تقریبا ۲۳ وبلاگ فعال وجود داشت. تخمین زده میشود که هماکنون، بیش از۱۵۰ میلیون وبلاگ فعال وجود داشته باشد.امروزه وبلاگها بخشی از اغلبِ کمپینهای بازاریابی محتوا هستند. از این وبلاگها برای ارائهی اطلاعات، برقراری رابطه با مشتریان، جذب مشتریان احتمالی، افزایش شناخت برند، دریافت بازخورد مصرفکنندگان و همینطور بازاریابی اجتماعی (یا جامعهگرا) و … استفاده میشود.
شاید فکر کنید شرکتها و کارخانههای بزرگ و شناخته شده، نیاز به تبلیغات و بازاریابی ندارند، ولی برای فروش محصولات و خدمات همیشه نیاز به تبلیغ و معرفی محصول به مشتری است، تا مخاطبان بیشتری با کسبوکار شما آشنا شوند. مثلاً اگر برای خرید پفک به مغازه بروم حتماً از محصولات چیتوز میخرم، ولی کارخانههای مختلفی مثل چیتوز، دایتی، میهن و ... همچنان به دنبال روش های بازاریابی برای کارخانه ها هستند تا بتوانند مشتریهای بیشتری جذب کنند.
در این مطلب روش های مختلف بازاریابی برای کارخانه ها را مینویسیم، تا با استفاده از روشهای موثر مشتریان بیشتری را جذب کنند و فروش بالایی را داشته باشید.
روش های بازاریابی برای کارخانه ها
بازاریابی به روشهای مختلفی انجام میشود. با روند افزایش استفاده از اینترنت، بسیاری از کسبوکارها از بازاریابی دیجیتال برای معرفی و فروش محصول خود استفاده میکنند. بازاریابی دیجیتال یعنی همهٔ فعالیتهای که برای تبلیغ محصولات و خدمات در اینترنت،موبایل و بقیه ابزارهای دیجیتال انجام میشود.
بازاریابی ایمیلی
ارسال ایمیل یکی از راههای برقراری ارتباط با مشتریست. بسیاری از شرکتها تخفیف محصولات، پرسیدن نظر مشتریان در مورد محصول، ارسال فاکتور خرید و ... را با ایمیل برای مخاطبان ارسال میکنند. همهٔ افرادی که با اینترنت سروکار دارند، از ایمیل استفاده میکنند. بازاریابی ایمیلی برای مخاطب هدفمند است، چون میتوانید عکس، فیلم، فایل و لینک برای مخاطبان ارسال کنید. کاربرانی که با اینترنت سروکار دارند، ایمیلهای دریافتی را میخوانند.
بازاریابی شبکههای اجتماعی
شرکتها باید در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشند، تا برند شرکت به مخاطبان مختلف معرفی شود. فعالیت در شبکههای اجتماعی مختلف مانند آپارات، یوتیوب، اینستاگرام، لینکدین و ... باعث فروش بیشتر و شناخت بهتر مشتری میشود. در شبکههای اجتماعی میتوانید نیاز مشتری را درک و با مشتری ارتباط بگیرید و سپس بر اساس ذائقه او محصول تولید کنید، که باعث افزایش فروش بیشتر میشود.
مثلاً شرکت اکتیو در صفحه اینستاگرام خودش معرفی محصولات، برگزاری مسابقه، نظرخواهی از مخاطبان، تولید ویدیوهای جذاب، انتشار اخبار و اطلاعیههای مختلف را در اختیار کاربران قرار میدهد. با روشهای مختلف با کاربران ارتباط برقرار کرده و شناخت بیشتری نسبت به مخاطبان پیدا میکند.
بازاریابی مصرفی (Business to customer marketing)
یکی دیگر از روش های بازاریابی برای کارخانه ها بازاریابی مصرفی است. بازاریابی مصرفی یا B2C ارتباط بین کسبوکارها با مصرفکنندگان است، که برای افزایش فروش و توسعه بازار انجام میشود. مثلاً شرکت لبنیاتی کاله را در نظر بگیرید، مشتری هدف محصولی مانند پنیر کاله، تقریباً همهٔ افراد هستند. ولی روشهای بازاریابی برای کارخانه کاله متفاوت است. زیرا تعدادی از مصرفکنندهگان محصولات کاله افراد عادی هستند، که از مغازهها خرید میکنند و برخی دیگر افرادی که محصولات را به صورت کلی میخرند و توزیع میکنند.
شرکت کاله برای جذب نظر مشتریان باید از روشهای مختلفی مثل تبلیغات در تلویزیون، بیلبورد، رادیو، امکان عمومی و ... استفاده کند، تا نظر مشتریان را جلب و اعتماد آنها را بهدست آورد. اما برای فروش عمده باید از بازاریابی صنعتی استفاده کند.
بازاریابی صنعتی (Business to business marketing)
بازاریابی صنعتی یا B2B روشی است، که در آن شرکتها کالاها و خدمات مورد نیاز شرکت دیگری را فراهم میکنند. همانطور که در مورد شرکت کاله گفتیم، شرکتهایی برای توزیع مواد غذایی هستند، که محصولات کاله را خریداری و پخش میکنند و همچنین شرکتهایی محصولات اولیه مثل شیر را تهیه و در اختیار کاله قرار میدهند.
مشتریان هدف در بازاریابی صنعتی، زیاد نیستند. ولی باید برای آنها هم تبلیغات انجام داد و نظرشان را جلب کرد. چون در بازارایابی B2B، مشتریان همیشه و مداوم از شما خرید میکنند، نیاز به پشتیبانی و خدمات پس از فروش دارند، تا رابطهای عمیق با مشتری ایجاد شود و رابط به صورت پایدار حفظ شود.
روشهای جذب مشتری با بازاریابی صنعتی در هر کسبوکاری متفاوت است، ولی برخی از روشها عمومی و قابل استفاده هستند. در نمایشگاههای مرتبط با کسبوکار خود شرکت کنید و به معرفی محصولات بپردازید. در سیمنارهای مختلف شرکت کنید. اسپانسر رویدادهای علمی باشید. مثلاً نمایشگاه کار که هر سال برگزار میشود، بسیاری از شرکتها مانند یکویک، بارز، هایپر استار و ... در نمایشگاه شرکت میکنند.
پنل پیامکی برای کارخانهها
تا اینجا روش های بازاریابی برای کارخانه ها را نوشتیم، حالا در مورد روش کمهزینه و هدفمند بازاریابی پیامکی صحبت میکنیم. طبق تحقیقات ما در طول شبانه روز به طور متوسط 85 بار تلفن خود را چک میکنیم، که احتمال باز کردن و خواندن پیامک بالا است، بنابراین بازاریابی پیامکی یکی از روشهای بسیار تاثیرگذار برای جذب مشتری و افزایش فروش است. ما هم در ادامه مزایای استفاده از پنل پیامکی را مینویسیم.
با پیامک انبوه اطلاع رسانی کنید
یکی از امکانات کاربردی در پنل پیامکی ارسال پیامک انبوه است، یعنی به صورت همزمان اس ام اس را برای تعداد زیادی از مخاطبان ارسال کنید.
مثلاً شرکتی که در مرکز شهر دفتر فروش افتتاح کرده است، میتواند با استفاده از پیامک به تعداد زیادی از کاربران خبر راهاندازی دفتر فروش را اطلاعرسانی کند. وارد سامانه پیامکی شوید، روی امکان ارسال انبوه کلیک کرده و متن پیام را بنویسید. در قسمت وارد کردن شمارهها فایل شماره تلفن مشتریان (فایل اکسل یا متنی) را وارد کرده و سپس گزینه ارسال را بزنید. گاهی اوقات نیاز است به منطقهای خاص پیام بفرستید.
ارسال پیام از روی نقشه
سامانه پیامکی امکانی را در اختیار کاربران قرار میدهد، تا از روی نقشه برای مناطق مختلف اس ام اس ارسال کنند. با مثال فرستادن پیام از روی نقشه را بهتر درک میکنید، فرض کنید شرکت تکوين طب به مناسبت روز جهانی سرطان تصمیم دارد تا غربالگری سرطان را در مناطق مختلف مرکز شهر انجام دهد، کافیست وارد سامانه پیامکی شود و روی امکان پیامپ کلیک کند. نقشه تهران به صورت پیشفرض باز میشود، سپس میدان انقلاب را پیدا کرده و روی مناطق اطراف آن کلیک کند. شمارهها به تفکیک همراه اول و ایرانسل نمایش داده میشود. میتواند شماره دلخواه را انتخاب و پیامک ارسال کند.
از روی نقشه میتوانید برای شهرهای بزرگ که نقشه دارند، پیام ارسال کنید، ولی برای شهرهای کوچک از کدپستی استفاده کنید.
استفاده از امکان پیامک منطقهٔ هدفمند
مبل چوفا جشنواره بزرگ فروش اقساط و 20%تخفیف اردکان بلوار بهشتی شنبه تا پنج شنبه: 8 الی 14 و 17 الی 20 ایام تعطیل: 17 الی 20 تلفن: 32227712
اس ام اس بالا را ببینید، شرکت مبل برای کاربران 20 درصد تخفیف در نظر گرفته، ساعت کاری، شماره تماس و آدرس را برای کاربران ارسال کرده است. پیامک باید برای کاربران شهر اردکان ارسال شود. وارد سامانه پیامکی شوید، روی گزینه منطقهٔ هدفمند کلیک کنید. متن پیام را بنویسید، سپس از بانک کدپستی استانهای کشور، شهر یزد و بعد شهر اردکان را پیدا کنید و شمارهها را انتخاب و ارسال پیام را بزنید، تا پیامک به مخاطبان شهر اردکان فرستاده شود.
ارسال پیام با امکان اصناف و مشاغل
یکی دیگر از روش های بازاریابی برای کارخانه ها در بازاریابی پیامکی، ارسال پیام با استفاده از اصناف و مشاغل است. بعضی از مواقع مشتری هدف پیامک، برخی از مشاغل خاص هستند و باید اس ام اس برای آنها ارسال شود، مانند:
باسلام خدمت همکاران،مسئولین دفاترفنی و سازندگان محترم. شرکت مجری ذیصلاح پایه2 "عمران بنیان دکاموند" آماده هرگونه همکاری در زمینه ساخت ساختمان های مسکونی،تجاری و اداری با شما عزیزان میباشد. باتشکر - قضائی 09155757716
در پیامک بالا مخاطب هدف ساختمانسازان، پیمانکاران، پیمانکاران عمرانی و ساختمانی هستند، پس باید شماره این مشاغل را داشته باشید، تا بتوانید برایشان پیامک بفرستید.
با امکان بانک اصناف و مشاغل ملی پیامک، به شمارهٔ همهٔ مشاغل در سطح کشور دسترسی دارید. وارد سامانه پیامکی شوید و از قسمت اصناف و مشاغل، شغلهای مربوط را انتخاب و اس ام اس ارسال کنید. پیام به صورت هدفمند ارسال شده و مخاطبان با شما تماس میگیرند.
دستهبندی مشتریان با دفترچه تلفن
با امکان دفترچه تلفن، شمارهها را ذخیره و گروهبندیهای مختلفی انجام دهید، تا راحت به مخاطبان دسترسی داشته باشید.
مثلاً در پیامک بالا، شرکت فروزان بیرجند شماره کارمندان را ذخیره و دستهبندی کرده است، زمانی که میخواهد پیام اطلاعرسانی به کارمندان کشتارگاه بفرستد، از دفترچه تلفن گروه کشتار را انتخاب و اس ام اس اطلاعرسانی را ارسال کرده است.