در این مقاله میتونین هر چیزی که برای موفق شدن در مشاغل بازاریابی یا همون مارکتینگ لازم دارین رو پیدا کنین. اگه کسی از شما بپرسه «می دونی مارکتینگ چیه؟» احتمالا بهش میگین آره! اما اگه کسی ازتون بپرسه تعریف مارکتینگ چیه، ممکنه یک مقدار سردرگم بشین. این طبیعیه! مارکتینگ یا بازاریابی در نگاه اول مفهوم سادهای به نظر میاد اما وقتی اون رو به بخشهای مختلف تقسیم میکنین، پیچیده تر و پیچیده تر میشه.
کار روزانه یک بازاریاب چیه؟ فناوری چطور باعث گسترش مشاغل حوزههای بازاریابی شده؟ چطور میشه به یکی از حوزه های بازاریابی وارد شد و در اون موفقیت به دست آورد؟ چطور میشه بین حوزههای مختلف بازاریابی جا به جا شد؟
اول اجازه بدین بهتون بگیم که بازاریابی سرگرم کننده و جذابه، همچنین بازاریابی فوق العاده پویا هستش و حوزههای مختلفی که داره به افراد با استعدادهای متفاوت اجازه میده در سمَت شغلی خودشون بدرخشن. هر فردی که قدرت تحلیل و خلاقیت خوبی داشته باشه میتونه به حوزه بازاریابی وارد بشه. د
در این مقاله میخواهیم خیلی شفاف بگیم بازاریابها چه کاری انجام میدن و شما چطور میتونین وارد این حوزه جذاب بشین و بدونید مشاغل بازاریابی که در اقتصاد امروز وجود دارند چه مواردی رو شامل میشن. بعد از اینکه مقاله رو مطالعه کردین میتونین مسیر شغلی روشنی برای ورود و پیشرفت در حوزه بازاریابی داشته باشین و اهدافتون رو مشخص کنین و همچنین میتونین به سوالات زیر پاسخ بدین.
- برای بازاریاب شدن به چه چیزی نیاز دارین؟
- بازار مشاغل بازاریابی چطوره؟
- چطور میتونین یک شغل در حوزه بازاریابی داشته باشین؟
- منابع مفید برای مشاغل بازاریابی چیست؟
یک بازاریاب چه کاری انجام میده؟
بازاریاب ها مسئولیت تبلیغ یک شرکت و محصولات یا خدماتی که به فروش میرسونه رو دارن برای مثال تبلیغ برای شرکتی که نرم افزار CRM ارائه می ده. افرادی که در حوزه مارکتینگ کار میکنن معمولا با کمک کمپینهای تبلیغاتی درون گرا و بیرون گرا سعی میکنن سطح آگاهی برند رو افزایش بدن و با استفاده از تاکتیکهای بازاریابی، مشتریها رو متقاعد کنن تا یک محصول رو از شرکت مذکور خریداری کنن.
بر اساس تعریفی که در دیکشنری مریام-وبستر اومده، بازاریابی یعنی فرایند یا تکنیکی برای تبلیغ، فروش و توزیع یک محصول یا خدمات. اما در عمل، شغل بازاریابی خیلی پیچیده تر از اینه! فعالیتهای روزمره یک بازاریاب معمولا به این بستگی داره که چه محصول یا خدماتی رو بازاریابی میکنه، چه مخاطبینی رو هدف گرفته و از چه پلتفرمهایی برای تبلیغ محصول یا خدمات استفاده میکنه.
سمَتهای بازاریابی زیادی وجود داره و واقعا نمیشه یک تعریف جامع رو برای تمام اونها ارائه کرد. قبل از اینکه به سمَتهای مختلفی که در حوزه بازاریابی وجود داره بپردازیم، اجازه بدین در مورد ابزارها و تحصیلاتی که برای بازاریاب شدن نیاز دارین، صحبت کنیم.
برای بازاریاب شدن به چه چیزی نیاز دارین؟
برای هیچ حوزه شغلی یک مسیر واحد و کاملا مشخص تعریف نشده. بازاریابی حوزهایه که افرادی با سوابق مختلف در اون فعالیت میکنن؛ از ژورنالیستها گرفته تا روانشناسها و غیره. سعی کردیم شفاف ترین مسیری که برای ورود به حوزه بازاریابی رو برای شما مشخص کنیم و در ادامه مقاله میتونین نحوه به دست آوردن یک شغل در حوزه مارکتینگ رو ببینین.
– تحصیلات لازم برای مشاغل بازاریابی
اگه قصد دارین بازاریابی رو خیلی جدی دنبال کنین و به شغل ثابت و تمام وقتتون تبدیل بشه، یک مدرک لیسانس در حوزه بازاریابی میتونه مفید باشه. چهار سال تحصیل در دانشگاه به شما سرنخهای خوبی میده که میتونین اونها رو دنبال کنین و دانش خودتون رو در حوزه بازاریابی افزایش بدین. بعضی از حوزههایی که توصیه میشه در اونها دانش خودتون رو افزایش بدین شامل توانایی سخنرانی در جمع، مهارت حل مساله خلاق، لجستیک، فروش و تحلیل میشه. اگه بتونین در رشتههای زیر مدرک دانشگاهی به دست بیارین، به شما کمک میکنه با شرایط بهتری به حوزه بازاریابی وارد بشین:
- بازاریابی
- مدیریت
- کسب و کار
- اقتصاد
- روانشناسی
- ارتباطات
- روابط عمومی
- روزنامه نگاری
این روزها دیگه مهم نیست در کجا زندگی میکنین و به چه مدارس یا دانشگاههایی دسترسی دارین. اگه واقعا به این حوزه علاقهمند هستین تعداد زیادی دورههای آموزشی آنلاین و حضوری وجود داره که میتونن در خصوص بازاریابی دیدگاه خوبی بهتون بدن.
خیلی از بازاریابهایی که الان در بازار کار مشغول هستن رشته MBA رو در دانشگاه خوندن. در مقطع ارشد، این رشته بیشتر بر روی حوزههای انسانی کسب و کار مثل مدیریت افراد، رفتار سازمانی و رهبری تمرکز میکنه. علاوه بر این، رفتار مشتری، تغییرات در بازار محلی و بین المللی و رشد ترندهای دیجیتال از دیگر مواردی هستش که در این رشته پرطرفدار مورد بررسی قرار میگیره.
کارآموزی و همکاری در مشاغل حوزه مارکتینگ
شاید تحصیلات دانشگاهی برای بعضی از افراد میسر نباشه یا اونقدری که باید مفید نبوده باشه. اما کارآموزی چون شما رو در شرایط واقعی قرار میده همیشه مفیده و میتونین خیلی سریعتر مهارتهای لازم رو به دست بیارین. فرصتهای کارآموزی در حوزه بازاریابی بسیار ارزشمند هستن چرا که با کمک اونها میتونین حوزههایی که علاقه دارین رو شناسایی کنین.
آیا از بخش خلاقیت در بازاریابی خوشتان میآید یا بیشتر به قسمت اعداد و ارقام و تحلیل اونها تمایل دارین؟ آیا تبلیغ و فروش یک محصول براتون جذابه یا ترجیح میدین سطح آگاهی برند رو افزایش بدین؟ دپارتمانهای بازاریابی از اجزای مختلفی تشکیل شده و کارآموزی و فرصتهای همکاری مشابه به شما کمک میکنه تا سریعتر متوجه بشین به کدوم پروژهها و رویکردها علاقهمند هستین.
در نهایت، کارآموزی برای اشتغال در بازار کار امروزی یک فرصت عالیه که میتونه اعتبار خوبی براتون به ارمغان بیاره. هر سال هزاران فارغ التحصیل در رشته مشابه شما به دنبال کار میگردند و مهارتهای آنها صرفا در حد همان واحدهای پاس شده دانشگاهی است. اما با گذراندن دوره کارآموزی، مهارتهایی دارید که برای استخدام در شرکتها شما را به گزینه به مراتب بهتری تبدیل میکند. علاوه بر این، بعضی از فرصتهای کارآموزی این امکان رو به شما میدن تا بعد از اتمام دوره در همون شرکت استخدام بشین! خیلی از موسسات آموزشی خصوصی امکان کارآموزی و معرفی به بازار کار رو به دانشجوهای خودشون ارائه میدن.
اینطوری بعد از اینکه یک دوره تخصصی در حوزه بازاریابی رو گذروندین و جزو نفرات برتر بودین، میتونین این شانس رو داشته باشین که در یک شرکت معتبر به عنوان کارآموز یا حتی نیروی تمام وقت استخدام بشین. برای ورود به حوزه بازاریابی نیازی نیست حتما تحصیلات دانشگاهی مرتبط رو گذرونده باشین. کافیه از دورههای آموزشی تخصصی که امروزه خیلی از اونها به صورت آنلاین برگزار میشه، استفاده کنین.
مهارتها و استعداد های لازم برای موفقیت در مارکتینگ
جراحان صبر و پایداری بالایی دارن، روانشناسان شنوندههای فوق العاده ای هستن و سرآشپزها حافظه بسیار خوبی دارن. مثل هر شغل و تخصص دیگهای، یک بازاریاب حرفهای هم باید مجموعهای از مهارتها رو داشته باشه. این مهارتها میتونن ذاتی باشن و یا در طول زمان اونها رو به دست بیارین و تقویت کنین. در هر دو صورت، مهارتها و استعدادهایی که در ادامه به اونها اشاره میکنیم برای اینکه در حوزه بازاریابی عملکرد خوبی داشته باشین، ضروری هستن:
– خلاقیت در مشاغل بازاریابی
چه قصد نوشتن بیزینس پلن رو داشته باشین و چه بریف کمپین تبلیغاتی جدید شرکت، اینکه بتونین با خلاقیت ایدههای خودتون رو به متن تبدیل کنین یکی از ضروری ترین مهارتهایی هسته که باید در حوزه بازاریابی داشته باشین. در دنیای امروز، جلب توجه مشتریان اصلا آسون نیست. بازاریابها دائما باید به دنبال روشهای جدیدی برای جذب مخاطب باشن و اونها رو برای خرید محصول یا خدمات ترغیب کنن. بازاریابهای موفق افراد خلاقی هستن.
– داشتن توانایی حل مساله
وقتی دستگاههای DVR به بازار عرضه شدن و هیچ تبلیغات درست و حسابی هم برای اونها انجام نشده بود، خیلی از بازاریابها با این چالش مواجه شدن که چطور این محصولات رو به مشتریها معرفی کنن. یا در مثالی دیگه، چالش زا بودنِ تشویق کاربرها به استفاده از دستگاههای موبایل و قابل حمل به جای دسکتاپ رو در نظر بگیرین.
این ترندها جزو مواردی بودن که تغییرات گسترده ای رو در بازار و محصولات و خدماتی که از اون به بعد به ما فروخته شدن، ایجاد کردن. این بازاریابها بودن که باعث شدن این جا به جاییها در نحوه استفاده کاربرها از محصولات اتفاق بیفته. در واقع اگه توانایی حل مساله و قدرت اونها برای پیدا کردن راه حلهای کارآمد نبود، شاید الان خیلی از محصولات هنوز در جامعه پذیرفته نشده بودن! بازاریابها موفق توانایی حل مساله بالایی دارن.
– اشتیاق برای اعداد
حتی بازاریابهایی که ضعیف ترین نمرات رو در ریاضیات به دست آوردن، باز هم اشتیاق بالایی نسبت به اعداد و ارقام و محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) دارن!
اگه اینطور نباشه چطور میتونن به مدیران شرکت ثابت کنن تلاشهای بازاریابی و تبلیغاتی اونها ثمربخش بوده؟! بازاریابها با انبوهی از تعاملات در شبکههای اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، ایکس (یوتیوب)، توییتر و غیره سر و کار دارن و دائما باید بازدهی کمپینها و روشهای استفاده شده رو به صورت عددی با همدیگه مقایسه کنن. در واقع بازاریابها با اعداد و ارقام زندگی می کنن و برای اینکه بتونن کارشون رو با ارزش نشون بدن، به مهارتهای تحلیلی نیاز دارن.
– کنجکاوی
تغییرات در سرزمین بازاریابی همیشگی هستن و کسب و کارها ممکنه هر روز با فرصتهای جدیدی برای معرفی محصولات مواجه بشن. اما بازاریابها اگه هر روز از خودشون این سوال رو نپرسن که «چی می شد اگه…» چطور میتونن این فرصت ها رو قبل از اینکه دیر بشه شناسایی کنن؟
بازاریابهای موفق همیشه کنجکاو هستن و در طول زندگیشون، تشنگی اونها برای یادگیری مطالب جدید کم نمیشه! حالا که با نیازمندیهای مهم برای ورود به حوزه بازاریابی آشنا شدین، اجازه بدین به بازار کار بازاریابها نگاهی بیندازیم. تعداد افرادی که به دنبال ورود به این حوزه شغلی هستن چقدره و چه شرکتهایی معمولا به دنبال جذب بازاریاب هستن؟ آیا جایی برای رشد و نوآوری در این حوزه وجود داره؟
بازار کار مشاغل بازاریابی
براساس گزارش وب سایت مانستر، انتظار میره از سال 2018 تا 2028 رشد 8 درصدی رو در مشاغل بازاریابی شاهد باشیم. این نرخ نسبت به هر شغل دیگه ای بالاتره و به نظر نمیرسه به این زودی روند کاهشی به خودش بگیره! بازاریابی و کمپینهای تبلیغاتی برای هر شرکتی ضروری هستن و فرقی نداره در چه صنعتی فعالیت میکنن. بدون شک هر سازمانی به دنیال اینه که سهم خودش از بازار رو حفظ کنه و اون رو افزایش بده.
به همین دلیل، مشاغل بازاریابی تقریبا در هر سازمانی مورد نیاز هستش و از استارتاپها و کسب و کارهای کوچک گرفته تا شرکت های بزرگ چند ملیتی و سازمانهای غیرانتفاعی، به متخصصهای بازاریابی نیاز دارن. اما در بعضی از شهرها به دلیل اینکه جمعیت بیشتری ساکن هستش و یا شرکت های بیشتری فعالیت میکنن، فرصت های شغلی بیشتری برای بازاریابها وجود داره.
بازار کار امروز برای متخصصان بازاریابی بسیار گسترده و پررونق هستش. اما تا حالا از خودتون پرسیدین که فرصتهای شغلی موجود برای یک بازاریاب چه موارد هستن؟ در ادامه چند حوزه و مسیر شغلی مهم در بازاریابی رو توضیح میدیم.
بازاریابی و مشاغل مختلف
هر دپارتمانی از بازاریابی دارای سمَت های شغلی، پروژه و اهداف متنوعی هستش. تفاوت بین این نقش ها میتونه خیلی جزئی یا گسترده باشه. همه چیز به شیوه انجام کار، محصول یا خدماتی که تبلیغ میشه و مخاطبین هدف بستگی داره.
مشاغل حوزه دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی از طریق کانالهای دیجیتال مثل موتورهای جستجو، وب سایتها، ایمیل و اپلیکیشنهای موبایل اشاره میکنه. در 30 سال گذشته، پیدایش اینترنت، گوشیهای هوشمند و ابر داده (Big Data) شیوه هایی که شرکتها محصولات و خدماتشون رو بازاریابی و تبلیغ میکردن رو به طور کامل تغییر داده. در نتیجه ی این تغییرات گسترده، مشاغل بازاریابی جدیدی هم ایجاد شدن.
- بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
- متخصص بازاریابی و موتور جستجو (SEM)
- بازاریاب ایمیلی (Email Marketer)
- بازاریاب رشد (Growth Marketer)
- بازاریاب محتوا (Content Marketer)
- طراح گرافیک (Graphic Designer)
- بازاریاب شبکه اجتماعی (Social Media Marketer)
- متخصص بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)
- بازاریابی محصول (Product Marketing)
- بازاریابی برند (Brand Marketing)
- بازاریابی رویداد (Event Marketing)
- تحلیل گر بازاریابی (Marketing Analysis)
+ بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و متخصص بازاریابی موتور جستجو (SEM)
بهینه سازی موتور جستجو اساسا به بهینه سازی محتوای وب برای ایندکس یا ثبت شدن بهتر در موتورهای جستجو اشاره داره. بدین ترتیب مخاطب هدف به راحتی میتونه محتوای شما رو پیدا کنه. بازاریابی موتور جستجو در واقع همون فضای تبلیغاتی غیررایگان در موتورهای جستجو هستش که به وب سایت ها یا شرکت ها اجازه میده کسب و کار خودشون رو تبلیغ کنن. SEO و SEM ترندهای در حال تغییر آنها جزو بخش های تاثیرگذار در فرایند بازاریابی هستند که اکثر شرکت ها به دنبال جذب افراد متخصص در این دو حوزه هستن. مسئولیت یک متخصص SEO شامل بهبود رنک یا رتبه یک وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP)، انجام تحقیق کلمه کلیدی، ارائه توصیههایی برای بهبود سئو تکنیکال و طراحی ساختار سایت و در نهایت زیرنظر گرفتن عملکرد سایت و کلمه کلیدی انتخابی میشه. مسئولیت یک متخصص SEM شامل بهره گیری از موتورهای جستجو اصلی مثل گوگل و بینگ برای افزایش بازدیدهای وب سایت، نرخ تبدیل و کسب درآمد بیشتر از طریق تبلیغات پولی میشه. مهارتها و صلاحیتهایی که متخصصین SEO و SEM لازمه داشته باشن شامل تجربه تفسیر و استفاده از تحلیلها، توانایی مدیریت و تخصصی بودجه بازاریابی، توانایی خواندن و استفاده از تحلیلهای وب سایت و موتورهای جستجو، تخصص در گوگل ادوردز، گوگل آنالیتیکس و آشنایی با اخبار و ترندهای جدید حوزه موتورهای جستجو میشه. متخصصین SEO و SEM در خارج از کشور به ترتیب سالیانه بین 34 تا 64 هزار دلار و 36 تا 67 هزار دلار حقوق دریافت می کنن.
+ بازاریاب ایمیلی (Email Marketer)
ایمیل به عنوان یکی از روش های بازاریابی ممکنه کمی قدیمی به نظر برسه، اما هنوز هم تاثیر زیادی در جذب مخاطب داره. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ با استفاده از یک کانال و ایمیل های متنی و تبلیغات دیجیتالی، سعی می کنه به مشتریان فعلی و بالقوه دسترسی پیدا کنه. مسئولیت یک ایمیل مارکتر شامل آماده سازی ایمیل هایی جذاب با پتانسیل تعامل بالا، افزایش درآمد و فروش از طریق بازاریابی دیجیتال، ایجاد لیست های ایمیل و افزایش مشترکین خبرنامه و خواندن و تحلیل اطلاعات برای بهینه سازی تبلیغات و افزایش شانس باز کردن ایمیلها از سوی کاربران میشه. تخصص در برنامههای بازاریابی ایمیلی و ردیابی کمپینهای مبتنی بر اون، مهارت های ارتباطی و طراحی خلاقانه، آشنایی با HTML، تحلیل و تفسیر اطلاعات جزو مهارتها و صلاحیتهایی هستن که هر ایمیل مارکتری باید داشته باشه. میزان حقوق سالیانه یک ایمیل مارکتر بین 40 تا 69 هزار دلار است.
+ بازاریاب رشد (Growth Marketer)
بازاریابی رشد که اکثرا اون رو با عنوان هک رشد میشناسن، واژه نسبتا جدیدی هستش و به نوعی بازاریابی اشاره میکنه که تمام بخشهای قیف بازاریابی (و نه فقط بخش هایی بالایی) رو هدف میگیره. بازاریابی رشد بر اساس این واقعیت به وجود اومده که نگهداری مشتری یکی از عوامل اصلی برای رشد کسب و کار هستش و به همین دلیل، هم به راضی نگه داشتن مشتری های فعلی اولویت میده و هم جذب مشتریهای جدید. بازاریابهای رشد همزمان با چند رسانه و تیم همکاری میکنن. تیم های SEO و SEM، شبکههای اجتماعی، روابط عمومی یا PR و ایمیل از جمله این موارد هستن. محدوده فعالیت در حوزه هک رشد گسترده هستش و می تونه شامل تست های A/B برای بهینه سازی نرخ تبدیل در سراسر قیف بازاریابی، تولید محتوا و طراحی تجربه کاربری یا UX باشه. مهارتها و صلاحیت هایی که این افراد نیاز دارن شامل نوآوری و ذهن خلاق، مهارتهای حل مساله به صورت کمی و کیفی، آشنایی خوب با سیستمهای مختلف دیجیتال مارکتینگ و داشتن تجربه در تفسیر و استفاده از اطلاعات میشه. حقوق سالیانه یک بازاریاب هک رشد بین 46 تا 146 هزار دلار هستش.
+ بازاریاب محتوا (Content Marketer)
محتوایی مانند بلاگ، کتابهای الکترونیکی، توضیحات محصول یا White Paper، مقالات آموزشی و راهنما، اجزای حیاتی و بسیار مهمی از یک استراتژی بازاریابی درون گرا هستن. بازاریابهای محتوا افرادی هستن که این محتواها رو تولید میکنن. بازاریابی محتوایی از طریق محتوای بلندمدت، وب سایت ها، بلاگها و حتی محتوای صوتی و تصویری، بازاریابی رو انجام میده. مسئولیت یک بازاریاب محتوا شامل مشخص و اجرا کردن استراتژی تولید محتوا و انتشار اون، ردیابی میزان تاثیرگذاری استراتژی محتوا و مدیریت تیمی از نویسندگان، طراحان و استراتژیستها میشه. مهارتهای قوی نویسندگی و ویراستاری، تخصص در تولید محتوا و ابزارهای مدیریتی، مدیریت پروژه و تجربه در افزایش مخاطبین آنلاین از جمله مهارتها و صلاحیتهایی هستن که بازاریاب های محتوا باید برخوردار باشن. بازاریاب های محتوا سالیانه بین 36 تا 81 دلار حقوق دریافت میکنند.
+ طراح گرافیک (Graphic Designer)
طراحی گرافیک یکی از زیرمجموعههای بازاریابی محتوا است که بر روی جذابیتهای بصری وب و محتوای چاپی تمرکز دارد. طراحان گرافیک معمولا بر روی طراحی وب سایت، طراحی تبلیغات و هر گرافیک و تصویری مورد نیازِ کمپینهای بازاریابی و تبلیغاتی کار میکنن. مسئولیتهای یک طراح گرافیک شامل طراحی انواع المانهای بصری مورد استفاده در بازاریابی و کمپینها می شود.
این المانها میتواند در انواع فرمها و به دو صورت چاپی یا دیجیتال آماده بشن. بعضی از طراحان گرافیک روی ساخت هویت بصری برند و نحوه ارتباط بصری شرکت با مشتریان کار میکنن. اینطوری شرکتها میتونن پیام و شعار کلی خودشون رو به شکل بهتری ارائه بدن. مهارتها و صلاحیت های لازم برای یک طراح گرافیک شامل تسلط در نرم افزارهای طراحی گرافیک مثل فتوشاپ، ایلوستریتور و ایندیزاین، آشنایی با المانهای طراحی، مهارتهای ارتباط کلامی و تصویری عالی و تجربه طراحی هنرهای بصری با مضامین تبلیغاتی و بازاریابی میشه. حقوق سالیانه یک طراح گرافیک بین 33 تا 63 هزار دلار است.
تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.