شغل‌ مارکتینگ (Marketing) چیست؟ وظایف مارکترها
نوشته شده توسط : کاریاب

مدت طولانی است که در مورد شغل مارکتینگ شنیده‌اید و احتمالا تعدادی از دوستانتان نیز در این حوزه کار می‌کنند. اما زمانی که از خودتان می‌پرسید «شغل مارکتینگ چیست؟»، جزئیات مبهمی در ذهنتان شکل می‌گیرد، درست است؟ مارکتینگ شغلی با مهارت‌ها و وظایف وسیع است و همین موضوع باعث می‌شود افراد نتوانند تعریف خوبی از آن ارائه کنند. شرح شغل مارکتینگ می‌تواند برای دو حرفه‌ای که عناوین شغلی کاملا یکسان یا مشابه دارند، ۱۰۰% متفاوت به‌نظر برسد. مارکتینگ یک حوزه تخصصی گسترده است که زیرمجموعه‌های متعددی دارد. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که شغل مارکتینگ چیست و به‌عنوان یک مارکتر در چه حوزه‌هایی می‌توانید فعالیت کنید.

بازاریاب یا مارکتر چه کارهای انجام می‌دهد؟

آیا می‌دانید بطور خاص، یک مارکتر چه کاری انجام می‌دهد؟ مارکترها افرادی هستند که تلاش می‌کنند از روش‌های مختلف، مخاطبان هدف کسب‌وکار را با برند، محصول و خدمات آشنا کنند و در نهایت سرنخ‌های به‌دست بیاورند که برای تیم فروش مانند مایه حیات است. مارکترها روندهای بازارهای مختلف را رصد کرده و با برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی تلاش می‌کنند برند را بر سر زبان‌ها بیندازند. آن‌ها استراتژی‌های قیمت‌گذاری و استراتژی‌های هدف‌گذاری را بر اساس داده‌های جمعیت کاربران و مخاطبان، توسعه داده و تلاش می‌کنند تا آگاهی از برند ایجاد کنند.

زمانی‌که نوبت به شرح شغل مارکتینگ می‌رسد، ربکا گوتیرز (معاون بازاریابی شرکت Blink Charging) می‌گوید: «احتمالا برای شرح این شغل پاسخ مشخصی پیدا نمی‌کنید. به‌عنوان یک مارکتر نمی‌توانم روی هیچ‌ نوع مهارت یا کانال بازاریابی خاصی، تمرکز کنم، بلکه باید با همه مهارت‌ها و کانال‌های بازاریابی آشنا بوده و تجربه داشته باشم».

ربکا گوتیر – معاون بازاریابی شرکت Blink Charging

مهارت‌های لازم برای موفقیت در مارکتینگ

در شرح وظایف مارکتینگ مشخص ‌می‌شود که یک شخص چه مهارت‌های فنی یا نرم‌افزاری را برای تبدیل شدن به یک مارکتر باید داشته باشد. برای مثال، اگر کسب‌وکاری به دنبال استخدام یک بازاریاب محتوا است، باید شخصی را استخدام کند که علاوه‌بر مهارت‌های نوشتاری قوی، مهارت تدوین استراتژی محتوا و تدوین تقویم محتوایی را نیز داشته باشد. بنابراین در هر بخش از شغل مارکتینگ لازم است افراد مهارت‌های کافی را کسب کنند. اما آیا می‌دانید انواع مشاغل مارکتینگ کدامند و افراد برای اشتغال در آن‌ها به چه مهارت‌هایی نیاز دارند؟

در حوزه مارکتینگ باید متخصصانی جذب شوند که با انواع تاکتیک‌ها و بسترهای بازاریابی آشنا هستند. مارکترها باید به برندسازی توجه ویژه داشته باشند و از طرفی بتوانند رفتار مصرف‌کننده را درک کنند. مارکترها باید بتوانند داده‌های به‌دست آمده از برنامه‌های مختلف بازاریابی را تحلیل کرده و برای تدوین استراتژی کامل‌تری بکار گیرند.

بیشتر نقش و مسئولیت مارکترها شامل تعامل با تیم‌های مختلف برای اجرای پروژه‌های بازاریابی برند، محصول و خدمات است. مارکترها باید به زبان انگلیسی مسلط باشند تا بتوانند با ابزارهای مختلف بازاریابی کار کنند. یک مارکتر باید اطمینان حاصل کند که سرمایه‌ و بودجه تیم بازاریابی اولویت‌بندی شده و از آخرین تکنیک‌ها و پلتفرم‌ها و رسانه‌ها برای دستیابی به مشتری جدید و ارتباط موثر با مشتریان فعلی استفاده می‌شود.

موقعیت‌های شغلی در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ

شرح وظیفه و شغل‌هایی که تعریف می‌شود باید کاملا متناسب با نقشی باشد که یک فرد برای آن استخدام می‌شود. در دنیای مارکتینگ، مشاغل متعددی تعریف شده‌اند که می‌توانید بر اساس علایق و مهارت‌های خود، توانایی هنری یا هنر نوشتارتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در این بخش سعی کرده‌ایم اطلاعات بیشتری در مورد انواع مشاغل حوزه دیجیتال مارکتینگ کسب در اختیارتان بگذاریم.

یک دیجیتال مارکتر شوید!

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال نامی برای توصیف بازاریابی از طریق کانال‌های دیجیتالی مانند وب‌سایت‌ها، ایمیل‌، موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی و حتی اپلیکیشن‌های موبایلی است. همانطور که قبلا گفته‌ایم، دیجیتال مارکتینگ، مارکتینگی است که دیجیتال شده است.

طی ۳۰ سال گذشته و با ظهور و توسعه شگفت‌انگیز دنیای وب و اینترنت، ارزشمندی بیگ‌دیتاها و رونق استفاده از گوشی‌های هوشمند، نحوه کار شغل مارکتینگ و تبلیغ محصولات و خدمات مختلف کسب‌وکارها دچار تغییرات اساسی شده‌است. این تغییرات عامل مهمی در شکل‌گیری مشاغل جدید در حوزه مارکتینگ به ویژه در دو دهه‌ی اخیر شده است. زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ که می‌توان در آن‌ها مشغول به کار شد، شامل موارد مختلف زیر می‌شود. 

موقعیت‌های شغلی در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ

 کارشناس بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

بهیینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) که به اختصار به آن SEO گفته می‌شود به مفهوم بهینه‌سازی ارگانیک محتوای وب برای موتورهای جستجو خصوصا گوگل اشاره دارد. این موضوع به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای سایت شما را فهرست‌بندی کنند. این موضوع به پیدا کردن آسان‌تر سایت توسط مخاطبان کمک خواهد کرد. با بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو می‌توانید سایت خود را در بین لینک‌های اول صفحه نتایج گوگل (SERP) قرار دهید که این امر به دیده شدن بیشتر سایت شما توسط مخاطبان کمک خواهد کرد.

 کارشناس بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) که به اختصار به آن SEM گفته می‌شود به معنای پرداخت هزینه تبلیغاتی برای حضور پُررنگ‌تر در موتورهای جستجو مانند گوگل است. SEO و SEM و روندهای همواره در حال تغییر آن‌ها و از طرفی اهمیت جایگاه اول تا سوم در نتایج جستجوی گوگل باعث شده که این مشاغل مارکتینگ به بخشی تاثیرگذار در دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده و افرادی متخصص در این بخش‌ها مشغول به کار شوند.

متخصص بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

ایمیل به‌عنوان یکی از رسانه‌های مارکتینگ شاید اندکی سنتی به‌نظر برسد اما تاثیر فوق‌العاده‌ای در حوزه جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی دارد. بازاریابی ایمیلی یکی از کانال‌های مهم برای ارتباط با مشتریان فعلی و دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق ارسال ایمیل‌های خلاقانه و تبلیغات دیجیتال است. در بازاریابی ایمیلی می‌توانید مشتریان فعلی را از تولید و عرضه محصول و خدمت جدید آگاه کنید، برای آن‌ها کدهای تخفیف ارسال کنید یا به آن‌ها در مورد تخفیف‌های گسترده برای محصولات و خدمات اطلاع‌رسانی کنید.  

کارشناس بازاریابی رشد (Growth Marketing)

بازاریابی رشد یا بازاریابی هک رشد، اصطلاحی نسبتا جدید است و به شیوه‌ای از مارکتینگ اطلاق می‌شود که کل قیف بازاریابی را هدف قرار می‌دهد. در بازاریابی هک رشد، مارکترها قبل از اجرای هر کمپین بازاریابی، میزان بازدهی آن را به روش‌های مختلف بررسی و اندازه‌گیری می‌کنند و به این ترتیب می‌توانند بهترین تصمیمات را برای اجرای هر کمپین‌ بازاریابی بگیرند.

متخصص بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا عمدتا به صورت آنلاین انجام شده و می‌تواند بخشی از دیجیتال مارکتینگ باشد.

بازاریابی محتوا عمدتا به صورت آنلاین انجام شده و می‌تواند بخشی از دیجیتال مارکتینگ باشد. اما مسیر شغلی بازاریابی محتوا آنچنان تاثیرگذار است که بیشتر مارکترها و متخصص‌ها معتقدند این روش بازاریابی سزاوار بخش خاص خود خواهد بود.

محتوایی مانند مقالات بلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیک، راهنمای خرید و بسیاری از محتواهای متنی، صوتی و تصویری دیگر اجزای اصلی و حیاتی از برنامه بازاریابی هستند. بازاریابان محتوا افرادی هستند که این محتوا‌ها را ایجاد می‌کنند و استراتژی‌های لازم برای حضور در شبکه‌ها و کانال‌های مختلف را تدوین می‌کنند. بازاریابی محتوایی به بازاریابی از طریق محتوای متنی، صوتی و تصویری در وب‌سایت‌ها، بلاگ‌ها و سایر کانال‌های توزیع محتوا اشاره دارد. از جمله مهم‌ترین مشاغل حوزه بازاریابی محتوایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

یک کپی‌رایتر یا تبلیغ‌نویس ماهر شوید (Copywriting)

کپی‌رایتینگ یا تبلیغ‌نویسی بخشی اساسی در مارکتینگ و تبلیغات است. کپی‌رایترها محتوا را برای بلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها، تبلیغات محیطی، پست‌ الکترونیک، صفحات فرود و رسانه‌های اجتماعی تهیه می‌کنند. یک کپی‌رایتر از جلوه‌ها و زیبایی‌های زبان فارسی برای تشویق، آموزش و همچنین اطلاع‌رسانی و تبلیغ در مورد یک برند، محصول یا خدمت استفاده می‌کند. در این فرآیند، کپی‌راتیرها با محتوای خود، مشتریان را برای خرید، رهبران را برای حمایت و سهام‌داران را برای مشارکت ترغیب می‌کنند.

طراحان گرافیک؛ هنرمندان تیم بازاریابی  (Graphic Design)

طراحی گرافیک به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از بازاریابی محتوا، بیشتر روی جذابیت بصری محتوای وب و طراحی پست‌های تبلیغاتی، طراحی صفحات سایت، بیلبوردهای محیطی، اینفوگرافیک، طراحی‌های تبلیغاتی و تصاویر مورد استفاده در بازاریابی و تبلیغات متمرکز است.

طراحان گرافیک؛ هنرمندان تیم بازاریابی

 تولیدکننده محتوا (Content Creation)

حدود 30% از بازاریابان رسانه‌های اجتماعی در سال 2022 روی ویدئوهای کوتاه سرمایه‌گذاری کرده‌اند این در حالی است که حدود 29% از مارکترها این شیوه تولید محتوا را برای اولین بار امتحان می‌کنند. Content Creation روی تولید محتوای دیجیتال مانند پادکست، ویدئو و محتوای متنی متمرکز است. تمرکز روی تولید محتوا به شیوه‌های مختلف به کسب‌وکارها این فرصت را می‌دهد تا با مخاطبان و مشتریانی که بیشتر وقت خود را به صورت آنلاین سپری می‌کنند، ارتباطی تنگاتنگ برقرار کنند. این استراتژی می‌تواند سرعت رشد یک کسب‌وکار را در جنبه‌های مختلف افزایش دهد.

بازاریاب شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

بازاریابی رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی از پلتفرم‌های آنلاین مختلف برای تبلیغ برند، محصولات و خدمات یک کسب‌وکار استفاده می‌کند. این روش بازاریابی یا مارکتینگ به برندها کمک می‌کند تا به روش‌هایی معتبر و جدید برای برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان خود دست پیدا کنند. به‌عنوان یک بازاریاب شبکه‌های اجتماعی باید با نحوه انتشار محتوا در شبکه‌های مختلف مانند اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، فیس‌بوک و لینکدین آشنا باشید. تسلط بر این شبکه‌های اجتماعی و تعامل با مخاطبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کارشناس بهینه‌سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization – (CRO

هدف اصلی بازاریابی محتوا، بکارگیری و استفاده از انواع محتوای متنی، صوتی و تصویری برای آموزش، تبلیغات، آگاهی از برند، معرفی محصول و خدمات و همین‌طور ایجاد علاقه و در نهایت تبدیل خوانندگان به مشتری جدید است. اما چالش اصلی اینجاست که محتوا همیشه نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد، درست اینجاست که بهینه‌سازی نرخ تبدیل یا CRO وارد عمل می‌شود. نرخ تبدیل درصدی از بازدیدکنندگانی است که اقدام مورد نظر کسب‌وکار شما را انجام می‌دهند. این اقدام می‌توانند شامل تکمیل فرم، ثبت‌نام برای یک سرویس یا خرید یک محصول و خدمت باشد. نرخ تبدیل بالا نشان می‌دهد که وب‌سایت یک کسب‌وکار به خوبی طراحی و قالب‌بندی شده و برای مخاطبان هدف جذاب است.

بازاریاب حرفه‌ای محصول (Product Marketing)

بازاریاب حرفه‌ای محصول ، مدافعان و استراتژیست‌های اصلی محصول و خدمات هستند

بازاریابی محصول یا Product Marketing به عبارتی شامل همه چیز در مورد تعیین لحن برای چگونگی ارائه، زمان ارائه، مکان ارائه و چرایی تبلیغ محصول و خدمات یا کسب‌وکار است. بازاریابان محصول یا Product Marketers برای یک محصول یا خدمت خاص از یک کسب‌وکار فعالیت می‌کنند. آن‌ها مدافعان و استراتژیست‌های اصلی محصول و خدمات هستند. آنچه که حیات یک کسب‌وکار را تضمین می‌کند، فروش محصولات و خدمات است، بنابراین بازاریابان محصول نقش خطیری دارند.

متخصص بازاریابی برند (Brand Marketing)

در بازار پُرهیاهو و اقتصاد امروزی، برند یک کسب‌وکار نقشی مهم و اصلی را در نحوه خرید مصرف‌کننده ایفا خواهد کرد. یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که ۴۶% از مصرف‌کنندگان و خریداران برای برندی که به آن اعتماد دارند حاضرند هزینه بیشتری پرداخت کنند حتی اگر برند دیگری همان محصول را با همان مشخصات با قیمت پایین‌تری ارائه کند. این نوع رفتار مصرف‌کننده توانسته راه را برای حضور و نقش‌آفرینی مدیران برند و روابط عمومی، هموار کند.

بازاریاب رویداد و ایونت (Event Marketing)

رویدادهای یک کسب‌وکار روشی بسیار محبوب برای تعامل با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه است. بازاریابی رویداد، جامعه مشتریان را گرد هم آورده و آن‌ها را با برگزاری رویدادهای مختلف، خوشحال می‌کند و در نهایت چهره‌ای دوستانه از برند را به نمایش می‌گذارد. رویدادهایی که توسط این بازاریابان برگزار می‌شوند می‌تواند مشتریان جدیدی را از بازارهایی جدید به کسب‌وکار اضافه کند. بنابراین تا می‌توانید برنامه رویدادهای خود را کامل و جامع تعریف کنید.

کارشناس نیچ مارکتینگ (Niche Marketing)

همان‌طور که رسانه‌های اجتماعی و خرید آنلاین، دامنه فعالیت‌ برندهای بزرگ را گسترده‌تر می‌کنند، نیچ مارکتینگ بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند. نیچ مارکترها از دانش خود برای هدف قرار دادن نیازهای منحصربه‌فرد مخاطبان خاص استفاده می‌کنند. نیچ مارکتینگ یک استراتژی کارآمد برای کسب‌وکارهای کوچکی است که می‌خواهند با بودجه کم، برند، محصول و خدمات خود را به بخشی بزرگ از بازار معرفی کنند. این روش می‌تواند شانس رقابت برای این نوع کسب‌وکارها را افزایش دهد.

مدیر کمپین (Campaign Manager)

وظیفه اصلی مدیر کمپین، اجرای کمپین‌های موثری است که بیشترین بازده ممکن را با بودجه‌ای مشخص داشته باشد.

یک مدیر کمپین مسئولیت بسیار حساسی برای بازاریابی یک برند، محصول و خدمات دارد. آن‌ها بودجه‌ای دارند که برای بازاریابی در کانال‌های مختلف صرف می‌کنند. وظیفه اصلی مدیر کمپین، اجرای کمپین‌های موثری است که بیشترین بازده ممکن را با بودجه‌ای مشخص داشته باشد. یک مدیر کمپین در اصل مسئول طراحی و برنامه‌ریزی کمپین‌های بازاریابی شرکت و سپس اجرای دقیق آن‌ها برای دستیابی به اهداف کسب‌وکار در بازارهای مختلف است. مدیر کمپین همچنین بر اجرای صحیح و همین‌طور تنظیم کمپین نظارت داشته و بر اساس بازخوردها و داده‌های به‌دست آمده به تحلیل کمپین می‌پردازند و آن را بهینه می‌کند.

کارشناس روابط عمومی و ارتباطات (PR & Communication)

یک مارکتر که روی روابط عمومی و ارتباطات متمرکز است مانند بسیاری از نقش‌های دیگر در حوزه شغل مارکتینگ، با بازاریابان شبکه‌های اجتماعی، بازاریابان رویدادها و بازاریابان محتوا همکاری تنگاتنگی دارد. به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای در حوزه روابط عمومی و ارتباطات، باید بسیاری از بیانیه‌های مطبوعاتی کسب‌وکار را تهیه کرده و همین‌طور روابط را با روزنامه‌نگاران حوزه فعالیت صنعت خود گسترش دهید. روابط عمومی و ارتباطات زمانی اهمیت ویژه خود را نشان می‌دهد که یک کسب‌وکار با چالشی بزرگ در شبکه‌های اجتماعی و فضای آفلاین روبرو می‌شود. بیانیه‌هایی که این افراد تدوین می‌کنند می‌تواند به ادامه حیات یک کسب‌وکار و رفع ابهامات و حتی تبرئه آن نیز از شایعات کمک کند.

تحلیل‌گر و آنالیزور بازاریابی (Marketing Analysis)

در دنیای مارکتینگ، اعداد و داده‌ها، پادشاه هستند. هیچ عامل دیگری مانند تحلیل بازاریابی، قدرت تغییر بودجه، تغییر کمپین، تغییر استراتژی، تغییر جذب سرمایه و حتی استخدام و اخراج کارمندان را ندارد. تحلیل بازاریابی، نقشی کاملا منحصربه‌فرد است، در حالی که بسیاری از کسب‌وکارها تحلیل‌گران بازاریابی خود را استخدام می‌کنند اما هستند مشاوران و آژانس‌های مارکتینگ که با هدف کمک به کسب‌وکارها، داده‌ها و اعداد به‌دست آمده در روش‌های مختلف بازاریابی را تحلیل می‌کنند. تحلیل‌گران بازاریابی داده‌های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آفلاین را بررسی و تفسیر کرده تا به کسب‌وکارها و بخش‌های بازاریابی برای اتخاذ تصمیمات بهتر، کمک کنند. اتفاقا با رشد هوش مصنوعی و open ai، نیاز به یک تحلیلگر حرفه ای داده‌های مختلف بیش از پیش احساس خواهد‌شد.

استراتژیست بازاریابی (Marketing Strategy)

استراتژی حتی برای نوع فعالیت‌های تیم بازاریابی نیز تعیین تکلیف می‌کند.

تیم مارکتینگ معمولا روی تاکتیک‌ها تمرکز دارد، اما آن‌ها برای پیشبرد اهداف خود به استراتژی مارکتینگ نیاز پیدا می‌کنند. استراتژی بازاریابی شامل ایجاد برنامه‌هایی بلندمدت است که اهداف تجاری یک کسب‌وکار را به نیازها و مشکلات یک مشتری مرتبط می‌کند. استراتژی بازاریابی کمک می‌کند تا مشتریان بالقوه مناسب پیدا کرده و آن‌ها را به مشتریان وفادار برند و محصولات و خدمات خود تبدیل کنید. استراتژی بازاریابی که به آن راهبرد بازاریابی نیز گفته می‌شود، نوعی استراتژی است که بواسطه آن تعیین می‌شود که یک کسب‌وکار چطور می‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند یا در کدام بازارها ورود کرده و کدام محصولات خود را بفروشد. این استراتژی حتی برای نوع فعالیت‌های تیم بازاریابی نیز تعیین تکلیف می‌کند.

نقشه راه وارد شدن به دیجیتال مارکتینگ

برای ورود به هر شغل جدیدی نیازمند کسب مهارت و دانش کافی هستید. همان‌طور که در بخش قبلی مطالعه کردید، شغل مارکتینگ زیرشاخه‌های زیادی دارد که هر کدام به تخصص نیاز دارند، بنابراین باید ابتدا شغل مورد علاقه خود را انتخاب کرده و سپس برای ورود به دنیای جدید آماده شوید. برای ورود به یکی از مشاغل مارکتینگ باید مراحل زیر را طی کنید.

  •  ارتباطات خود را گسترش داده و بهبود بخشید.
  • برند شخصی (Personal Brand) خودتان را بسازید.
  • رزومه خود را به‌روز کرده و اطلاعاتی کامل از تمامی‌ مهارت‌های خود ارائه دهید.
  • در یک یا چند شبکه اجتماعی حضور پُررنگ و موثر داشته باشید.
  • شبکه دوستان خود را بسازید.
  • در دوره‌های آموزشی آنلاین و آفلاین شرکت کنید تا دانش خود را در زمینه شغلی مورد نظرتان گسترش دهید.
  •  سعی کنید در دوره‌های سایت‌های مطرح مانند HubSpot، Coursera، Udemy و Google شرکت کرده و گواهینامه دریافت کنید.
  • برای مدتی به‌عنوان کارآموز در شرکتی مشغول به‌کار شوید، حتی اگر برای دوره کارآموزی حقوقی دریافت نکنید.
  • اگر می‌توانید یک بلاگ شخصی راه‌اندازی کرده و تکنیک‌های مختلف را به صورت عملی اجرا کنید.
  •  همیشه مهارت‌های جدید بیاموزید.
  • نحوه استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را به خوبی بیاموزید.
  • از طرق مختلف با بروزرسانی ابزارها و تکنیک‌های ضروری در شغل مارکتینگ آشنا شوید.
  • برای شغل مارکتینگ و یکی از زیرشاخه‌های اصلی آن که بیشتر مهارت و علاقه دارید، درخواست دهید.

تفاوت بین تبلیغات و مارکتینگ، دوقلوهای غیرهمسان

نقش‌های اصلی مارکتینگ بر نیازهای منحصربه‌فرد مشتری ایده‌ال برای یک محصول یا خدمت خاص متمرکز است.

تبلیغات در واقع یک جنبه‌ یا بخشی از مارکتینگ است، با این حال تفاوت‌هایی بین تبلیغات و مارکتینگ وجود دارد. هدف اصلی در تبلیغات، افزایش آگاهی از برند و ترویج پیشنهادات یک کسب‌وکار از طریق کانال‌های مختلف است. از سویی، نقش‌های اصلی مارکتینگ بر نیازهای منحصربه‌فرد مشتری ایده‌ال برای یک محصول یا خدمت خاص متمرکز است و تاکتیک‌هایی را اجرا می‌کند تا محصول به‌عنوان راه‌حلی برای رفع مشکل مشتری مورد استقبال قرار گیرد.

یک استراتژی مارکتینگ موفق، به صورت معمول منابعی را برای تبلیغات برند، محصول و خدمات در سطوح مختلف اختصاص داده و از رسانه‌های مختلف استفاده می‌کند. یک کسب‌وکار موفق می‌تواند استراتژی‌های تبلیغاتی چندوجهی را در برنامه‌های مارکتینگ خود بگنجاند. مارکتینگ به آماده‌سازی یک محصول یا خدمت برای بازار اشاره دارد و این در حالی است که تبلیغات به مفهوم شناساندن آن محصول و خدمت به افراد موجود در آن بازار اشاره دارد. مارکتینگ یک فرآیند کنترل ‌شده اما گسترده است و تبلیغات بر ایجاد ارتباطات متمرکز است.





:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 آبان 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: