تحقیقات کمی در بازاریابی
نوشته شده توسط : کاریاب

تحقیقات کمی در بازاریابی

 تحقیقات کمی

تحقیقات کمی، به معنای دریافت نظرات افراد در یک روش ساخت‌یافته است؛ به طوری‌که شما حقایق و آماری برای استناد دارید. برای دریافت نتایج قابل اعتماد، اهمیت دارد از تعداد نسبتا زیادی از افراد نظرسنجی کنید و اطمینان داشته باشید که آنان یک نماینده از بازار هدف شما هستند.

تکنیک تحقیقات کمی مانند نظرسنجی‌ها و پرسشنامه مشتریان، می‌تواند به کسب وکارهای کوچک کمک کند تا محصولات و خدمات آنها را با توانمندسازی در تصمیم‌گیری‌های آگاهانه بر مبنای داده‌های سخت بهبود ببخشند.

چرا من به تحقیقات بازار نیاز دارم؟

تحقیقات بازار، می‌تواند به شما دیدی نسبت به بازار خود، رقبای خود، محصولات خود، بازاریابی خود و مشتریان خود بدهد. این اولین گام مهم قبل از این است که شما وظایف بسیاری را در بازاریابی اصلی شامل آماده‌سازی طرح بازاریابی، انجام تحلیل SWOT، توسعه محصول، برندسازی و قیمت‌گذاری به عهده بگیرید.

چگونه تحقیقات کمی را انجام دهم؟

تحقیقات کمی از بازار، به طور نمونه شامل نظرسنجی از مشتریان و پرسشنامه می‌شود. این تحقیقات را می‌توان با روش چهره به چهره و با یک تخته و خودکار، با تلفن، از طریق پست یا ایمیل، یا از طریق وبسایت خود انجام داد.

سوالات پرسشنامه باید به دقت مورد توجه قرار بگیرند، به طوری‌که نتایج آن داده‌های با معنی را فراهم کند. تنها از مردم نپرسید که آیا چیزی در مورد کسب وکار شما می‌دانند یا نه. از آنان بپرسید که چند بار از کسب وکار شما دیدن می‌کنند، آنها چه محصولاتی می‌خرند و از چه جاهای دیگری همین محصولات را می‌خرند و دلیل خرید آنها از آن کسب وکارها چیست.

جواب‌های پرسشنامه‌های ساخت‌یافته، معمولا بسته است (Close-Ended). به عبارت دیگر، آنها نیاز به پاسخ‌دهندگانی دارند تا از بین محدوده خاصی از جوابها انتخاب کنند و به پاسخ‌دهندگان اجازه نخواهند داد تا جوابهای خود را تعیین کنند یا بسط دهند. پس ممکن است مالک یک مرکز باغداری بپرسد: «چند بار شما تجهیزات گیاهی و باغداری می‌خرید؟» و پاسخ‌دهندگان باید از بین پنج گزینه انتخاب خواهند کرد :

  • هرگز
  • سالی یک بار
  • دو یا سه بار در یک سال
  • ماهی یک بار
  • هر هفته

با پرسیدن سوالات مشابه از تعداد زیادی از افراد، ممکن است تصویر واضح‌تری از نحوه رفتار مشتریان را بسازید. سپس شما می‌توانید از این داده‌های کمی برای هدایت تصمیمات کاری خود بهره بگیرید.

هم‌چنین شما می‌توانید از این روش‌های تحقیق کمی، برای مقایسه زیرگروه‌های مشتریان استفاده کنید. برای مثال، اگر شما یک کافه یا اغذیه‌فروشی محلی را مدیریت می‌کنید، شما احتمالا متوجه خواهید شد که برای دامنه‌ی مختلفی از مشتریان با نیازهای گوناگون غذا تهیه می‌کنید.

استفاده از نظرسنجی برای کشف اطلاعاتی در مورد مشتریان خود ارزشمند است. به طوری‌که می‌توانید نتایج هر گروه را تجزیه و تحلیل کنید. اطمینان داشته باشید که شما با تعداد قابل‌توجهی از هر گونه از مشتریان گفت‌وگو کرده‌اید؛ به طوری‌که شفاف‌ترین دید را دریافت خواهید کرد.

اگر شما نظرسنجی‌های خود را به طور منظم تکرارکنید، می‌توانید رصد کنید که چگونه نظرات درحال تغییرند و چگونه ایده‌های ابتکاری جدید گرفته خواهد شد. سعی کنید تعدادی از سوالات را یکسان نگه دارید تا بتوانید مقایسه‌های صحیحی را با تحقیقات قبلی انجام دهید.

تحقیقات کمی

تکنیک‌های تحقیقات کمی

انتخاب نحوه هدایت نظرسنجی خود مسئله مهمی است. اگر شما نیاز به توضیح دادن در مورد همه چیز یا نمایش یک محصول به پاسخ‌دهنده خود داشته باشید، تماس چهره به چهره، نتیجه خوبی خواهد داشت. نظرسنجی‌های تلفنی، می‌تواند بسیار موثر باشد، اما بدست آوردن افرادی که زمانی برای گفت‌وگو داشته باشند، می‌تواند سخت باشد.

اگر شما نظرسنجی‌های خود را با پست یا ایمیل ارسال می‌کنید، شما متوجه خواهید شد که باید انگیزه‌ای را به مشتریان خود بدهید تا برای اختصاص زمان به پرکردن پرسشنامه شما ترغیب شوند.

زمان خوب برای درخواست از مشتریان برای پر کردن پرسشنامه، زمانی است که شما کاری را برای آنان تمام کرده‌اید. نظرسنجی رضایت مشتریان، شانسی را به مشتریان می‌دهد که با کنایه سخن بگویند و هم‌چنین کار خوب را ستایش کنند. هم‌چنین می‌تواند روش خوبی برای جمع‌آوری تاییدیه‌های مثبت باشد، به طوری‌که شما بتوانید از آنها در بازاریابی خود استفاده کنید.

در همان زمان، شانسی برای جمع‌آوری اطلاعات تماس و افزودن مشتریان به لیست ایمیل خود دارید تا بتوانید درآینده با آنان در تماس باشید (البته با این فرض که اطمینان داشته باشید که از آنها اجازه گرفته‌اید).

اگر می‌خواهید از تعدادی زیادی از مشتریان بالقوه جدید نظرسنجی کنید، می‌توانید سوالات را به صورت نظرسنجی آنلاین بپرسید. اینها نظرسنجی‌های عمومی هستند که توسط گروه بزرگی از مشتریان منتخب و آنلاین تکمیل می‌شوند. با افزودن دو یا سه سوال از خود به نظرسنجی، می‌توانید بازخوردهای مفیدی را بگیرید. اگر شما در فکر رفتن به به یک بازار جدید هستید، این یک روش ایده‌آل است.

تحقیقات کمی به من چه چیزی را می‌تواند بگوید؟

تحقیقات بازار کمی می‌تواند به بسیاری از سوالات مهم اقتصادی جواب بدهد.

  • آیا بازاری برای محصولات و خدمات شما وجود دارد؟
  • چه میزان آگاهی نسبت به محصول یا خدمات شما وجود دارد؟
  • چه میزان از مردم علاقه‌مند به خرید محصول یا خدمات شما هستند؟
  •  چه گونه‌ای از افراد، بهترین مشتریان شما هستند؟
  • عادت‌های خرید آنها چیست؟
  • نیازهای بازار هدف شما چگونه تغییر می‌کند؟

تجزیه و تحلیل نتایج تحقیقات کمی

جمع‌آوری داده، تنها بخشی از وظیفه تحقیق است. شما باید این اطلاعات را جمع‌آوری کنید و هم‌چنین آنها را تجزیه و تحلیل کنید. با یک نظرسنجی پیچیده، این‌ می‌تواند وظیفه یک متخصص باشد تا همه یافته‌ها را استخراج کند و آنها را به داده تبدیل کند تا ببینید که گروه‌های مختلف چگونه به آنها پاسخ داده‌اند.

به هر حال، یک نظرسنجی ساده می‌تواند بسیار موثر و به شدت آشکار کننده باشد و کسب وکارهای کوچک همیشه می‌توانند با پرسیدن از مشتریان خود از مورد تفکرات آنها سود ببرند.





:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: