بازاریابی Marketing چیست؟ ( تعاریف مختلف بازاریابی )
بازاریابی یا مارکتینگ عبارت است از یک استراتژی که توسط یک شرکت در جهت برقراری ارتباط با مشتری استفاده میشود.
عملیات بازاریابی موجب آگهی مشتری از ویژگیهای مختلف محصولات و خدمات میشود.
برای جذب و جلب نظر مشتری به یک محصول یا خدمت در بازار هدف، شرکتها از روشهای خلاقانه و یا قبلا بکار گرفتهشده برای مواجهشدن با رقبا و حضور در عرصه بازار خود را آماده مینمایند.
اصطلاح بازاریابی در واژگان روزانه ما واردشده است و اغلب مدیران/سرمایهگذاران/فروشندگان کالا و خدمات به دنبال پاسخ این سوال هستند که :
“بازاریابی چیست” یا ” تعریف بازاریابی چیست”.
این یک سوال تقریبا اساسی و کلیدی است.
بازاریابی، بازاریابی است. منظورتان از اینکه میگویید ” بازاریابی چیست؟ ” واقعا چیست ؟
اجازه دهید کمی سوال را تغییر دهم:
به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک، چه زمان بازاریابی میکنید و زمانی نمیکنید ؟
فرض کنید که قصد دارید تا تبلیغاتی برای محصولات و خدمات خود به صورت تبلیغات آنلاین یا محیطی انجام دهید،
در این صورت شما در حال بازاریابی برای جذب مخاطب به سوی محصولات خدمات برای خود هستید ( صرفنظر از اینکه تفاوت بازاریابی با تبلیغات در چیست . اینجا قصد باز نمودن این بحث را نداریم ) .
- حال اگر شما در شبکههای اجتماعی نظیر فیس-بوک / توییتر یک مطلبی پست نمایید . آیا قصد بازاریابی داشتهاید ؟
- یا اگر پاسخ مشتری را به صورت تلفنی یا از طریق ایمیل دهید ، آیا قصد بازاریابی داشتهاید ؟
- یا اگر در خانه بمانید و فقط در مورد یک محصول جدید رؤیاپردازی کنید . آیا این بازاریابی است ؟
شاید کمی متعجب شوید ، اما همه اینها بازاریابی هستند. هر تلاشی که در مسیر رونق کسب و کار باشد.
حالا چند سوال مهم پیش میآید :
- چگونه باید یک برنامه بازاریابی بنویسم ؟
- چگونه این برنامه بازاریابی را باید اجرا نمود ؟
اینجاست که ابتدا باید تعریف بازاریابی را دانست.
تعریف بازاریابی از نگاه انجمن بازاریابی آمریکا (American Marketing Association (AMA
بازاریابی عبارت است از مجموعه ای از روشها و فرآیندها در جهت برقراری ارتباط و انتقال وسیع پیشنهادات ارزشمند به مشتریان کالا و خدمات، ذینفعان و جامعه مدنظر.
تعریف بازاریابی از نگاه متخصصین :
- هدف بازاریابی ، ایجاد فروش بیشتر است. Peter Drucker
- کسب سود و حفظ مشتریان فوقالعاده است. Jeffery J. Fox
- هدف بازاریابی ایجاد و حفظ فروش بیشتر است. Tom Asacker
- بازاریابی ، حلقه واسط بین مشتریان ، محصولات و برند است. Sam Decker
- بازاریابی در مورد کمک به افراد در خرید محصول یا خدمت است. Jason Falls
- پیامها یا عملیاتی که خود سبب ایجاد پیامها و یا عملیاتی دیگر میشوند. Jay Baer
- بازاریابی به معنای ارائه یک وعده بزرگ و ارائه چیزی بیش از آن است. Seth Godin
- بازاریابی عبارت است از ایجاد رابطه پایدار بین مشتریان و محصولات . Jeremiah Owyang
- بازاریابی به معنای برآورده ساختن نیازها و خواستههای مصرف کننده است. Andrew Cohen
- بازاریابی فرایند ایجاد علاقه در مشتری نسبت به محصولات و خدمات شرکت است. Wikipedia
- بازاریابی سبب می شود که محصولاتی فروخته شده و باز نگردند اما مصرف کنندگانشان برگردند. Steve Dawson
- پیدا کردن فردی است که نیاز دارد شما را بشناسد، به شما علاقه داشته باشد و به شما اعتماد نماید. John Jantsch
- فرایند پیشبینی ، مدیریت ، رضایت از محصولات مورد تقاضا ، خدمات و ایدهها است. Wharton Business School
- بازاریابی مسیری برای شاد کردن مشتری یا مصرف کننده بر اساس یک هدف از پیش تعیین شده است. Steve Dickstein
- بازاریابی عبارت است از فرایندی که یک شرکت از طریق مسیری سود آورانه میتواند نیاز مشتری را به درآمد تبدیل نماید. Mark Burgess
- بازاریابی همان برندینگ ، انتخاب نام تجاری ، قیمتگذاری و پلی بین هزینه و درآمد ناشی از تبلیغات در رسانههاست. بازاریابی همان فروش نیست. Gini Dietrich
- بازاریابی به معنای برندسازی است . اینکه مردم را متقاعدسازی که محصولات/خدمات/ شرکت شما ، بهترین است و رابطه خود با مشتری را تضمین نمایید. Marjorie Clayman
- بازاریابی امروز تمرکز بر مشتری نهایی دارد. شبکههای اجتماعی این امر را محقق ساخته است. بازارها یک بار دیگر به حرف میآیند. بازاریابی در خصوص شناخت بازار و تولید محصول مناسب برای بازار هدف مناسب است. Sally Falkow
- شامل تحقیقات بازار، انتخاب بازار هدف ، برقراری ارتباط ( تبلیغات ) و روابط عمومی است. بازاریابی برای فروش مانند شخم زدن برای کشاورز است. زیرا مشتری را برای شنیدن سخنان فروشنده ، آماده میسازد. Mary Ellen Bianco
- بازاریابی اساسا در خصوص ارتباطات رو به بیرون است و هدفش ترویج اهداف شرکتی یک شرکت در حوزه خدمات قابل ارائه است. بازاریابی فرآیندی است که از طریق آن شرکتها با هماهنگ کردن تمام اهداف ارتباطی (تبلیغات، بازاریابی، فروش و غیره)، به دنبال رسیدن به تمام اهداف سازمان هستند. Antoine Didienne
- بازاریابی ، موجب خلق تجربهای پایدار برای مشتری خواهد بود که در زمان تعامل آن مشتری با افراد و اشخاص دیگر ، با شوق و علاقه این تجربه را با دیگران به اشتراک خواهد گذاشت. Saul Colt
- چند ده قبل به معنای ابزاری برای انتقال پیام ، برقراری رابطه ، نزدیک شدن به مخاطبین هدف در جهت انتقال ارزش و در نهایت فروش محصولات و خدمات است. اما با ظهور رسانههای دیجیتال ، به خصوص شبکههای اجتماعی و نوآوریهای تکنولوژیک ، امروزه به معنای ایجاد رابطه عمیق و بامعنا با مشتری راغب و تبدیل آنان به مشتری بالفعل میباشد که محصول شما را خواهند خرید. با توجه به پیچیده شدن دنیای تجاری کنونی ، توانایی برقراری ارتباط با مشتری موجود و نیز همزمان ، معرفی محصول به جغرافیایی جدید به عنوان یک فرصت خارقالعاده ، وظیفه بازاریابی است . Julie Barile
- بازاریابی به معنی ایجاد یک کانال ارتباطی دوسویه با مشتری برای آموزش و انتقال اطلاعات به مشتری است.البته گذشت زمان بسیار مهم است ، زیرا با گذشت زمان ، مشتری به فروشنده اعتماد میکند. با ایجاد اعتماد در پیرامون محصولات و خدمات است که فروش رخ میدهد. اگر مشتری اعتماد نماید به هوادار تبدیل میشود و سپس جزء اولین گروه مشتریانی خواهد بود که محصولات و خدمات جدید را سفارش میدهند و همواره به دنبال خرید مجدد خواهند بود. بازاریابی یک راه بسیار فوقالعاده برای شناخت سلایق ، درک هیجانات و فرایند تصمیمگیری خرید مشتریان است. Renee Blodgett
- دکتر فیلیپ کاتلر میفرمایند که بازاریابی عبارت است از برآورده ساختن نیازهای مشتریان برای کسب یک سود مشخص. برای من بازاریابی به معنای معرفی مشخصات محصولات نیست. بازاریابان باید تجربهای ۳۶۰ درجه برای مشتری ایجاد نمایند. برای مثال در دنیای شبکههای اجتماعی، نیازهای مشتریان در توییتر با نیاز مشتریان در شبکه اجتماعی طرفداران بازیهای آنلاین متفاوت است. Toby Bloomberg
- بازاریابی به معنای گفتن داستان برند است بهطوریکه مشتریان ، شرکا ، سرمایهگذاران ، کارکنان و هر کسی دیگری که به شرکت شما علاقه دارد را جذب نماید. بازاریابی یک سناریو برای کمک به تصمیم گیری مشتریان برای خرید است. Jeff Cutler
- بازاریابی هنگامی به خوبی انجام شده است که (الف) در استراتژی کسب و کار ، راه ورود ” ارزش قابل پیشنهاد به مشتری” در سند استراتژی بازاریابی و جایگاه برند دیده شده باشد. بازاریابی زمانی که به خوبی انجام نشده است (ب) یک لیست بیپایان از تبلیغات و ترفیعات فروش است که پایانی ندارد . بازاریابی در قرن بیست و یکم باید به طور وسیع ، اما نه به طور صددرصدی، قابلاندازه گیری و هدایت در مسیر اهداف شرکت باشد. هنگامی که بازاریابی به صورت صحیح انجام میشود (الف) شامل اجزا منظم و دقیقی در خصوص تاکتیکها و تکنیکهاست (ب) سیاستهای فرهنگساز سازمانی را شامل خواهد شد. Matt Blumberg
- بازاریابی عبارت است طراحی یک پیام مناسب برای انتقال به فرد مناسب . پیدا کردن فردی که ارتباط خاصی با محصول یا خدمت شما پیدا نموده یا خواهد نمود. بازاریابی میتواند به صورت یک رویداد ساده تعریف شود و یا تحت عنوان یک کمپین پیچیده جهانی چند میلیون دلار که ترکیبی از تبلیغات چاپی، دیجیتال، روابط عمومی، شبکههای اجتماعی باشد. برخی از بهترین نتایج بازاریابی از ناشی سادهترین اقدامات است. ساده نگهداشتن استراتژی بازاریابی بهترین استراتژی است. Lisa Buyer
- در راستای اهداف کسب و کار شرکت، بازاریابی با بهرهگیری از منابع کمیاب به دنبال جذب مصرفکننده و کسب درآمد است. بازاریابی فرآیند ارائه یک محصول یا خدمات به مشتریان نهایی و ارائه خدمات پس از خرید به آنان است. برای این منظور، استراتژی بازاریابی شامل اهداف کسب و کار، مشتریان هدف، استراتژیهای بازاریابی، تاکتیکهای بازاریابی و معیارهای مرتبط است. بازاریابی ، کل فرایند خرید مشتری که شامل تحقیق، تعامل، خرید، خدمات پس از خرید ( ازجمله پشتیبانی با محصولات مکمل و یا وجود شرایط باز پس دادن محصول) را پشتیبانی و مدیریت مینماید. Heidi Cohen
- بازاریابی اثر کوچکی بر ارائهدهنده خدمات و اثر بزرگی بر مشتری دارد. درحالیکه همزمان ارائهدهنده خدمات به عنوان یک مشاور و منبع مورد اعتماد مشتری عمل مینماید. بازاریابی برنامه برای آموزش مشتریان و نزدیک شدن به آنان است که سعی دارد بر اساس نیاز آنان ، موجب رضایتشان شود. بازاریابی خوب یک خیابان دوطرفه است. بازاریابی خوب موجب درک نیاز مشتری و پاسخ صحیح به آن نیاز است. Shennandoah Diaz
چرا بازاریابی مهم است ؟
بازاریابی یکی از مهمترین کارهایی است که یک کسب و کار میتواند برای موفقیت خود انجام دهد.
نه فقط موجب ایجاد آگاهی از برند میگردد، بلکه موجب افزایش فروش ، رشد کسب و کار و نزدیکی مشتریان سازمان خواهد شد.
شش دلیلی که نشان میدهد که چرا بازاریابی مهم است :
بازاریابی اطلاعاتی در اختیار مخاطبان محصولات و خدماتی قرار میدهد.
اطلاعاتی که در خصوص ارزش ویژگیهای محصول اصلی ( هسته مرکز محصول ) است. اطلاعاتی اضافی که مشتریان معمولا می میخواهند بدانند.
همچنین کمک مینماید تا تبلیغات در اختیار آگاهی از برند باشد.
بازاریابی به شما کمک میکند که مشتری خود را درک کنید.
در مراحل اولیه چرخه عمر محصول هر کس باید تحقیق بازار را انجام دهد که در آن تقسیمبندی بازار بر اساس روانشناسی، رفتار، جغرافیا یا معیارهای جمعیتشناسی صورت میگیرد.
پس از شناسایی بخشهای بازار و پس از ارزیابی بازار هدف ، محصول یا خدمات شرکت مطابق با مشتریان آن بازار فراهم و ارائه میگردد.
بازاریابی موجب افزایش فروش میشود و با استفاده از روشهای مختلف موجب جلب نظر مشتری به محصول یا خدمات میگردد.
این کار را میتوان از طریق انواع رسانههای تبلیغاتی ( کانال تبلیغاتی ) انجام داد که عبارتند از :
تبلیغات دهان به دهان ، رسانههای اجتماعی، بازاریابی مستقیم، مطبوعات، رادیو، تلویزیون، برنامههای متنوع فروش، وبسایت شرکت و کانالهای دیگر که به جذب و متقاعد کردن افراد برای خرید محصول یا خدمات کمک مینمایند.
با استفاده از ترکیبی از این رسانهها، میتوان فروش را افزایش داد که تاثیر مثبت بر سودآوری خواهد داشت.
جذب مشتریان خود با ارائه اطلاعات مربوط به شرکت و محصول جدید ، بسیار مهم است.
این باعث میشود مشتری احساس مهم بودن و به حساب آمدن نماید.
بازاریابی در این زمینه، به ویژه در رسانههای اجتماعی، از طریق مسابقهها و رقابتها یا حتی تبلیغات در فروشگاه یا بازاریابی تجربی رخ میدهد.
بازاریابی مانند یک اعلام حضور در بازار است ، بیان این مسئله ما با چه محصولات و خدماتی در بازار حضور خواهیم داشت و این سطح رقابت را افزایش خواهد داد.
بازاریابی به دنبال برندینگ و ایجاد یک نام تجاری قوی است.
شهرت برند چیزی است که یک نام تجاری را ایجاد میکند یا آن را میشکند. برای اینکه محصول یا خدمات شناخت شود، باید از طریق استفاده از رسانههای بازاریابی موثر، شهرت خوبی در بازار ایجاد نماید.
هنگامیکه نام تجاری شما با یک استاندارد خاص عمل مینماید، حتما با افزایش فروش و گسترش تجارت روبرو خواهد شد.
استراتژی بازاریابی و ذهن مشتری :
مشتری، محصولی که توسط شما عرضه میشود را خریداری نمینماید، بلکه ارزش ایجادی توسط کالا را خریداری مینماید.
برای درک چگونگی آن باید روانشناسی مصرف کننده / شناخت رفتار مصرف کننده Consumer Behavior را به درستی درک نمایید.
روزانه یک مشتری با صدها پیام بازاریابی مواجه است. چرا مشتری باید به همه آنها توجه نماید ؟
توجه همهجانبه به این همه پیام چیزی جز آشوب ذهنی به همراه نخواهد داشت.
در مقابل ، مشتریان اکثر پیامهای را نادیده گرفته و فقط به مواردی که به خصوصیات شخصیتشان نزدیک باشد ، توجه مینمایند.
مغز انسان برای نادیده گرفتن پیامهایی که به آن نیاز یا احتیاج ندارد، بسیار خوب عمل مینماید. این یک سیستم ضد اسپم ناخودآگاه در مغز انسان است.
شاید زمانی که کودک بودید و لغات جدیدی را میآموختید را به یاد بیاورید – این لغات را همهجا میدیدید و به آن لغات حساس شده بودید – اما حالا همان لغات را همهجا میبینید و میشنوید و دیگر مانند قبل توجه شما را به خود جلب نمینماید.
این مثالی برای این است که ذهن ما چگونه خود را با محیط پیرامون تطبیق میدهد. لغات بسیاری هنوز وجود دارد که اصلا شاید تاکنون نشنیده باشید و بود و نبودشان برایتان نیز مهم نبوده است، اما هنگامیکه نیازمند دانستن و بکارگیری این لغات هستید، توجه شما به آنان صدچندان میشود.
حالا این لغات برای ذهنتان جادویی میشود. این دقیقا کاری است که پیام بازاریابی انجام میدهد.
خصوصیت استراتژی بازاریابی چیست ؟
سه جز اصلی مدیریت بازاریابی استراتژیک : ۱- استراتژی ۲- تاکتیک ۳- تکنیک
استراتژی بازاریابی از تعداد زیادی از تاکتیکهای عملیاتی و تکنیکهای حرفهای تشکیلشده است.
اگر استراتژی بازاریابی به خوبی تعریف شده باشد به راحتی میتواند نیازهای مشتری را از طریق هدفهای قابل دستیابی ، برآورده سازد.
در حالی که اکثر شرکتها در حال انجام فعالیت بازاریابی هستند، تنها تعداد اندکی از شرکتها به دنبال فعالیتهای برندسازی وفاداری مشتری از طریق تاکتیکهای بازاریابی و تکنیکهای بازاریابی است.
مجموعهای از روشهای در نظر گرفته شده برای ترویج کالاها و خدمات یک کسب و کار با هدف افزایش فروش و حفظ موقعیت رقابتی محصول یا خدمت است.
تاکتیک بازاریابی اگر درست و مناسب باشند باید به صورت چشمگیری ، منجر به رضایت مشتری شوند. تاکتیکهای بازاریابی بر اساس منابع محدود و برای دستیابی به حداکثر اثربخشی باید تعریف شوند.
شیوهها و حالتهایی هستند که تاکتیکهای در نظر گرفته شده را قادر می سازد تا در مسیرهای متفاوتی به نتایج یکسان دست یابند.
بازاریاب سعی خواهد نمود که به تاکتیکها به عنوان گزینه های روی میز نگاه کرده و با توجه نیاز سازمان و محدودیتها و ابزارهای در دسترس ، گزینه یا گزینه های اصلی را انتخاب نماید.
تکنیکهای مختلف بازاریابی آنلاین و آفلاین وجود دارد.
نمونه های عمده آنلاین عبارتند از نمایشگاههای تجاری، شبکهها و تعاملات گفتاری شخصی. تکنیکهای کلیدی آنلاین عبارتند از وب سایت شرکت، بهینهسازی برای موتور جستجو و وبینارها.
هدف از استراتژی بازاریابی چیست ؟
استراتژی بازاریابی عبارت است از فرایند برنامهریزی ، توسعه و اجرای عملیاتی در جهت به دست آوردن یک مزیت رقابتی در بخش مشخص از بازار ( بازار نیش ).
این فرایند برای تعیین نقشه اهداف شرکت و چگونگی دستیابی به آنها ضروری است.
هر شرکتی که نیاز دار تا بخشی از سهم بازار را به صورت مشخصی و با احتمال زیادی در اختیار داشته باشد، باید بیانیه ماموریت خود به صورت واضح تعریف نماید؛ تحقیقات بازار انجام دهد ، اهداف مشخصی را تعریف ، ایجاد ، پیادهسازی و ارزیابی نماید تا نیاز مشتری را به درستی درک و محصول مناسب را به وی تحویل دهد.
قلب تمام هدفها ، رضایت مشتری و تسلط بر بازار و رهبری بازار است.
بنابراین برای خوشنودی و رضایت مشتری و پیشی گیری از رقبا ، باید سه فاز استراتژی بازاریابی با صورت کامل و دقیق انجام شود.
اجرای موفقیت آمیز بازاریابی نیاز به رعایت چه نکاتی دارد ؟
- هماهنگی موثر و کارآمد بین اقدامات بازاریابی – چه کسی و در چه زمانی باید چه وظیفهای را انجام دهد.
- جلوگیری از هرگونه حواس پرتی یا اعتراض با تمرکز بر روی وظایف محوله و تعیین بهترین زمان انجام هریک از وظایف.
- توجه به اجزا و رابطه بین این اجزا.
- فقط با اینکه روی کاغذ بنویسید “چه کسی چه کاری را انجام می دهد” هرگز نباید تصور شود که آن افراد، کارها را اتوماتیک انجام خواهند داد.
- همه کارهای برنامهریزی شده باید در زمان دقیق خود اجرا شود.
- به هیچ عنوان نباید کمتر از قول داده شده به مشتری کالا و خدمات داد. با ایجاد رضایت در مشتری ، اقدامات و تلاشهای بازاریابی شما راحتتر به فروش تبدیل خواهد شد.
- یا تمام کارها را درست انجام دهید یا اگر بخشی از آن با مشکل روبرو است ، آن را برونسپاری نمایید.
معرفی محبوبترین انواع بازاریابی :
بازاریابی سببی Affinity Marketing
بازاریابی سببی را بازاریابی مشارکتی Partnership Marketing نیز خوانده میشود، این تکنیک سبب ایجاد یک رابطه عمیق بین برندهای مکمل میگردد، از سوی دیگر این استراتژی مشارکتی دارای منافع بر هر دو برند(شرکت) خواهد بود.
هنگامیکه یکی از شرکتها در جهت کسب درآمد برای خود موجب خلق ارزش برای یک مشتری میشود، دیگر درحال ایجاد ارتباط با مشتریان جدید است.
بازاریابی اتحاد متقابل ( ائتلافی ) Alliance Marketing
دو یا چند شرکت که با یکدیگر بر سر منابع خویش ائتلاف نموده تا یک محصول یا خدمت ترویج نموده و به فروش برسانند.
در این حالت، نه تنها سود بیشتری برای سهامداران خویش ایجاد می نمایند، بلکه سهم بازار خویش را نیز افزایش و تاثیری بیشتری بر بازار خواهند داشت.
بازاریابی تلهای / حمله گاز انبری Ambush Marketing
حضور در محل کمپین برندینگ یک شرکت، برای انجام تبلیغات در خصوص یک برند دیگر ، بدون پرداخت هیچ مبلغی به عنوان اسپانسر به شرکت برگزارکننده آن کمپین، که این امر موجب کاهش ارزش سرمایهگذاری بر آن کمپین نقطهنظر اسپانسرها میگردد.
این نوع بازاریابی ( مارکتینگ ) در زمان کمپینهای بینالمللی بزرگ اتفاق میافتد. مانند کمپینهای برندینگ در بازیهای جام جهانی یا المپیک.
بازاریابی تلهای به دو دسته تقسیم میگردد:
۱- تله گذاری درنده :
- با ادعاهای کلاهبردارانه ، خود را حامی رسمی آن کمپین اعلام مینمایند.
۲- تله گذاری مستقیم :
- برند تله گذار بدون اینکه در کمپین سرمایهگذاری کرده باشد، خود را بخشی از آن میداند اما سعی مینمایند اما ادعای علنی ندارد.
بازاریابی درخواست به اقدام Call to Action Marketing : CTA
بخشی از بازاریابی درون سیستمی است که در داخل وبسایت از طریق بنر، متن یا یک تصویر اتفاق میافتد، این ابزارها، تلاش مینمایند تا فرد را به کلیک بر روی آن ترغیب نموده وارد دالان ارتباط با سایت گردد که نهایتاً به یک فروشگاه آنلاین ختم شده و آن را به فروش تبدیل نماید.
بازاریابی محدود Close Range Marketing ) CRM )
آن را بازاریابی از نوع نزدیک Proximity Marketing نیز میگویند.
CRM از فنّاوریهایی نظیر Wi-Fi یا Bluetooth در جهت ترویج محصولات و خدمات در نزدیکی محل حضور مشتریان بهره میگیرد.
بازاریابی اَبری Cloud Marketing
در مورد بازاریابی در فضای وب است، جایی که تمام منابع و امکانات تحت شبکه آنلاین جابجا میگردد و مشارکتکنندگان در فرایند این نوع مارکتینگ قادر به توسعه، اصلاح، استفاده و یا به اشتراکگذاری آن هستند.
بازاریابی گروه اجتماعی Community Marketing
این نوع بازاریابی در خصوص برآوردن نیازها و احتیاجات مشتریان حاضر در یک گروه اجتماعی در یک منطقه جغرافیایی خاص است و با جذب مصرفکنندگان جدید از خارج آن گروه نیز مخالف است.
بازاریابی محتوا Content Marketing
این بازاریابی در مورد، تولید محتوا و انتشار محتوا در کانالها و بسترهای متفاوت است .
این محتوا در جهت ارائه اطلاعاتی در مورد خدمات و محصولات مشخص به مشتری بالقوه و تأثیرگذاری بر آن، بدون استفاده از هیاهوی سنتی فروش و فروشندگی است.
بازاریابی مفهوم Context Marketing
بازاریابی مفهومی به معنای انتقال محتوا به افراد مناسب، از کانال مناسب و در زمان مناسب است.
تمرکز بر مشخصات محصول و خدمات نیست، بلکه تمرکز بر ایجاد رابطه و معرفی و تبیین یک سبک زندگی است.
بازاریابی رسانه متقاطع Cross-media Marketing
همانطور که از اسمش هویداست، استفاده از کانالهای چندگانه نظیر ایمیل، نامه، صفحات وب و نظیر آن در جهت ارائه اطلاعات در خصوص محصولات و خدمات به مشتری در جریان ترویج متقابل Cross-promotion ، بکار گرفته میشود.
بازاریابی پایگاه داده Database Marketing
با بهکارگیری اطلاعات موجود در پایگاه داده مرتبط با مشتریان موجود و یا مشتریان بالقوه در جهت سفارشی نمودن استراتژی ارتباط با مشتری و با بهکارگیری آن استراتژی در هرگونه کانال در جهت ترویج محصول یا خدمت اتفاق میافتد.
بازاریابی دیجیتال Digital Marketing
با بهکارگیری تجهیزات دیجیتال مثل تلفن همراه هوشمند، رایانه، تبلت و بیلبوردهای دیجیتال برای مطلع نمودن مشتریان و شرکای تجاری در مورد کالا و خدمات میپردازد.
بازاریابی اینترنتی ، عنصر کلیدی در بازاریابی دیجیتال است.
بازاریابی مستقیم Direct Marketing
بازاریابی مستقیم اشاره به تکنیکی دارد که سازمان از طریق آن به صورت مستقیم با مشتری خویش ارتباط برقرار مینمایند، نظیر: نامه، ایمیل، اس.ام.اس، پوستر و سایر ابزارهای ترویجی.
بازاریابی متنوع Diversity Marketing
هدف از این نوع بازاریابی ، جلب نظر فرهنگهای گوناگون است.
این فرهنگها دارای اعتقادات، باورها، انتظارات، سلایق و نیازهایی هستند که باید با در نظر گرفتن این عناوین، یک برنامه بازاریابی اختصاصی برای اثرگذاری بر این دسته از مشتریان هدف تبیین و پایه سازی گردد.
بازاریابی بشارتی Evangelism Marketing
شبیه به بازاریابی دهانبهدهان است.
برای بهکارگیری بازاریابی بشارتی ، شرکت میبایست میزان مشتریان حامی برند خویش را افزایش دهد، این به دین معناست که این مشتریان ویژگیهای محصول یا خدمات را ترویج میدهند و سود شرکت را افزایش خواهند داد.
بازاریابی بدون عوض ؛ شبه رایگان Freebie Marketing
در این حالت، محصول را با قیمت بسیار ناچیز فروخته و یا کاملاً رایگان به مشتری ارائه مینمایند.
هدف این بازاریابی ، فروش سایر تجهیزات تکمیلکننده این نوع محصولات یا خدمات در مراحل بعدی به همان مشتری است.
بازاریابی با نمونه رایگان Free Sample Marketing
شبیه به بازاریابی شبه رایگان نیست، زیرا صرفنظر از آنکه بر ارائه محصول رایگان تکیه دارد، اما این ارائه رایگان در جهت آشنایی مشتری با محصول است.
شرکت امیدوار است تا با تأثیر مناسب بر مشتری، او را برای خرید در آینده ترغیب نماید.
بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی Guerrilla Marketing
تکنیک غیر قراردادی و ارزانقیمت که سعی دارد بر تصویر ذهنی مشتری اثر گذارد.
بازاریابی چریکی در محلی اتفاق میافتد که جمعیت زیادی آن را دیده و سورپرایز شوند.
بهترین مثال برای آن فلش موبز است (متخصص بهکارگیری این روش بازاریابی شرکت ردبول است. ردبول از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ در حدود ۲۵۰ برنامه فلش موبز در ۵ قاره جهان برگزار نموده است.)
با توجه به هوشمندی خرید در عصر اطلاعات و جامعه پستمدرن امروزی، هر شرکتی که قصد موفقیت دارد میباید، ترکیبی از انواع بازاریابی را در برنامه بازاریابی خویش تبیین نموده باشد.
همانطور که مطالعه نمودید ، با ظهور فنآوریهای نوین و با هر جهش تکنولوژیک، به این نوعها اضافه میگردد.
حتی روندهای اجتماعی-اقتصادی بر ماهیت و ساختار بازار تأثیر خود را خواهند گذاشت.
:: برچسبها:
بازاریابی ,
:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0