بررسی تحول مفهوم بازاریابی در گذر زمان
نوشته شده توسط : کاریاب

بررسی تحول مفهوم بازاریابی در گذر زمان

در سیر تحولات بازاریابی، ما با دوره‌های مختلفی روبرو می‌شویم

 
 دوره‌های مختلف بازاریابی

مفهوم بازاریابی در طول زمان تکامل یافته است. در حالی که در کسب و کارهای دنیای امروز «مشتری پادشاه است»، در گذشته، این موضوع مطرح نبود، و بعضی کسب و کارها عوامل زیادی به جز مشتری را در اولویت خود قرار می‌دادند.  این مقاله، عواملی که کسب و کارها بازار خود را حول آن می‌چرخانند مورد ارزیابی قرار می‌دهد، لذا شما می‌توانید تشخیص دهید استراتژی بازاریابی شما چه زمانی حول چیزی جز مشتری می‌چرخد و به چیزی غیر از آن تمایل دارد.

تولیدگرا

تمرکز کسب و کار، کاهش هزینه‌ها در تولید انبوه است. یک کسب و کار تولیدگرا معتقد است که  «صرفه جویی به مقیاس» که از تولید انبوه به وجود می‌آید، هزینه‌ها را کاهش داده و سود را حداکثر می‌کند. یک کسب و کار تولیدگرا، باید از فرایندهای بهره وری تولیدی که بر طراحی و کیفیت محصول تاثیر می‌گذارند اجتناب کند.

ایجاد مصالحه در طراحی و کیفیت محصول به منظور تولید، احتمال کاهش جذبه محصول برای مشتریان را در پی دارد.

محصول گرا

یک شرکت محصول گرا معتقد است که کیفیت بالای محصول و مشخصه‌های کاربردی اش آن را به یک محصول برتر تبدیل می‌کند. چنین شرکتی اعتقاد دارد که اگر آن‌ها یک محصول برتر داشته باشند، مشتریان نیز آن را خود به خود دوست خواهند داشت. مشکلی که در این رویکرد وجودد دارد، این است که  برتری به تنهایی باعث فروش محصول نمی‌شود؛ محصولات برتر به فروش نمی‌روند مگر اینکه نیازها و تقاضاهای مشتریان را براورده کنند.

فروش گرا

دیدگاه یک شرکت فروش گرا ساده است؛ محصول را بسازید، و سپس آن را به بازار هدف بفروشید. این نوع جهت گیری، سازمان‌ها را درگیر ساخت چیزی که مشتریان نیاز دارند و یا آن را دوست دارند، می‌کند بدون اینکه تحقیقی راجع به آن صورت بگیرد. با این حال، همانطور که ما می‌دانیم فروش‌ها معمولا به این سادگی نیستند. یک استراتژی موثر بازاریابی پیش از توسعه محصول و نهایتا یک استراتژی موثر برای تبلیغ، به تحقیق درباره بازار و بازاریابی نیاز دارد.

بازارگرا

یک شرکت بازارگرا، مشتری را در قلب کسب و کار خود قرار می‌دهد؛ تمام فعالیت‌ها را در سازمان حول مشتری پایه گذاری می‌شوند. مشتری واقعا شاه است! یک سازمان بازارگرا، سعی دارد که خواسته‌ها و نیازهای مشتری را درک کند، و سپس یک استراتژی بازاریابی را بر اساس تحقیقات بازاریابی شان پیاده سازی کند، از توسعه محصول گرفته تا فروش آن. زمانی که فروش‌ها شروع شدند، تحقیقات بیشتر انجام می‌شوند تا آن چه که مشتریان درباره محصول فکر می‌کنند یافته شود و و در صورت نیاز پیشرفت‌هایی در این زمینه انجام شود. با تغییر پیوسته بازارها، تحقیقاتی در زمینه بازار و توسعه محصول یک فرایند مداوم برای شرکت‌هایی بازارگرا انجام می‌شود.

دوره‌های مختلف بازاریابی

نتیجه مفاهیم و جهت‌گیری‌های بازاریابی

در دنیای رقابتی امروزه، پیاده سازی یک استراتژی بازارگرا بسیار مهم است. در عصر دیجیتالی امروزه، مشتریان قادرند که به سرعت درباره محصولات تحقیق کنند. اگر یک سازمان آن چه که مشتریان به دنبال آن هستند را ارائه ندهد (محصول و سرویس‌رسانی خدمات)، آن‌ها محصول را از رقبایی می‌خرند که آن چه به دنبالش هستند را ارائه دهد.





:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: