سردرگمی زیادی بین بازاریابی و تبلیغات وجود دارد که این سردرگمی بین بازاریابی و فروش مشاهده نشده است
تفاوت بازاریابی و تبلیغات
مشخص است که هم فروش و هم تبلیغات، زیرمجموعههای بازاریابی هستند اما تبلیغات، بیشتر با بازاریابی اشتباه گرفته میشود تا اینکه با فروش اشتباه گرفته شود. از این رو، برای روشن کردن سردرگمی درمورد تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات، دلایلی را تحلیل میکنیم.
ابتدا باید درک کنیم چرا بازاریابی و تبلیغات وجود دارد؟
چرا بازاریابی استفاده میشود؟
هنگامیکه یک کسب و کار رشد میکند، آنها میخواهند مشتریان بیشتری را جذب کنند و همچنین مشتریان فعلی را حفظ کنند. در چنین زمانی، آنها به بخش بازاریابی نزدیک میشوند. بخش بازاریابی در امر تجزیه و تحلیل مشتریان و سپس تجزیه و تحلیل کسب و کار فعلی و تحلیل رقبا است و برای رسیدن به این هدف، بازاریابی در بسیاری از بعدهای مختلف کار میکند:
- نمای اول معمولا تحقیقات بازار است، که در آن بازاریابی تلاش میکند مشتری داخل و خارج را درک کند. تلاش میکند بازار وهمچنین نقاط قوت و ضعف آن را درک کند.
- نمای دوم تبلیغات است که در آن بازاریابی، شرکت خود را تبلیغ میکند و اینکه چگونه شرکت از رقبا جدا میشود. نکته اینجا این است که برند را از سایرین و دستیابی به اهداف تبلیغاتی مختلف متفاوت میسازد.
- نمای سوم، فروش بیشتر محصولات در بازار است. درنتیجه، فعالیتهای فروش نیز بخشی از بازاریابی هستند. این به دلیل فروشهای بیش از یک مقطع فشار است و بر نتایج بسیار کوتاه مدت تمرکز دارد و به همین دلیل است که بیشتر شرکتها فعالیتهای فروش و بازاریابی جداگانه دارند. با این حال، مدیر تبلیغات و بازاریابی بطور کلی یک نفر خواهد بود.
- نمای چهارم و یک نمای بسیارطولانی، برندسازی برای شرکت، برای مدیریت مشتریان و همچنین برای انجام فعالیتهای مستمر است که بر بهبود شرکت از زمانی به زمان دیگر واقع میشود. بازاریابی بهطور طبیعی همه جانبه است و این مربوط به هم مشتریان درحال ورود و همچنین مشتریان درحال خروج است.
بازاریابی بطورطبیعی بسیار استراتژیک است؛ بازاریابی جهتی که شرکت باید حرکت کند را تعیین میکند. این یک چشم انداز درازمدت دارد و از این رو قادر است درست را از نادرست تشخیص دهد. اگر یک بخش حرکتی اشتباه را انجام دهد، این بازاریابی است که ملاک سازمان است. درنتیجه، دامنه بازاریابی در سازمان بزرگتر از تبلیغات است و تبلیغات یک زیرمجموعه از بازاریابی است.
چرا تبلیغات استفاده میشود؟
تبلیغات، یک نقش متمرکز در سازمان دارد. تبلیغات، استفاده از رسانه جمعی یا هر وسیله رسانه ای دیگر برای برقراری ارتباط بین شرکت و مشتریان است. اساسا، بازاریابی یک چشمانداز و ماموریت را برای شرکت شکل میدهد. تبلیغات برای ارتباط ارزشهای برند و همچنین برای تبلیغ و خرید و حصول مشتریان بیشتر برای شرکت است.
تبلیغات میتواند به دلایل بسیاری مورداستفاده قرار گیرد. میتواند برای جذب مشتریان بیشتر به یک محصول از برند استفاده شود، میتواند برای یادآوری برند یا محصول استفاده شود، میتواند برای معرفی محصولات جدید در بازار یا بسیاری از دلایل دیگر استفاده شود. تبلیغات، بخشی از طرح بازاریابی است و اگر شرکت با یک ایده بازاریابی مطرح شده باشد، این کار تبلیغات است که با آن ایده ارتباط برقرار کند.
اهمیت تبلیغات این است که از رسانه مناسب استفاده شود تا برند بهدرستی موضع و جایگاه خود را بیابد. تبلیغات به دلیل هزینههای رسانه جمعی، طبیعتا بسیار گران است. مسئله دیگر در تبلیغات این است که پیگیری تبلیغات و ارزیابی اثربخشی و عملکرد آنها دشوار است. با این حال، این مسئله در تبلیغات دیجیتال یا بازاریابی دیجیتالی وجود ندارد.
ما به گوگل رفتیم و درمورد روندهای گوگل از چگونگی بازاریابی و تبلیغات درطول زمان جستجو کردیم. همانگونه که مشاهده میشود، اَشکال بازاریابی تنها ۲۰% از بهره درطول زمان را تشکیل میدهد. خط آبی تبلیغات است و خط قرمز بازاریابی است.
تفاوت بازاریابی و تبلیغات
بنابراین، میتوان دید گرچه تبلیغات همچون یک کسب و کار بزرگ است، این یکی از بخشهای بازاریابی است و بطورعمده با یکی از شیوههای ارتباط با مشتریان سر و کار دارد. اخیرا، بسیاری از ارتباطات دو طرفه به دلیل استفاده از رسانههای اجتماعی مطرح شده اند.
اما، در سازمان، محدوده بازاریابی بزرگتر از تبلیغات است. در سطح مشتری، چون تبلیغات به یک مخاطب عظیم تبدیل میشود، محدوده تبلیغات و سپس بازاریابی بزرگتر است.
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0