نوشته شده توسط : کاریاب

چهره بازاریابی در سال‌های گذشته به ویژه در یک دهه فعلی به‌ شدت تغییر کرده است. رشد روز افزودن دیجیتالی شدن، افزایش ابزارهای تکنولوژیک و سونامی AI و حتی رخداد پاندمی کرونا، تغییرات عظیمی را در چند سال گذشته در بازاریابی به‌وجود آورده است. به نوعی شاید وارد بازاریابیِ آینده شده‌ایم.

با وجود این‌ تغییرات اساسی که در سرتاسر جهان رخ می‌دهند، بازاریابان باید انعطاف‌پذیری را بیاموزند، به دانش‌های جدید مجهز شوند و در استراتژی، پلن و تاکتیک، تن به تغییرات و دگرگونی بدهند.

در طول تاریخ و به ویژه در این تکانش شدید بازاریابی، رفتار مصرف‌کننده هرگز به یک صورت نخواهد بود. مدام تغییر خواهد کرد و در بسیاری مواقع شما را غافلگیر می‌کند.

به همین خاطر، کارشناسان بازاریابی در سراسر جهان به دنبال پیش‌بینی و محاسبه حدودی تغییرات آتی در بازاریابی هستند. پیش‌بینی بازاریابی در آینده کار همانند تمام پیش‌بینی ها و پیشگویی‌ها کار ساده‌ای نیست و باید عوامل زیادی را در نظر گرفت. اما آنچه مسلم است، تغییر است و لزوم آماده‌شدن برای تغییر.

چطور برای تغییرات پیش‌رو آماده شوید؟

بازاریابی در آینده به انواع تغییرات رخ داده در دنیای آنلاین و چگونگی تغییر تعامل با مشتریان بالقوه وابسته است. در آیندۀ بازاریابی، شخصی‌سازی تجربه مشتری، انتقال سریع داده‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها، وفاداری مشتری، آشنایی با نسل Z و جذب آن‌ها و بسیاری موارد دیگر، موفقیت برندها را تضمین می‌کنند.

هوش مصنوعی، مانند تمام بخش‌های دیگر، بازاریابی دیجیتال را هم متحول کرده و برندها به ناچار باید به این سمت پیش بروند. از طرفی داده‌ها نقش پُررنگ‌تری در تجزیه و تحلیل رفتار مصرف‌کننده دارند چون مصرف‌کننده آینده رفتاری بسیار پیچیده‌تر در زمان خرید خواهد داشت.

تنها حضوری به‌موقع، قدرتمند و هوشمندانه در بازار، می‌تواند موفقیت شما را تضمین کند.

به منظور آمادگی برای تغییرات پیش‌رو در آینده بازاریابی باید تمرکز بیشتری روی رفتار مصرف‌کننده داشت و از ابزارهای به‌روز مانند واقعیت مجازی – Virtual Reality، واقعیت افزوده – Augmented Reality، موسیقی، جستجوی صوتی، هوش مصنوعی – Artificial intelligence و بسیاری دیگر استفاده کرد. 

در تمام این تغییرات اما یک چیز هنوز ثابت است: تنها حضوری به‌موقع، قدرتمند و هوشمندانه در بازار، می‌تواند موفقیت شما را تضمین کند.

چرا مصرف‌کنندگان امروزی تا این حد مستعد تغییر هستند؟

مصرف‌کننده امروزی انتظار دارد که برند به نیازهای عاطفی او پاسخ دهد، از یک هدف و ایده‌های عالی حمایت کرده و به جوامع محلی و بین‌المللی کمک کند.

برندها نه تنها باید در سطحی عمیق‌تر و احساسی‌تر به مشتری دست‌ پیدا کنند، بلکه باید مطمئن شوند که در هر مرحله، مصرف‌کننده تجربه‌ای منحصربه‌فرد خواهد داشت. با وجود اینکه این محصول است که بیشترین اهمیت را دارد، اما داستان‌ها، ارزش‌های عالی و دلایل مصرف‌کننده برای خرید را نباید نادیده گرفت.

وقتی مصرف‌کننده از تعامل با برندی احساس خُشنودی و رضایت‌مندی نداشته باشد، قطعا در کوتاه‌ترین زمان ممکن برند را عوض خواهد کرد. وقتی محصولی از سطح انتظارات مصرف‌کننده خارج شود، او در چشم‌برهم‌زدنی، گزینه بهتری، یعنی رقبای شما را انتخاب خواهد کرد.

آینده بازاریابی: خلاقا‌نه‌تر و مشتری‌محورتر

بدون شک حرکت‌های شرکت‌های فناوری موج بعدی گرایش‌های بازاریابی را هدایت خواهد کرد. همین حالا گوگل اعلام کرده که پشتیبانی نهایی از کوکی‌ها را تا سال ۲۰۲۳ لغو خواهد کرد. اپل ویژگی جدید محافظت از ایمیل را در جدیدترین سیستم عامل خود راه‌اندازی کرده است. موتورهای جستجو، روش‌های جدید برای ارائه اطلاعات دقیق‌تر و شخصی‌سازی‌شده به کاربران را دنبال می‌کنند.

برای هر کسی که ممکن است مسئول تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بهینه‌سازی وب یا حوزه‌های دیگر بازاریابی در آینده باشد، این تغییرات می‌تواند به ایجاد یک رویکرد استراتژیک متفاوت منجر شود. این رویکرد استراتژیک به صورت مستقیم روی برنامه‌ریزی بازاریابی در سال‌های آینده نیز تاثیر خواهد گذاشت.

یک مساله واضح است، آینده بازاریابی متعلق به برندهایی خواهد بود که متعهد به ارائه یک تجربه کامل و بهینه برای مشتری‌اند.

اتفاقی به وضوح آیینه 

یک مساله واضح است، آینده بازاریابی متعلق به برندهایی خواهد بود که متعهد به ارائه یک تجربه کامل و بهینه برای مشتری‌اند.

 تجارت Omnichannel، پشتیبانی از مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی و ارتباطات شخصی‌سازی شده، تنها تعدادی از راه‌هایی هستند که برندها، سطح بازی و حضور خود را در مورد تجربه مشتری ارتقا داده‌اند.

به همین خاطر است که طبق آمار:

 ۸۶ درصد از خریداران حاضرند برای تجربه بهتر مشتری، هزینه بیشتری بپردازند.
۷۷% از برندها ترجیح می‌دهند با اینفلوئنسرهای خُرد کار کنند زیرا آنها بسیار بیشتر با مخاطبان خود درگیر هستند و ارتباط برقرار می‌کنند.

به یک موضوع مهم دقت کنید

با اینکه میکرو اینفلوئنسرها در همه پلتفرم‌ها حضور دارند، امّا هیچ کجا بیشتر از TikTok در سال‌های اخیر اثرگذار نبوده است. دقیقا آن جایی که تبلیغات محصولات به‌طور یکپارچه در محتوای ویدیویی به روش‌های واقعی ادغام می‌شوند.

پس در دنیایی که کاربران آنلاین، می‌توانند یک آگهی را تنها در چند ثانیه ببینند، واضح است که چرا برندها برای رویکردی جدید به اینفلوئنسرهای خرد و به مشتریان آنلاین متکی هستند.

در نهایت، بازاریابان دیجیتال باید مهارت‌های خود را با تحولات دنیا و خواسته‌های مشتریان هماهنگ کنند. کسب‌وکارها نیز ملزم به استخدام افراد خلاق یا همکاری با آژانس‌هایی با قابلیت‌های خلاقانه‌اند زیرا درک سفر مشتری بر اساس پرسونای مخاطب باید اولین قدم شما برای ایجاد محتوای خلاقانه باشد.

آمیخته بازاریابی 4Ps را فراموش کنید، به 4Es خوش آمدید!

اگر سال‌ها برای آموختن تئوری‌های بازاریابی تلاش کرده‌اید، پس باید بدانید که با رشد سریع فناوری و تغییرات رخ داده در رفتار مصرف‌کننده، بازاریابی در آینده، بسیار متفاوت و متمایز از آنچه امروز می‌شناسیم خواهد بود. در حال حاضر تقریبا همه کسب‌وکارها به دنبال تعیین استراتژی بر اساس آمیخته بازاریابی 4P هستند تا برنامه‌های بازاریابی و استراتژی‌های بازاریابی خود را تدوین کنند. اما آنچه که در آینده نزدیک بر بازاریابی حکمرانی می‌کند، آمیخته بازاریابی 4P نخواهد بود.

به آمیخته بازاریابی 4E خوش‌آمد بگویید! 

آنچه که در آینده نزدیک بر بازاریابی حکمرانی می‌کند، آمیخته بازاریابی 4P نخواهد بود.

این آمیخته بازاریابی رویکردی جدید به ارزش پیشنهادی مشتری است، که شامل تعامل (Engagement)، تجربه (Experience)، انحصار (Exclusivity) و احساسات (Emotion) خواهد‌بود. مصرف‌کنندگان آینده در عوض محصول (Product)، قیمت (Price)، ترغیب (Promotion) و مکان توزیع (Place)، تجربه و احساسات را از شما می‌خرند.

بنابراین کسب‌وکارها باید به این موضوع فکر کنند که چطور و چگونه «چه چیزی را بفروشم؟» یا «چگونه باید بفروشم؟» را به «چرا باید بفروشم؟» تغییر دهند. برندسازی احساسی همان‌چیزی است که بازاریابی در آینده را برای یک کسب‌وکار را متمایز می‌کند.

دایره طلایی سایمون سینک را به‌خاطر دارید؟ دایره‌ای که متشکل از چرا؟ و چگونه؟ و چطور؟ است.

اگر دیده باشید، Why در مرکز دایره قرار گرفته و مهم‌ترین عنصری است که در آینده بازاریابی باید به آن توجه می‌شود. حتی امروز نیز موفق‌ترین برندها فقط محصولات یا خدمات فیزیکی ارائه نمی‌دهند، آن‌ها احساسات، تجربیات و داستان‌های عالی را به مشتری ارائه می‌کنند. 

کوکاکولا و دیزنی‌لند بهترین مثال در این مورد هستند، این برندها به شما محصولات خود را نمی‌فروشند، آن‌ها به شما و به احساسات شما، خوشبختی و شادی می‌فروشند. برند آدیداس و نایک، کفش های سری رانینگ و واکینگ نمی‌فروشند، آن‌ها به شما شهامت می‌دهند تا رویاهایتان را دنبال کنید. این چیزی است که بازاریابی باید به آن نگاهی ویژه داشته‌باشد.

همه آنچه بازاریابی را تکان خواهد داد!

بازاریابی به سرعت در حال رشد است و درک روندهای بازاریابی در آینده و نحوه اجرای آن‌ها در استراتژی‌های بازاریابی برای حفظ جایگاه برند و Top of Mind بودن، بسیار مهم است. روندهای بازاریابی در آینده می‌تواند برای کسب‌وکارهای مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. اینکه بدانید هر کدام از این روندها چه نقش مهمی در استراتژی بازاریابی شما در زمان حرکت رو به جلو دارند، بسیار حائز اهمیت است.

هوش مصنوعی در بازاریابی در آینده

هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از روندهای برجسته بازاریابی در آینده است. این روند در بخش‌های مختلف بازاریابی بسیار محبوب خواهد بود. هوش مصنوعی نه تنها در تجزیه و تحلیل داده‌ها برای شناسایی روندها و پیش‌بینی آن‌ها مفید واقع می‌شود، بلکه در حوزه‌هایی مانند تبلیغ‌نویسی و طراحی گرافیک نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به تازگی با هوش مصنوعی Chat GPT آشنا شده‌اید و همه جا نام آن را می شنوید. هوش مصنوعی توانایی تولید متون و طرح‌های گرافیکی را دارد. یک دریچه تازه و ابتدایی برای آنچه در آینده خواهیم دید.

طبق آمار به دست آمده از تحقیقات روی چندین کسب‌وکار، مشخص شد که ۸۳% از کسب‌وکارهای بین‌المللی در حال حاضر ادعا می‌کنند هوش مصنوعی برای آن‌ها در اولویت قرار دارد و با این روند رو‌به‌رشد بازاریابی در آینده و هوش مصنوعی پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶ بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار صرف بازار هوش مصنوعی شود.

همه آنچه بازاریابی را تکان خواهد داد!

اما اگر شما هم می‌خواهید با هوش مصنوعی در حوزه بازاریابی آینده به‌روز بمانید باید با اصطلاحی به‌نام Martech آشنا شوید.

Martech چیست؟

 Martech به ارتباط بین فناوری و بازاریابی اشاره دارد. مواجهه با توسعه فناوری، جدای از نقش خلاقانه بازاریابان، نیازمند دانش و تسلط بر ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی است. حقیقت تلخ اینجاست که اکثر مصرف‌کنندگان اصلا اهمیتی نمی‌دهند که 73% از برندها برای همیشه ناپدید شوند. برای همین اجازه ندهید عدم آشنایی و تسلط بر هوش مصنوعی روی بازاریابی در آینده کسب‌وکار شما تاثیر بگذارد.

اگر مصرف‌کنندگان در مقطعی از برندی ناراضی باشند، به راحتی به برند دیگری روی می‌آورند. به هر حال، برندهای دیگری وجود دارند که می‌توانند شکاف بین کسب‌وکار شما و مصرف‌کننده‌ها را پُر کنند. برای همین باید از همین حالا به فکر پرکردن شکافی باشید که هوش مصنوعی بین شما و نیاز مصرف‌کننده شما ایجاد خواهد‌کرد.

داستان‌های معنی‌دار درباره انسان‌های واقعی

مخاطبان همیشه هوس داستان‌های معنی‌دار درباره انسان‌های واقعی را در سر می‌پرورانند. همه ما در معرض تصویری از جهان قرار گرفته‌ایم که بر اساس واقعیت مصنوعی یا ساختگی (Artificial Reality) ساخته شده است. در این تصویر، رسانه‌ها تصاویر کاملی از بازیگران و افراد مشهور با به ما نشان می‌دهند. ما دوست داریم آن‌ها را تماشا کرده و سر از داستان زندگی‌شان در آوریم. اما در مقابل، هوس دنیایی را داریم که به دنیای ما نزدیک‌تر است. ما می‌خواهیم کسانی را ببینیم که در کار خود اصیل و صادق بوده و مهم‌تر از همه، دقیقا مثل ما هستند.

شاید به همین دلیل است که وقتی یک نوجوان بدون پیشینه‌ای حرفه‌ای در اتاقش از خودش فیلم می‌گیرد و در یوتیوب می‌گذارد، مخاطبان بیشتری در مقایسه با برندها دارد. این نوجوان به زبان جامعه صحبت‌ کرده و پیامی مستقیم را ارائه می‌دهد که افراد زیادی با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

نقش موسیقی در موفقیت بازاریابی در آینده

موسیقی در به رسمیت شناختن برند و وفاداری مشتری، کمک می‌کند.

اگر همین حالا به کمپینی موفق فکر کنید، احتمالا یک موسیقی خوب در آن نقش داشته است. موسیقی یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی در آینده خواهد بود. موسیقی به برندها کمک می‌کند تا در ذهن مردم ماندگار شوند چون آن‌ها با موسیقی تبلیغات شما ارتباط عاطفی برقرار کرده‌اند پس پیوندی قوی بین مخاطبان و کمپین تبلیغاتی ایجاد می‌شود. این موضوع به رسمیت شناختن برند و وفاداری مشتری، کمک می‌کند. موسیقی تاثیری فوق‌العاده شگرف و عمیق روی روحیه و احساسات افراد داشته و وجود آن در کمپین‌های تبلیغاتی بازاریابی در آینده ضروری است.

شناخت و تعامل با مصرف‌کننده فردا؛ نسل آلفا

مارک مک‌کریندل، نسلی که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵ متولد شده‌اند را «نسل آلفا» می‌نامد. این نسل، فناوری‌محورترین و ثروتمندترین نسل از لحاظ اطلاعات در تاریخ خواهد بود. مطمئنا نسل آلفا اولین نسلی است که کاملا در دنیای فناوری متولد شده است. قرار گرفتن در معرض انواع فناوری‌های روز در طول سال‌ها از آن‌ها افرادی ساخته که دارای سواد دیجیتال، انتظارات بالا و دامنه توجه کم هستند. این نسل دنیای مجازی را به دنیای واقعی ترجیح داده و فناوری را در اختیار خود می‌دانند.

گفته می‌شود که نسل آلفا با وجود پیشرفت‌های روزافزون فناوری مانند هوش مصنوعی و راه‌حل‌هایی دیگر، توجه بیشتری به رفاه، علایق و سایر جنبه‌های شخصی خود نشان می‌دهد. قدیمی‌ترین آلفاها در حال حاضر ۱۲ یا ۱۳ ساله هستند و هنوز برای پیش‌بینی رفتار آن‌ها و چگونگی جلب اعتمادشان زود است. اما بازاریابی در آینده وابسته به آن‌ها خواهد بود، چون این نسل، عمده‌ترین مشتریان آینده کسب‌وکارها هستند.

محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)

هیچ بخشی از بازاریابی در آینده واقعی‌تر از بازاریابی توسط مشتریان نخواهد بود. مشتریان راضی معمولا به تولید محتوایی برای برند مورد علاقه‌شان می‌پردازند که به آن محتوای تولید شده توسط کاربر یا User Generated Content می‌گویند. مشتریان وفادار به یک برند و یا کارمندان یک کسب‌وکار پست‌های مثبتی در مورد یک شرکت تولید می‌کنند. این نوع تبلیغات، ارزان اما بسیار کارآمد است و تاثیر فوق‌العاده‌ای روی آگاهی از برند خواهد داشت.

محتوای تولید شده توسط کاربر، اصالتی بیشتر از انواع روش‌های تبلیغات در بازاریابی در آینده خواهد داشت. یک مطالعه نشان می‌دهد که 80% از مخاطبان ادعا می‌کنند که UGC روی تصمیمات خرید آن‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد.

محتوای تولید شده توسط کاربر، اصالتی بیشتر از انواع روش‌های تبلیغات در بازاریابی در آینده خواهد داشت.

میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ و کاربردهای جدید رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی در حال تکامل هستند. با معرفی پلتفرم‌های جدید، تسلط کاربران و شرکت‌ها روی پلتفرم‌های قدیمی را بیشتر کرده و کسب‌وکارها و البته تیم بازاریابی را به ارزیابی مداوم استراتژی‌ها وادار می‌کند. همان‌طور که خرید کردن مشتریان به نظرات دیگر کاربران و نحوه فعالیت‌ در انواع شبکه‌های اجتماعی وابسته‌تر می‌شود، اینفلوئنسر مارکتینگ ارزش بیشتری پیدا می‌کند. همه افراد تقریبا با شیوه کار اینفلوئنسرها آشنا هستند بنابراین می‌دانید که اگر مخاطبان یک اینفلوئنسر به او اعتماد داشته باشند با چشمان بسته، محصول و خدمتی را که معرفی می‌کند، خریداری خواهند کرد.

متاورس – MetaVerse

متاورس که از سال پیش مورد بحث قرار گرفته، به نظر چالشی دائمی برای بازاریابی در آینده خواهد بود. در سال‌های آینده، بحث در مورد چگونگی استفاده برندها از این فضای دیجیتال در بازاریابی ارزشمندتر از قبل خواهد شد. این فناوری در حال حاضر به شکوفایی رسیده و کسب‌وکارهایی که در این مسیر قدم برداشته‌اند در آینده بازاریابی بسیار موفق خواهند بود چون در متاورس، هر چیزی به معنای واقعی کلمه، ممکن خواهد بود.

نقش NFT یا None Fungible Token

توکن‌های غیرقابل تعویض ( NFT) در واقع دارایی‌هایی دیجیتال هستند که می‌توان آن‌ها را معامله کرد. NFT یک نماد منحصر‌به‌فرد است که دنیای هنر و فناوری را متحول کرده‌ و شروع به نفوذ در دنیای بازاریابی در آینده کرده‌ است. بسیاری از هنرمندان ایرانی نیز از این روش برای بازاریابی استفاده کرده‌اند و کسب‌وکارها نیز می‌توانند به این سمت پیش بروند.

بهینه‌سازی جستجوی صوتی

بر اساس یک مطالعه مشخص شد که ۵۵% از نوجوانان هر روز از جستجوی صوتی استفاده می‌کنند. این جوانان مشتریان آینده بازاریابی شما هستند و باید روش‌های بازاریابی در کسب‌وکار خود را با آن‌ها همسو کنید. جستجوی صوتی در آینده بسیار محبوب خواهد بود و به یکی از ترندهای اصلی تبدیل خواهد شد.

استفاده از فناوری برای ادامه همسویی فروش و بازاریابی در آینده

همسویی بازاریابی و فروش یک هدف مهم و ثابت برای رهبران کسب‌وکارها است. این ۲ حوزه در یک رابطه همزیستی قرار دارند که در آن یکی دیگری را تغذیه می‌کند و حتی بالعکس آن هم اتفاق می‌افتد. اگر بخش‌های بازاریابی و فروش به طور موثر با هم کار نکنند، هر دو بخش اثربخشی کمتری خواهند داشت. کسب‌وکارهایی که در آن‌ها تیم‌های فروش و بازاریابی هماهنگ عمل می‌کنند، معمولا شانس بیشتری برای فراتر رفتن از اهداف درآمدی خواهند داشت.

فناوری همیشه در حال تغییر است و همسو شدن بازاریابی در آینده با فناوری، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. ابزارهای ارتباطات، پایگاه‌های داده، فناوری ابری، هوش مصنوعی و دسترسی آزاد به داده‌ها همگی روی تصمیمات استراتژیک کسب‌وکارها تاثیر می‌گذارند.

استفاده از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (به ترتیب Virtual Reality و Augmented Reality) مدت زیادی است که به‌عنوان فناوری‌های نوین استفاده می‌شوند. این فناوری‌ها مدتی در حال تکامل بودند اما اخیرا به مرحله پذیرش رسیده‌اند. اکنون بسیاری از کسب‌وکارها از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای ایجاد تجربیات به‌یادماندنی و منحصربه‌فرد استفاده می‌کنند. ایجاد تجربیات شبیه‌سازی شده که مشتریان و مصرف‌کنندگان می‌توانند در خانه و محل کار خود یا در یک رویداد داشته باشند، فرصتی عالی برای شکوفا شدن خلاقیت تیم بازاریابی در آینده خواهد بود.

Virtual Reality و Augmented Reality

محتوای تعاملی

تقریبا اکثر بازاریابان موافق هستند که محتوای تعاملی تاثیرات مثبت عمده‌ای بر بازاریابی در آینده خواهد داشت. نرخ جذب مخاطب بالاتر، وفاداری بیشتر به برند، افزایش تولید سرنخ و تجربه کاربری بهتر تنها برخی از مزایای ایجاد تعامل در استراتژی‌های محتوای کسب‌وکارها خواهد بود. انواع محتوا‌های خلاقانه به کسب‌وکارها کمک می‌کنند که در مقابل رقبا برجسته‌تر شوند، به این ترتیب می‌توانند محتوایی به‌یادماندنی ارائه کنند. انواع محتوای بازاریابی تعاملی شامل موارد زیر است.

  • آزمون‌ها
  • اینفوگرافیک‌های تعاملی
  • نظرسنجی‌ها
  • ارزیابی‌ها
  • بازی‌ها
  • فیلم‌ها

بازاریابی در آینده: یک دنیا نگرانی‌ برای حفظ حریم خصوصی

اکنون بازاریابان بیشتر از هر زمان دیگری از داده‌ها استفاده می‌کنند. اما گاهی فراموش می‌کنند که برای به‌دست آوردن این داده‌ها، کاربران و مخاطبان باید با کمال‌میل آن‌ها را در اختیار تیم بازاریابی و کسب‌وکارها قرار دهند. عنصر انسانی در جمع‌آوری داده‌ها چیزی نیست که به فراموشی سپرده شود.

از آنجایی که حریم خصوصی مهم‌ترین موضوع برای کاربران و مخاطبان یک کسب‌وکار است، بنابراین تیم‌ بازاریابی در آینده باید استراتژی‌ها و موضع‌گیری‌های جمع‌آوری داده‌ها را ارزیابی کرده و آن‌ها را برای مخاطبان خود به خوبی روشن کند. ضعف در حریم خصوصی و داده و یا حتی سوءاستفاده از داده‌های موجود می‌تواند تاثیری به شدت منفی روی تجربه کاربران داشته باشد. طبق مطالعه‌ای مشخص شده‌است که یک تجربه بد از حریم خصوصی یا به‌عبارتی نقض حریم خصوصی توسط برخی از کسب‌وکارها می‌تواند نظر حداقل ۴۳% از مخاطبان در مورد یک برند را به طور کلی تغییر دهد.

نقض حریم خصوصی توسط برخی از کسب‌وکارها می‌تواند نظر حداقل ۴۳% از مخاطبان در مورد یک برند را به طور کلی تغییر دهد.

ترندهای موثر روی بازاریابی در آینده

تلاش برای پیش‌بینی آینده همیشه کار پُرخطری خواهد بود. بسیاری از کارشناسان بازاریابی به دنبال روشی برای پیش‌بینی آینده بازاریابی هستند تا برای تغییرات احتمالی آماده باشند. اما همه ما می‌دانیم که این کار بسیار دشوار و در برخی موارد نشدنی است. در این بخش ترندهای موثر روی بازاریابی در آینده را بررسی خواهیم کرد که می‌توانند روی تصمیم‌گیری در مورد برنامه‌های بازاریابی موثر باشند.

پیچیدگی فزاینده در تصمیمات خرید مصرف‌کننده‌ها

مصرف‌کننده‌ها از انواع رسانه‌های موجود برای تصمیم‌گیری خرید استفاده می‌کنند. قرار دادن کسانی که محصولات خاصی را خریداری می‌کنند در یک دسته، سخت‌تر از قبل خواهد شد، چون تنوع‌طلبی در میان مصرف‌کننده‌ها افزایش پیدا می‌کند. به عبارتی ساده‌تر شاید نتوان مانند گذشته مشتریان را به دسته‌های مختلف، بخش‌بندی کرد. به‌عنوان‌مثال، یک مشتری می‌تواند یک محصول با کیفیت بالا و یک محصول ارزان قیمت را به‌طور همزمان خرید کند. مشتریان با ترکیبی نامتعادل از احساسات و منطق، می‌خواهند محصولات مورد نیازشان را بخرند.

رواج شخصی‌سازی در طراحی محصول و ارتباطات

این روزها کسب‌وکارهای بیشتری در حال یادگیری چگونگی ارائه محصولات و طرح‌های سفارشی هستند.

به لطف رسانه‌های اجتماعی، تولید انعطاف‌پذیر و داده‌های کلان، کسب‌وکارهای بیشتری در حال یادگیری چگونگی ارائه محصولات و طرح‌های سفارشی هستند. این روند سرعت فزاینده‌ای داشته و حتی به حوزه بهداشت و درمان نیز خواهد رسید. نکته جالب اینکه به‌زودی به سمت شخصی‌سازی داروهای مصرفی بر اساس تفاوت‌هایی مانند سن، وزن، جنسیت و سابقه پزشکی خواهیم رفت. بنابراین در حوزه بازاریابی در آینده و تولید، نیاز به انعطاف بیشتر و شخصی‌سازی محصول و خدمات خواهد بود.

تبدیل ارتباطات به مرکز بازاریابی

مدتی پیش در مطبوعات سر و صداهایی مبنی بر اینکه واتس‌اپ شماره تماس کاربران خود را برای ارائه تبلیغات هدفمند به فیس‌بوک داده بوجود آمد. هر چند که ممکن است دریافت یک پیام متنی در مورد تبلیغات یک محصول یا خدمت بدون اجازه شما، آزاردهنده به نظر برسد اما این شیوه هنوز مورد استفاده کسب‌وکارهای مختلف است. اینجاست که ارتباطات به مرکزی برای بازاریابی تبدیل خواهد شد.

شفافیت روابط برند و مشتری

کسب‌وکارها دیگر متوجه شده‌اند که راه فراری در مقابل شفاف‌سازی‌های رسانه‌ها ندارند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند فولکس‌واگن هم دچار رسوایی‌هایی شده‌اند. در این میان شرکت‌های بیشتری درس گرفته‌اند که در حوزه فعالیت خود شفاف باشند تا مورد حمله رسانه‌ها قرار نگیرند وگرنه بهای آن را خواهند پرداخت. این رسوایی و عدم شفافیت نه تنها جریمه‌های سنگین از سوی مقامات را به همراه دارد بلکه باعث از دست رفتن وفاداری مشتریان نیز خواهد شد.

دوستانه‌تر شدن بازاریابی مبتنی بر داده‌های شخصی

به لطف وجود داده‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد مشتریان به‌دست آورند. اینکه آن‌ها چه کسانی هستند و به چه چیزی علاقه دارند. به این ترتیب هر شرکتی می‌تواند در هدف قرار دادن مشتری و برقراری ارتباط با او به موثرترین روش بسته به اینکه مشتری چه کسی است و چه عادات و نیازها و خواسته‌هایی دارد، موفق‌تر عمل کند. هرگز پیام‌ شرکت خود را به صورت انبوه ارسال نکنید، گاهی لازم است از داده‌های شخصی به‌دست آمده برای دوستانه‌تر شدن فرایند بازاریابی استفاده کنید.

گاهی لازم است از داده‌های شخصی به‌دست آمده برای دوستانه‌تر شدن فرایند بازاریابی استفاده کنید.

ظهور معیارها و پارامترهای دقیق‌تر

تا همین اواخر، اندازه‌گیری و توجیه تاثیر تصمیمات مشتریان، یک چالش بزرگ برای کسب‌وکارها بود. اما حالا راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد. لایک‌ها، کلیک‌ها، ذخیره‌ها، ثبت‌نام، دانلود و بسیاری موارد دیگر مفهوم خاصی دارند. این اندازه‌گیری معیارها هرگز به‌صورت دقیق انجام نخواهد شد اما فناوری دیجیتال به بهبود آن کمک می‌کند. بازاریابی رویایی در سر دارد، اینکه مشتری پس از دیدن تبلیغات برای خرید اقدام کند. آیا این رویا در آینده به واقعیت می‌پیوندد؟

تیم‌های یکپارچه در بازاریابی

شاید هنوز هم کسب‌وکارهایی باشند که تیم دیجیتال و تیم بازاریابی آن‌ها دو بخش کاملا جداگانه هستند. اما این موضوع نمی‌تواند در آینده ادامه داشته باشد. برای موفقیت بازاریابی در آینده باید این دو تیم به صورت یکپارچه کار کنند. از طرفی کسب‌وکارها تنها به یک استراتژی دیجیتال نیاز نخواهند داشت، چیزی که آن‌ها نیاز دارند این است که چطور جزء دیجیتال را به فرایند پیچیده نحوه تصمیم مشتری برای خرید متصل کنند.

سخن پایانی

غیر از داشتن ذهنی خلاق و تحلیلی، بازاریاب‌ها باید دائما همراه با چشم‌اندازهای در حال تغییر بازاریابی به‌روز و هماهنگ شوند. اگر صاحب یک کسب و کار هستید، حواستان باشد که ارتباط با مصرف‌کننده در آینده، می‌تواند پیچیده‌تر از همیشه باشد.

برقراری ارتباط مناسب بین تیم بازاریابی با مصرف‌کننده در آینده، مستلزم استفاده‌ دقیق و هوشمندانه از فناوری‌های نوظهور است. اول بودن یا یکی از اولین‌ها بودن، مزیت بی‌نظیر رقابتی در مقابل رقبا است که هر کسب‌وکاری نمی‌تواند به آن دست پیدا کند. برای همین امیدواریم شما نیز هر چه زودتر در این مسیر قدم بگذارید.


آینده چشم به راه شما است، اما منتظر نخواهد ماند!





:: برچسب‌ها: بازاریابی ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مهر 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: