فرآیند بازاریابی و گام های آن
فرآیند بازاریابی و گام های آن
تعریف فرآیند بازاریابی و گام های آن : فرآیند بازاریابی ، فرآیند تحلیل فرصت ها در بازار ، انتخاب بازارهای هدف ، و توسعه آمیخته بازاریابی و همچنین مدیریت تلاشهای بازاریابی است. 4 گام فرآیند بازاریابی به منظور هدفگیری صحیح مخاطبان واقعی بازار را این مقاله با عنوان فرآیند بازاریابی و گام های آن بررسی می کنیم :
گام های فرآیند بازاریابی
- تحلیل فرصت های بازار
- انتخاب بازار هدف
- توسعه آمیخته بازاریابی
- مدیریت تلاش های مارکتینگ
- تحلیل فرصت های بازار
اولین جزء فرآیند بازاریابی تحلیل بازار به منظور کشف فرصت های موجود در بازار است. این فرصت ها با نیازها و خواسته های مشتریانی که رضایت کافی از سایر رقبای شما در بازار ندارند، مرتبط است. شرکتی که بر فرصت های بازار در اولین گام فرآیند بازاریابی تمرکز می کند می تواند موفقیت بلند مدت و سودآور را کسب نماید.
برای این کار شرکت ها از سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) کمک می گیرند، که نقش معناداری در ایجاد اطلاعات مفید در مورد بازار ایفا می نماید.
محیط بازاریابی : محیط خرد و کلان
شرکت ها همچنین پژوهش بازاریابی موثر برای کسب اطلاعات با ارزش در مورد مشتریان ، رقبا ، روندهای کلی بازار ، و هر متغیر بیرونی که می تواند بر فعالیت کسب و کار تاثیر گذار باشد ، انجام می دهند. سپس شرکت ها فرصت های بالقوه را از اطلاعات جمع آوری شده از بخش های مختلف بازار را شناسایی می کنند.
این بخش ها شامل فاکتورهایی مانند گروه سنی ، موقعیت جغرافیایی و غیره است. ارزیابی شرکت ها از هر بخش به طور جداگانه و با بررسی نقاط قوت و ضعف مورد مطالعه قرار می گیرد. در نهایت ، شرکت بازار هدف مشخصی را در نظر می گیرد.
انتخاب بازار هدف
مهمترین گام فرآیند بازاریابی ، انتخاب مشتریان هدف است. برای این کار ، شرکت تحلیل دقیقی از بازارهای هدف به منظور انتخاب مشتریان نهایی انجام می دهد. آنچه واضح است؛ هیچ شرکت با برنامه ای قصد پوشش کل نیازها و خواسته های بازار را نخواهد داشت.
بنابراین بایستی کل بازار را به بخش های مشخصی تقسیم نموده و جذابترین آنها را انتخاب نماید. برای این منظور مراحل زیر انجام می شود :
فرآیندی که در آن کل بازار به واحدهای متفاوتی از مشتریان ، با خواسته ها و ویژگی ها مشابه و همچنین رفتار مصرف کنندگان با نیاز های مختلف تقسیم بندی می گردد.
در فرآیند بازاریابی ، بخش های هدفگیری شده در کل بازار برای تعیین جذابیت هر بخش در نظر گرفته می شود. قاعده ساده انتخاب یک بخش هدفگیری شده ، فرصت ها و ارزش طول عمر مشتریان بالقوه ای است که این بخش برای شرکت به همراه خواهد داشت.
این مفهوم با موضع یابی محصول شرکت در ذهن مصرف کننده در مقایسه با محصولات رقبا مرتبط است. به عبارت دیگر ، شرکت ها برای حفظ درکی خاص و واضح توسط مشتریان در مورد محصولاتشان تلاش می کنند.
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0