تعریف ساده و کوتاه بازاریابی چیست؟
احتمالاً شما هم با این سوال مواجه شده اید که بازاریابی چیست؟ آیا بازاریابی فروش محصولات است به مشتری؟ آیا افرادی که به عنوان ویزیتوری در فروشگاه ها محصولاتشان را ارائه می کنند همان بازاریابی است؟
در این مطلب می خواهیم کمی بازاریابی را تعریف کنیم و بدانیم که اگر فردی می گوید من مدیر بازاریابی هستم، دقیقاً چه کارهایی انجام می دهد.
بازاریابی فرآیندی است که با کمک آن نیازهای مشتری شناخته می شود، محصول براساس این نیازها طراحی و تولید می گردد، به بهترین شیوه ممکن این محصول معرفی می شود و با روش های مختلف به فروش می رسد.
بازاریابی علمی است که رعایت اصول آن می تواند منجر به موفقیت سازمان ها شود.
سازمانی که اصول بازاریابی را رعایت می کند با روش های مختلف مانند تحقیقات بازاریابی نیازهای مشتریان را می شناسد.
براساس این نیازها اقدام به تولید و طراحی محصولی می نماید که بتواند به خوبی نیاز مشتری و مشکل مشتری را برطرف کند.
محصولش را به بهترین شیوه ممکن قیمت گذاری می کند تا بتواند در بازار رقابتی آن را بفروشد.
از بهترین روش های تبلیغات جهت معرفی محصول استفاده می کند. در فرآیند تبلیغات از تکنیک های خلاقانه و پارتیزانی استفاده می شود.
و در نهایت در زمان مذاکره و ملاقات با مشتری به بهترین نحو ممکن محصول را معرفی می کنند و با رفتارهای حرفه ای و اصول فروش حرفه ای محصول را به مشتری می فروشند.
در بازاریابی کار به اینجا خاتمه نیافته و پس از فروش محصول به مشتری، ارتباط ادامه دارد و بحث خدمات پس از فروش و پیگیری و حل و فصل مشکلات احتمالی مشتری نیز ادامه دارد.
کاتلر بازاریابی را هم علم و هم هنر می داند که می گوید با وارد شدن خلاقیت به این علم، هنر پدیدار می شود.
بازاریابی شامل موارد مختلفی است، که آن ها را به با نام آمیخته بازاریابی یا 4P بازاریابی می شناسند.
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0