نوشته شده توسط : کاریاب

تاریخچه بازاریابی

اولین گفته تاریخی در مورد منشاء فعالیت های بازاریابی توسط هرودت ارائه شد. لیدیان ها اولین مردمی بودند که از یک سکه طلا و نقره به منظور خرده فروشی استفاده کردند. بازاریابی، در مفهوم خرید و فروش از قرن هفتم قبل از میلاد در آسیای صغیر نشات گرفت. به دلیل اینکه بازاریابی خیلی کارآمدتر از مبادله پایاپای بود و به سرعت به شهرهای یونانی همسایه در امتداد مدیترانه و سپس به سرعت در سراسر دنیای متمدن گسترش پیدا کرد.

بازاریابی و تاریخچه آن

بررسی تاریخچه بازاریابی مانند بقیه علوم،از مباحث جذاب برای افراد فعال در این حوزه است. همچنین برخی معتقدند مطالعه گذشته، پیش‌بینی آینده و برنامه‌ریزی با توجه به تجارت شما تغییرات کمک می‌کند و دید بهتری نسبت به حال حاضر بازاریابی و در حقیقت بازاریابی مدرن می‌دهد. ابتدا توضیحاتی کلی درباره تاریخچه بازاریابی در 21 بند و سپس روند تکامل بازاریابی را بیان می‌کنیم. 

به خاطر داشته باشید که بازاریابی از گذشته تا به امروز، دائما در حال تغییر بوده است و انواع روش های فروش محصول و مارکتینگ بسته به نوع هر کسب و کار می بایست انتخاب گردد. اجرای این کار با کمک یک مشاور کسب و کار حرفه ای آسانتر می گردد.

بازاریابی قبل از اینترنت 

روش‌های مارکتینگ و بازاریابی از زمان‌های بسیار قدیم در بین بازاریان رواج داشته است. ابتدایی‌ترین شکل تاریخچه بازاریابی تلاش برای متقاعد کردن مشتریان به خرید محصولات بود و کسانی که مهارت‌های ارتباطی بهتری داشتند در فروش موفق‌تر بودند.

با پیشرفت صنعت بازاریابی شکل پیچیده‌تری به خود گرفت. تولید انبوه و ارزان‌تر با استفاده از ماشین‌آلات باعث شد که محصولات بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد و رقابت برای فروش هم بیشتر شود. در دهه ۶۰ میلادی متخصص بازاریابی، مدیریت بازاریابی و برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی ازجمله مباحث مهم و ضروری برای کسب‌ و کارها شد.

تغییر مهم دیگر در تاریخچه بازاریابی در دهه ۹۰ میلادی اتفاق افتاد. زمانی که شرکت‌ها فهمیدند با شکل دادن برند برای کسب‌وکار می‌توانند سهم بازار خود را افزایش دهند.

  1. تاریخچه بازاریابی را از سال ۱۴۵۰ بیان می کنیم، اختراع روش جدید در چاپ توسط گوتنبرگ در سال ۱۴۵۰ اولین مرحله در تاریخچه بازاریابی محسوب می گردد. گوتنبرگ در سال ۱۴۵۶ صنعت چاپ را متحول نمود.
  2. با ظهور مجلات، در سال ۱۷۳۱ توسط یک انگلیسی به نام ادوارد کیو (Edward Cave) نشریه ای به نام Gentleman را منتشر نمود.
  3. انتشار اولین مجله تصویری، در سال ۱۸۴۲، توسط شخصی به نام هربرت اینگرام (Herbert Ingram) خبرنگار بریتانیایی بود. بعد از آنکه اینگرام متوجه شد که طرح ها و تصاویر رنگی به فروش مجله کمک می کند شروع به انتشار London News  مصور نمود.
  4. لیتوگرافی در سال ۱۷۹۸ اختراع شد. اما برای چندین دهه تولید پوستر بسیار کند و گران بود. اکثر پوسترها همچنان چوبی یا فلزی با تعداد رنگ کم یا طراحی اندک ارائه می گردد.
  5. در اول نوامبر سال ۱۸۹۴ اولین نسخه بیلبورد در سینسیناتی، اوهایو توسط ویلیام دونالدسون (William Donaldson) منتشر شد و با نام تبلیغات بیلبوردی شهرت یافت.
  6. نخستین نوع شناخته شده تبلیغات رادیویی در اوایل سال ۱۹۲۲ زمانی که AT&T شروع به فروش فرصت های پخش رادیویی نمود، شناخته شد.
  7. اولین تبلیغات تلویزیونی برای شرکت Bulova Watch در سال ۱۹۴۱ بود. جنگ جهانی دوم منجر به تعطیلی کوتاه آگهی های بازرگانی شد.
  8. اصطلاح بازاریابی تلفنی برای اولین و به طور گسترده در اواخر دهه ۷۰ مورد استفاده قرار گرفت. رشد استفاده از تله مارکتینگ از زمان تلفن چی های قرن ۱۹ اتفاق افتاد.
  9. معرفی تاریخچه بازاریابی چریکی؛ ریشه اصلی این واژه توسط Conrad Levinson در کتاب وی در سال ۱۹۸۴ با عنوان تبلیغات چریکی (Guerrilla Advertising) بکار گرفته شد. تاریخچه بازاریابی چریکی از جنگ های چریکی الهام گرفته شده است. جنگ های چریکی، یک نوع جنگ های نامنظم هستند و توسط نیروهای مسلح با تعداد اندک مورد استفاده قرار می گیرد.
  10. آلتا ویستا موتور جستجوی وب بود که در سال ۱۹۹۵ راه اندازی شد  AltaVista در ابتدا بسیار پر استفاده ترین موتور جستجو بود، اما در برابر گوگل شکست خورد و در سال ۲۰۰۳ توسط یاهو خریداری شد.
  11. ۱۹۹۷ میلادی – اولین استفاده ثبت شده از واژه SEO
  12. Jason Gambert  ادعا می کند که در سال ۲۰۰۷ به عنوان اولین کسی بوده که واژه سئو را در یک ایمیل بکار برده است. اما منشاء اصلی واژه SEO به سال ۱۹۹۷ و کتابی با عنوان Net Results باز می گردد.
  13. در سال ۱۹۹۸ موتورهای جستجوی جدید گوگل و msn راه اندازی شدند. گوگلPageRank ، که پارامتری برای رتبه بندی وب سایت ها بود را معرفی نمود.
  14. ۲۰۰۰ میلادی – شکل جدید تبلیغات، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) و ادوردز (Adwords) پا به عرصه تاریخچه بازاریابی گذاشتند.
  15. لینکدین که خدمات مبتنی بر کاریابی و کسب و کار بود و از طریق وب سایت و اپلیکیشن قابل دسترسی بود در سال 2002 تاسیس و در سال ۲۰۰۳ راه اندازی شد.
  16. در سال ۲۰۰۴ شبکه اجتماعی فیس بوک بوسیله مارک زاکربرگ راه اندازی شد.
  17. مفهوم بازاریابی ورودی (inbound marketing) تا سال ۲۰۰۵ مطرح نشده بود. این اصطلاح توسط HubSpot’s Brian Halligan  بنیانگذار و مدیر عامل معروفترین نرم افزار بازاریابی  بکار گرفته شد. این اصطلاح در سال ۲۰۰۷ میلادی در اینترنت منتشر و در سال ۲۰۱۲ شروع به رشد نمود.
  18. در سال ۲۰۰۶ شبکه اجتماعی توئیتر توسط Jack Dorsey با ویژگی هایی کاملاً منحصر به فرد راه اندازی شد. همچنین در این سال فروش آمازون به ۱۰ میلیارد دلار رسید و این افزایش تا سال ۲۰۰۹ به حدود ۲۵ میلیارد دلار رسید.
  19. ۲۰۱۰ میلادی – تاریخچه بازاریابی ایمیلی و تلفن های همراه، ۹۰% ایمیل ها به صورت هرزنامه (Spam) بودند و ۹۰% از خانه دارهای آمریکا یک تلفن همراه داشتند.
  20. ۲۰۱۱ میلادی – تحولات گوگل و رشد تلفن های هوشمند، گوگل پاندا (Google Panda) و گوگل پلاس (Google+) راه اندازی شدند و نیمی از آمریکایی ها در این سال دارای تلفن هوشمند بودند.
  21. ۲۰۱۲ میلادی – رشد رسانه های اجتماعی، میزان استفاده از رسانه های اجتماعی توسط بازاریاب ها افزایش یافت. بازاریاب ها ۶۴% بودجه های بازاریابی خود را به رسانه های اجتماعی تخصیص می دادند. در حدود دو سوم کاربران وب از شبکه های اجتماعی استفاده می کردند. نکته قابل توجه اینکه بیش از ۹۰% کاربران رسانه های اجتماعی از فیس بوک استفاده می کردند.

بازاریابی بعد از اینترنت و ظهور دیجیتال مارکتینگ

تحول بازاریابی بعد از ظهور اینترنت!


اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ اولین بار در دهه ۱۹۹۰ مطرح شد.اولین موتور جست‌وجو توسط یاهو به وجود آمد. موفقیت یاهو در سال‌های اول فعالیت موتور جست‌وجویش باعث به وجود آمدن شرکت‌های اینترنتی دیگر مانند HotBot، LookSmart، MSN  و گوگل شد.اولین کمپین آنلاین توسط شرکت Bristol-Myers Squibb راه‌اندازی شد و بسیار موفقیت‌آمیز بود. به‌ طوری که در همان روز اول، ۳۰۰۰ نفر نام خود را در لیست مشتریان برای استفاده از خدمات وارد کردند. درنتیجه بازاریابی آنلاین رواج پیدا کرد و شرکت‌های بزرگی در این زمینه شروع به فعالیت کردند.

ایده‌ها‌ی بازاریابی، با توجه به شناخت ما در عصر مدرن کنونی، در جریان انقلاب صنعتی آغاز شدند. این دوره، اواخر قرن هجدهم آغاز شد و تا قرن نوزدهم ادامه یافت. انقلاب صنعتی، دوره‌ی تغییرات سریع اجتماعی بود که نوآوری‌ها در‌‌ صنایع علمی و فنی، محرک آن بودند. در جریان انقلاب صنعتی بود که مردم به تدریج دریافتند، خرید کالاها نسبت به ساختن آنها، آسان‌تر است. تولید انبوه، صنایع بسیاری را ایجاد کرد که همگی آنها در جهت برطرف کردن نیازهای بازار رو به رشد مصرف‌کننده‌، تلاش می‌کردند. زیرساخت‌های حمل‌ و نقل و رسانه‌ها شکل گرفتند. در این بین، تولیدکنندگان نیاز پیدا کردند برای گسترش کالاهای مورد نیاز مشتریان، راه‌های بهتری پیدا کنند و برای مطلع کردن آنها از این کالاها، رویکرد پیچیده‌تری را در پیش بگیرند. شما می توانید برای دریافت مشاوره اختصاصی در حوضه مارکتینگ با پاوینو در تماس باشید.

رقابت در بازاریابی

رقابت در دنیای کسب و کار از اواخر دهه‌ی ۱۹۴۰ آغاز شد و تا اوایل قرن بیستم، شدید شد. نیاز به افزایش فروش با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی، برای رقابتی شدن، ضروری شد. ارزشِ توانایی توسعه‌ی یک برند و بازاریابی درست آن، افزایش یافت و به این ترتیب تاریخچه بازاریابی را متحول کرد.رقابت، نیاز به افزایش تولید و سهم بازار را در تمام صنایع بالا برد. تاریخچه بازاریابی به تدریج بر روش‌های پخش و انواع ارتباطات مصرف‌کننده، تأکید می‌کرد. به زودی، هدف به این تبدیل شد که مصرف‌کنندگان را ترغیب کنند که کالاها و خدمات ارائه ‌شده توسط یک شرکت بهتر از شرکت دیگری است که همان کالاها و خدمات را ارائه می‌کند.

راه اندازی کسب و کار

با آغاز دهه‌ی ۱۹۶۰، بازارها در بسیاری از صنایع، از رقابت اشباع شدند. در این زمان، برای جذب و حفظ مشتریان، به متخصصانی در حیطه‌ی بازاریابی مستقیم نیاز بود. در این دوره، شرکت‌ها به تمام حوزه‌های کاریشان، فقط یک هدف را دیکته می‌کردند و آن، بازاریابی محصولات و خدمات یک شرکت بود.

در این دهه، مدیریت بازاریابی، مهارتی را توسعه داد که لازمه‌‌ی موفقیت کسب و کار بود. مدیران بازاریابی، شروع به مشارکت در برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کردند. مشارکت آنها در تعیین هزینه، روش‌های بکار رفته برای تبادل اطلاعات درباره‌ی محصولات و خدمات با مصرف‌کنندگان، مهم بود.

برندینگ

تاریخچه بازاریابی طی دهه‌ی ۱۹۹۰ قدم به مرحله‌ای جدید گذاشت. محصولات یا خدمات شکل گرفتند و بلافاصله پس از آن، برند توسعه ‌یافت. شرکت‌ها به تدریج دریافتند که می‌توانند روی فروش بیشتر محصولاتِ باکیفیت و ساخت یک برند بهتر برای آنها، تمرکز کنند. این هدف منجر به رشدِ سود ناخالص شرکت‌ها و شهرت آنها شد. این امر شناخت عمومی از برند ایجاد شده را نیز بالا برد. برخی از شرکت‌هایی که برچسب خصوصی داشتند، توانستند سهم بازار‌شان را، بیش از ۴۹٪ ارتقاء دهند.

بازاریابی اینترنتی


وبسایت‌ها با تکامل وِب (Web)، به ابزارهای ضروری تجاری شدن تبدیل شدند. در اواخر دهه‌ی۱۹۹۰، وبسایت‌های ساده‌ی‌ مبتنی بر متن، به تدریج شکوفا شدند. در آغاز، از این وبسایت‌ها برای ارائه‌ی اطلاعات درباره‌ی محصولات یا خدمات یک شرکت استفاده می‌شد.

نخستین شرکتی که کمپین بازاریابی آنلاین داشت، بریستول-مایرز اسکوئیب بود که از این روش برای ترویج ای‌سی‌ای استفاده کرد. این کمپین موفقیت‌آمیز بود و بریستول- مایرز اسکوئیب توانست نام ده‌ها هزار نفر را به فهرست مشتریان‌ خود اضافه کند. امروزه، صدها میلیارد دلار، سالانه صرف بازاریابی می‌شود.

بازاریابی اینترنتی :بهینه‌سازی موتور جستجو SEO

در ۲۵ سال گذشته، اهمیت استفاده از وب و موتورهای جستجو برای بازاریابی، بطور چشمگیری افزایش یافته است. در آغاز، موتورهای جستجوگر وب، کارآمدترین عملیات نبودند. کسب یک رتبه‌ی خوب در یک موتور جستجو پیچیده نبود. تغییر نتایج موتورهای جستجو آسان و کیفیت نتایج ضعیف بود.

موتورهای جستجو برای ارائه‌ی نتایجی با بهترین کیفیت، راه و روش‌شان را تغییر دادند. هدف، معتبر ساختن سایت‌های اشاره ‌شده، برای تضمین کیفیت نتایج ارائه‌ شده توسط موتورهای جستجو بود. امروزه، دستکاری رتبه‌بندی بهینه‌سازی موتورهای جستجو، تقریبا غیرممکن است. هر زمان هم تلاشی در این زمینه صورت گیرد، شرکتی که این کار را انجام داده است، خودش را در خطر مدفون شدن نتایج برندش در موتورهای جستجو می‌‌اندازد.

بازاریابی وبلاگ

وبلاگ مدرن به‌عنوان یک دفتر خاطرات آنلاین شکل گرفت. افراد خاطرات روزانه‌‌ی زندگی‌شان را در وبلاگ شخصی‌شان می‌نوشتند. در اواخر دهه‌ی۱۹۹۰، وبلاگ بخش مهمی از تاریخچه بازاریابی شد. در سال ۱۹۹۹، تقریبا ۲۳ وبلاگ فعال وجود داشت. تخمین زده می‌شود که هم‌اکنون، بیش از۱۵۰ میلیون وبلاگ فعال وجود داشته باشد.امروزه وبلاگ‌ها بخشی از اغلبِ کمپین‌های بازاریابی محتوا هستند. از این وبلاگ‌ها برای ارائه‌ی اطلاعات، برقراری رابطه‌ با مشتریان، جذب مشتریان احتمالی، افزایش شناخت برند، دریافت بازخورد مصرف‌کنندگان و همینطور بازاریابی اجتماعی (یا جامعه‌گرا) و … استفاده می‌شود.





:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 آبان 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: