تعریف میکرومارکتینگ (Micromarketing) یا بازاریابی خرد
هرچه مشتریان خود را بهتر بشناسید، وضعیت کسب و کار شما بهتر خواهد بود.
برای پرداختن به ماهیت ابررقابتی بازار امروز، کسب و کارها باید جزئیتر بیاندیشند. اینجاست که بازاریابی خرد یا میکرومارکتینگ (Micromarketing) وارد عمل میشود. این نوع استراتژی بازاریابی به طور خاص برای پرداختن به یک بازار بسیار جذاب در مخاطبان گستردهتر طراحی شده است.
استراتژی میکرومارکتینگ قوی میتواند به شما کمک کند تا گروهی از افراد خاص را برای بازاریابی یک محصول یا خدمات هدفگذاری کنید. در این مقاله به نمونههایی از استراتژی میکرومارکتینگ موفق و روش انجام آن پرداختهایم.
میکرومارکتینگ چیست؟
میکرومارکتینگ نوعی بازاریابی است که گروه کوچکی از مشتری را هدف قرار میدهد. اینها مشتریانی بسیار هدفمند هستند که دارای صفات بسیار خاصی مانند موقعیت مکانی، سن، علایق، درآمد خانوار، رفتارهای خرید یا شغل میباشند. در واقع، میکرومارکتینگ به جای گروههای عمومی، افراد خاص را هدف قرار میدهد.
به عنوان مثال، یک آژانس بازاریابی ممکن است به طور کلی محصولات یا خدمات خود را برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط بازاریابی کند. با این حال، آنها ممکن است دریابند که خدمات تبلیغات دیجیتالی که ارائه میدهند مورد توجه فروشگاههای کوچک خردهفروشی نیز قرار دارد. آنها ممکن است تصمیم بگیرند یک استراتژی میکرومارکتینگ ایجاد کنند که صاحبان فروشگاههای خردهفروشی با تعداد کمتر را هدف قرار میدهد.
چرا کسب و کارها از میکرومارکتینگ استفاده میکنند
میکرومارکتینگ توسط کسب و کارهای بزرگ و کوچک استفاده میشود. به عنوان مثال، این امر میتواند یک راه عالی برای یک کسب و کار بزرگ جهت معرفی محصولات یا خدمات جدید باشد یا به کسب و کارهای کوچک کمک کند تا از طریق تبلیغات محلی جایگاه خوبی کسب کنند.
اصلیترین دلایلی که کسب و کارها از میکرومارکتینگ استفاده میکنند یافتن بخشی بسیار خاص از جمعیت است که بتوانند محصول یا خدمات خود را به آنها بفروشند. اگر شرکتی بتواند مخاطب خاص را با محصول یا خدمات مناسب مطابقت دهد، میتواند ROI (بازده سرمایهگذاری) بالاتری نسبت به شبکهای گسترده ایجاد کند. بسیاری از کسب و کارها این کار را برای آزمایش پیشنهادات جدید و همچنین ایدههای تبلیغاتی انجام میدهند.
به عنوان مثال اگر به یک شرکت بزرگ مانند کوکاکولا نگاه کنید، فقط یک گروه کوچک و خاص از افراد در مخاطبان این برند هستند که محصولی مانند نوشابه رژیمی را با کافئین اضافی و طعم وانیل مینوشند. کوکا کولا احتمالاً یک استراتژی میکرومارکتینگ را برای تعیین اینکه آیا علاقهای به آن نوشیدنی خاص وجود دارد، اعمال کرده است.
مزایا و معایب میکرومارکتینگ
میکرومارکتینگ مزایا و معایبی دارد که باید قبل از اجرای این نوع برنامه بازاریابی در نظر بگیرید.
ضرر اصلی در مورد میکرومارکتینگ این است که چه میزان تعهد زمانی میتواند داشته باشد. از آنجا که شما گروه بسیار خاصی از مشتریان را هدف قرار دادهاید، باید آنها را صمیمانه بشناسید. شما همچنین باید پرسونای دقیق خریدار ایجاد کرده و تحقیقات بازار را به طور کامل انجام دهید.
با در نظر داشتن این موضوع، مزایای مشخصی نیز وجود دارد که میکرومارکتینگ به همراه میآورد. مهمترین مزیت این است که این تلاشها تا چه حد هدفمند هستند. شما با توجه به مواردی مانند سن یا عنوان شغلی، مشتریان را به خوبی خواهید شناخت. با داشتن این اطلاعات میتوانید نیازهای کلی آنها را بهتر درک کنید.
یکی دیگر از مزایای آن این است که میکرومارکتینگ به طور کلی در افزایش بازگشت سرمایه نسبت به یک فعالیت گسترده بازاریابی در سراسر کشور مقرون به صرفهتر است. از آنجا که افراد کمتری را هدف قرار میدهید، هزینه کمتری برای هدف قرار دادن آنها صرف میکنید.
بازاریابی انبوه در برابر میکرومارکتینگ: مزایا و معایب
میکرومارکتینگ نیاز به سرمایهگذاری بیشتر برای هدف قرار دادن هر فرد دارد، اما بازده بیشتری دارد زیرا هر فرد به احتمال زیاد به فراخوان شما پاسخ مثبت میدهد.
به این روش فکر کنید: ممکن است CPC (هزینه هر کلیک) خود را با یک استراتژی آنلاین مشاهده کنید. اما اگر میکرومارکتینگ به خوبی اجرا شود، همچنین شاهد کاهش چشمگیر هزینه هر تبدیل خواهید بود که شاخص کلیدی عملکرد (KPI) بسیار مهمتری است.
فرصتهای میکرومارکتینگ
در نظر گرفتن و ایجاد یک استراتژی میکرومارکتینگ فرصتی برای این است که همسویی بین فروش و تلاشهای بازاریابی خود را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که در مهمترین راه حل برای موفقیت مشتریان خود هستید.
آیا شما نرمافزار پیچیده سازمانی یا ماشینآلات عظیم صنعتی را میفروشید؟ فقط ممکن است تعداد کمی مشتری بالقوه در منطقه یا صنعت شما وجود داشته باشد. در این حالت، میکرومارکتینگ موثرترین استراتژی برای نیازهای شما است. شما باید فقط مشتریان بالقوه خود را پیدا کنید. هر چیز دیگری اتلاف وقت و منابع است.
در اینجا چند سوال وجود دارد که باید هنگام در نظر گرفتن استراتژی میکرومارکتینگ برای کسب و کار از خود بپرسید:
- چه کسی محصول شما را خریداری میکند؟
- چه کسی تصمیم میگیرد که آن را برای شرکت خود خریداری کند؟
- محصول شما بیشتر به چه کسی کمک میکند و چرا برای آنها بسیار مناسب است؟
- نیازها، ترسها، امیدها و رویاهای مشتریان شما چیست؟ علاقه آنها چیست و چه چیزی باعث خوشحالی آنها میشود؟
- مشتریان شما چه کسانی را به صورت آنلاین دنبال میکنند؟
- مشتری ایدهآل شما آرزو دارد چه کسی باشد؟
- مشتری ایدهآل شما بیشتر چه کسانی را تحسین میکند؟
این سوالات، همراه با درک مداوم شخصیت خریدار، باید شما را به سمت پاسخ به دو سوال اصلی که تصمیمات و کمپینهای میکرومارکتینگ را هدایت میکنند، سوق دهد:
- چه کسی به احتمال زیاد به پیامهای شما پاسخ میدهد؟
- چگونه میتوانید به بهترین وجه با آنها صحبت کنید؟
به عنوان مثال، اگر میدانید محصول شما نیاز به جلب توجه مدیر ارشد بازاریابی دارد، میتوانید از طریق میکرومارکتینگ استراتژیک و یک کمپین بازاریابی هدفمند در لینکدین به او متوسل شوید.
در نهایت، میکرومارکتینگ به شما کمک میکند محصول خود را مستقیماً جلوی چشمهایی که بیشترین اهمیت را دارند، نمایش دهید.
جمعبندی
میکرومارکتینگ رویکردی برای تبلیغات است که یک گروه خاص از افراد را در یک بازار خاص مورد هدف قرار میدهد. با میکرومارکتینگ محصولات و خدمات بطور مستقیم برای گروهی از مشتریان مورد هدف بازاریابی میشود.
:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0