به آخرین باری که با یکی از اعضای خانواده خود بازی کردهاید فکر کنید. حتی اگر این یک بازی دوستانه بوده، شما هنوز هم احساس میکنید که باید بهترین تلاش خود را انجام میدادید، و اگر پیروز شدهاید حتما این حس را دارید که به چیزی رسیدهاید.
این احساسی است که گیمبفیکیشن سعی دارد در یک محیط کسب و کار یا آموزشی به کاربران القا کند. گیمبفیکیشن به افراد کمک میکند تا یاد بگیرند. در واقع با تعامل بین کسب و کار شما و مشتریان، احساس ارزشمندی را به آنها القا کردهاید.
میتوانید با استفاده از گیمیفیکیشن دورههای آنلاین و کانالهای رسانههای اجتماعی برند خود را تنوع بیشتری بدهید. برندهای بزرگ مانند نایک نیز از گیمیفیکیشن برای نتایج بهتر در فروش استفاده کردهاند.
تاریخچه گیمیفیکیشن
اولین نمونه استفاده از گیمیفیکیشن به قرن ۱۹ برمیگردد. شرکتی به نام Sperry & Hutchinson نسخههای اولیه کارتهای کسب و کار خود را به سوپرمارکتها و سایر خرده فروشان میفروخت. سالها بعد صاحبان فروشگاه از تمبرها برای پاداش دادن به مشتریان خود استفاده میکردند.
در دهه ۱۹۷۰، محققان تمرکز خود را بر ایده گیمیفیکیشن و روشهایی که باعث میشود یادگیری بیشتر سرگرم کننده باشد و یک استراتژی بازاریابی تازه برای مشاغل ارائه دهند، قرار دادند. Holiday Inn اولین شرکتی بود که برنامه وفاداری در صنعت مهمانداری را ایجاد کرد. مشتریان میتوانستند امتیازاتی را برای به عنوان تخفیف اقامت در آینده کسب کنند که این امر باعث وفاداری به برند و ادامه حمایت میشد.
واژه گیمیفیکیشن قبل از سال ۲۰۰۳ وجود نداشته است و وقتی پیشرفتی که در پیش رو دارید را در نظر بگیرید هنوز در مراحل ابتدایی است. این بدان معناست که شرکتها هنوز از قدرت این استراتژی بازاریابی به طور کامل استفاده نکردهاند، بنابراین کسانی که زودتر وارد این حوزه میشوند مطمئناً میتوانند پاداش بیشتری نسبت به محافظه کاران دریافت کنند.
روشهای مختلفی وجود دارد که میتوانید گیمیفیکیشن را در استراتژی بازاریابی و کسب و کار خود بگنجانید. اما بیایید به برخی از نکات دقیق بازی سازی بپردازیم تا بتوانید از آن برای موفقیت بزرگ استفاده کنیم.
مکانیزم بازی چیست؟
مکانیزم بازی عملیاتی آموزشی یا الهام بخش از رقابت در یک استراتژی گیمیفیکیشن است. آنها غالباً پاسخ خاصی را تحریک میکنند یا از روش تدریس برای کمک به کاربران در درک هدف استفاده میکنند.
به عنوان مثال، در کمپین گیمیفیکیشن Nike Fuel، بارزترین مکانیزم بازی، رقابت بود. کاربران میتوانستند آمار خود را در برابر رقبای خود بررسی کنند و از موقعیت آنها در جدول ردهبندی برای ایجاد انگیزه استفاده میشد.
سایر مکانیزمهای بازی
- اهداف: شرکت کنندگان برای دستیابی به یک هدف خاص مانند یافتن چوب شور مخفی شده تلاش کنند.
- وضعیت: کاربران میتوانند از طریق ماژولهای مختلف در استراتژی گیمیفیکیشن “سطح بالا” را بدست آورند تا در میان همتایان خود وضعیت بهتری کسب کنند.
- جامعه: تیمها برای دستیابی به اهداف خاص یا به نتیجه دلخواه خود با هم کار میکنند.
- آموزش: همانطور که شرکت کنندگان در بازی حرکت میکنند یا سطح بالاتری را طی میکنند، نکات و ترفندهایی به آنها داده میشود که به آنها کمک میکند روند را طی کنند. شما همچنین میتوانید از آزمونها برای یادگیری افراد در یک ترفند بازی سازی استفاده کنید.
- جوایز: نشانها، امتیازات و جوایز دیگر انگیزه را تقویت میکنند و به شرکت کنندگان کمک میکنند احساس کنند در حال انجام کاری هستند.
اگر تا به حال یک بازی ویدیویی بازی کردهاید، با دهها مکانیزم بازی آشنا هستید. به عنوان مثال، اگر در یک بازی تیراندازی اول اشخاص بد بازی را بکشید، با امتیازات بیشتر، سلاح بهتر و داراییهای دیگر پاداش خواهید گرفت.
گیمیفیکیشن چگونه کار میکند؟
کار اصلی گیمیفیکشن برای برند شما، ایجاد اعتماد در مشتریان و تبدیل آنها به مشتریان وفادار است. قرار بر این است که این مهم با ایجاد سرگرمیهائی نیز همراه باشد. به طور مثال میتوانید سرگرمی کوچک برای مشتریان خود ایجاد کنید. یک کمپین گیمیفیکیشن ایجاد کنید که آنها را به رقابت، ارتقا سطح و آزمایش دانش تشویق کند.
عناصر مهم در ایجاد انگیزه
گیمیفیکیشن میتواند در مشتریان انگیزه ایجاد کند، اما زمانی که به درستی اجرا شود. برای کار با گیمیفیکیشن، به سه عنصر مهم نیاز دارید:
- زمینه فعالیت: استراتژی بازاریابی یا دوره آنلاین شما باید حول محور یک موضوع خاص جهت ایجاد ارتباط موثر با مشتری باشد.
- ارزش: شرکت کنندگان باید احساس کنند که در این فعالیت وضعیت، پاداش یا دانش، ارزشمندی کسب میکنند.
- موفقیت: اگر یک استراتژی گیمیفیکیشن را بیش از حد پیچیده کنید، هیچ کس نمیتواند این چالش را کامل کند. به جای ایجاد تعامل، ناامیدی ایجاد خواهید کرد. در نهایت، اهداف بازی باید قابل دستیابی باشند.
علاوه بر این، به یاد داشته باشید که گیمیفیکیشن یک بازی صرف نیست. هدف اصلی صرفاً ارائه سرگرمی نیست، اگرچه بازی سازی میتواند سرگرم کننده باشد اما اینجا اولین قدم ارائه تعامل و آموزش است.
گیمیفیکیشن و مشاغل کوچک
گیمیفیکیشن را به عنوان یکی دیگر از ابزارهای موجود در بازاریابی و آموزش خود در نظر بگیرید. این امر با تبدیل محتوای موجود به شکل تعاملی، پاداش دهنده و انگیزشی، میتواند به مشاغل کوچک کمک کند.
به عنوان مثال، اگر فعالیت شما در زمینه ساخت دورههای تناسب اندام است. شما میتوانید یک سیستم گیمیفیکیشن ایجاد کنید که در آن افراد، آخرین دستاوردهای تناسب اندام خود را در شبکههای اجتماعی منتشر کنند و با استفاده از نام تجاری شما به عنوان هشتگ، امتیازاتی دریافت و اعلام کنند. هرچه بیشتر به اهداف خود برسند و پیامهای خود را به اشتراک بگذارند، نشانهای بیشتری به آنها تعلق میگیرد.
به همین ترتیب، میتوانید هر بار که افراد در یکی از دورههای آنلاین شما شرکت میکنند، به آنها ستاره یا نشان بدهید. و یا برای آنها یک گواهینامه معتبر در نظر بگیرید. این ثابت میکند که مشتریان شما دوره شما را طی کرده و اطلاعاتی را که ارائه دادهاید، مفید یافتهاند. فراموش نکنید:
” لازم نیست گیمیفیکیشن پیچیده یا گران باشد. تنها چیزی که لازم است تخیل است”
تفاوت بازیها و گیمیفیکیشن
بازی یک موجود واحد است که برای هدفی خاص که همان سرگرمی است، طراحی میشود. افراد طبق قوانین بازی میکنند و در پایان بازی شخصی به عنوان برنده ظاهر میشود.
اما گیمیفیکیشن کاملاً متفاوت است. این مهم شامل اضافه کردن مکانیزم بازی به کسب و کار شما است. هدیههای فیس بوک یک نمونه کلاسیک را ارائه میدهند.
به عنوان مثال، برای شرکت در بخش تبلیغاتی، کاربران شما باید یک عکس سلفی از خود ارسال کنند و کسب و کار شما را در توضیحات برچسب گذاری کنند. در این صورت، شما یک برنده را از بین ارسال کنندگان انتخاب میکنید که از قوانین خواسته شده، به طور کامل پیروی کرده باشد.
همین کار را میتوانید برای وبلاگ یا سایت کسب و کار خود انجام دهید. به جای اینکه فقط کلید “انتشار پست” را بزنید، یک تست یا مسابقه به انتهای پستهای ویژه اضافه کنید. از کاربران بخواهید به سوالات مربوط به آنچه در این پست میخوانند، پاسخ دهند. از بین افرادی که در آزمون ۱۰۰٪ نمره میگیرند، شما به طور تصادفی برندهای را قرعه کشی خواهید کرد که به نوعی پاداش یا جایزه دریافت میکند.
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0