بررسی اصول بازاریابی
نوشته شده توسط : کاریاب

بررسی اصول بازاریابی

فروش، مهمترین فلسفه ی شروع هر کسب و کاری می باشد و باید همانند خون در رگ های کسب و کار جاری باشد، و بی شک بازاریابی شریان اصلی کسب و کار است که فروش را به جریان می اندازد، پس صاحب هر کسب و کاری باید به مارکتینگ توجهی ویژه داشته باشد، و این اتفاق بدون آگاهی از اصول بازاریابی به درستی اتفاق نخواهد افتاد. بر اساس قانون 80 بر 20، 20درصد از فعالیت های شما برایتان 80 درصد نتیجه را به دنبال خواهد داشت و بی شک این 20درصد، در کسب و کار، پیاده سازی اصول بازاریابی می باشد.

فلیپ کاتلر پدر علم مارکتینگ، در کتاب اصول بازاریابی خود به بیان اصول بازاریابی می پردازد، این مقاله به طور خلاصه این موارد را بیان می کند.

مفهوم مارکتینگ؟

بر اساس تعریف فیلیپ کاتلر در کتاب اصول بازاریابی، مارکتینگ دانش و هنر کشف، خلق و ارائه‌ی ارزش،

با هدف تأمین نیازهای یک بازار هدف، هم‌زمان با کسب سود است.

مارکتینگ، نیازها و خواسته‌های تأمین نشده را تشخیص می‌دهد؛

بازارِ آن‌ها را تعریف کرده، حجم این بازار را اندازه گیری و سود بالقوه‌اش را برآورد می‌کند.

مشخص می‌کند که کدام بخش از بازار را می‌تواند بهتر تأمین کند؛

و سپس محصولات و خدمات مناسب را طراحی و ترویج می‌کند.

 

10 اصل اساسی در اصول بازاریابی

1.ارائه ی پیشنهاد: اولین قدم در اصول بازاریابی، ساخت و ارائه ی یک پیشنهاد می باشد، که این پیشنهاد می تواند یک محصول و یا یک خدمت باشد، مثل نظافت منزل، انجام کار های زیبایی و یا تعمیر اتومبیل. این پیشنهاد باید با یک ارزش پیشنهادی همراه باشد، و یک دغدغه یا مشکل از مشتری را برطرف کند و یا زندگی اش را راحت تر کند. شما تا یک پیشنهاد برای ارائه به بازار هدفتان نداشته باشید نمی توانید فرآیند مارکتینگ را آغاز کنید، پس در ابتدا اقدام به ساخت یک پیشنهاد کنید و سپس سراغ مراحل بعدی اصول بازاریابی بروید.

2.تحقیقات بازار: در قدم دوم اصول بازاریابی شما برای یافتن مشتری ایده آل خود نیاز به انجام تحقیقات مارکتینگ دارید، تا به اطلاعات دقیقی از مخاطب هدف خودتان دست پیدا کنید. اطلاعاتی مانند: سن، جنسیت، شغل، وضعیت تاهل و میزان درآمد. شما با دانستن این اطلاعات می توانید پیشنهادی موثر تر را به مخاطبانتان در جهت افزایش نرخ تبدیل و کاهش هزینه های مارکاتینگ و افزایش درآمد ارائه کنید. شما با داشتن اطلاعات از بازار هدف می توانید از هدر رفت بودجه ی بازاریابی به میزان قابل توجهی جلوگیری کنید. و مسیرتان را در راستای پیاده سازی اصول بازاریابی هموار تر کنید.

 

3.تعیین بازار هدف: در مرحله ی سوم از اصول بازاریابی، شما بعد از انجام تحقیقات بازار ممکن است فکر کنید که اکثر افراد جامعه مشتری ایده آل شما هستند، اما باید از میان انبوه مردم یک یا دو گروه را به عنوان بازار هدف اصلی به منظور افزایش تاثیر گذاری فرآیند مارکتینگ در نظر بگیرید. اکثر صاحبان کسب و کار گمان می کنند که با حذف کردن بخش های مختلف بازار در حال از دست دادن مشتری هایشان هستند، اما باید بر این مسئله آگاه بود که با تخصصی کردن خدمات می توان اکثر افراد در یک گروه خاص را جذب کرد، به عنوان مثال تصور کنید تعمیرگاه اتومبیلی را که تعمیرات همه ی انواع ماشین را انجام می دهد، گروه خاصی از افراد را هدف نگرفته و به دست آوردن سهم بازار برایش کاری دشوار است، اما در کنار این، تعمیرگاهی را تصور کنید که به صورت تخصصی تعمیر، خودروهای فولکس را انجام می دهد، این فرد به دلیل تخصصی که دارد در میان جامعه ی افرادی که خودروی فولکس دارند شناخته می شود و مورد پذیرش قرار می گیرد. و همچنین در هنگام ارائه ی خدمات به دلیل تخصصی که دارد کمتر بر اساس قیمت قضاوت خواهد شد و می تواند خدماتش را با حاشیه ی سود بیشتری ارائه کند.

4.شناخت رفتار مصرف کننده: سفر مصرف کننده به صورت زیر بیان می شود:

1.شناخت یک نیاز یا مشکل

2.جستجوی اطلاعات برای رفع نیاز یا مشکل

3.ارزیابی گزینه های موجود

4.خرید

5.ارزیابی پس از خرید

شما با ایجاد یک مزیت رقابتی، می توانید افراد زیادی را در مرحله ی سوم به سمت محصول و خدماتتان جذب کنید. مزیتی که یک مشتری، از بین شما و رقیبتان شما را انتخاب کند همچنین مرحله ی 5 برای ایجاد وفاداری و فروش دوباره به مشتری بسیارمهم و تاثیر گذار است. شما نباید به هر مشتری فقط یک بار محصول بفروشید، شما می توانید چندین و چند بار به یک مشتری خدمات و محصولاتتان را ارائه کنید (به اصطلاح بیش فروشی کنید)، فروش به مشتری های قدیمی بسیار راحتتر از مشتری های جدید می باشد و شما می توانید با ایجاد وفاداری، به وسیله ی مشتری هایتان یک امپراطوری بنا کنید.

5.ساخت یک برنامه ی مارکتینگ: در بخش پنجم اصول بازاریابی به ساخت برنامه ی مارکتینگ می پردازید، ساخت برنامه ی مارکتینگ یکی از مهمترین اصول بازاریابی می باشد. برنامه ی مارکتینگ، اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شما را با توجه به منابع و پتانسیل شما تعیین می کند.

تکمیل این مرحله بدون شک نیاز به حضور یک متخصص و کارشناس در زمینه ی مارکتینگ دارد تا به صورت دقیق نقاط قوت و ضعف شما را بررسی کند و بر اساس ماتریس swot برنامه ی مارکتینگ شما را تدوین نماید. شروع کردن مراحل اصول بازاریابی، بدون تدوین برنامه ی مارکتینگ، همانند رفتن به جنگ، بدون صلاح و با دست خالی می باشد. پس برای موفقیت در این بازار پر رقابت، توجه ویژه ای بر تدوین برنامه ی بازاریابی داشته باشید.

6.تعیین کردن 4p: این اصل تشکیل شده از 4 کلمه است که در ابتدایشان حرف p دارند، محصول product، قیمت price، مکان place، ترفیع promption، و به این علت 4p یا آمیخته بازاریابی نام گرفته است.

  • محصول: توصیف دقیق از محصول یا خدمات و ویژگی های آن.
  • مکان: به محلی که محصول شما فروخته می شود و روش توزیع آن اشاره می کند.
  • قیمت: قیمت گذاری بخشی مهم در فرآیند بازاریابی می باشد.
  • ترفیع: همه ی فعالیت هایی که در راستای رساندن پیام بازاریابی شما به مخاطب است می باشد.

در اصل آمیخته بازاریابی به این معناست که: محصول مناسب را در مکان و زمان مناسب، با یک قیمت مناسب به دست مشتری برسانیم.

7.روابط عمومی و شبکه های اجتماعی: شما برای دریافت بازخورد از مخاطبین و همینطور تثبیت جایگاه برندینگ و افزایش آگاهی از برند brand awareness نیاز به حضور در شبکه های اجتماعی دارید. یکی از مهمترین بخش های کسب و کار، ساخت روابط ارزشمند با مشتری می باشد، برای این بخش، باید بودجه ای ویژه اختصاص دهید، همینطور می توانید از یک متخصص دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید تا در این مرحله از اصول بازاریابی شما را راهنمایی کند.

8.تعیین بودجه ی بازاریابی:  در انجام مراحل اصول بازاریابی نیاز دارید که بودجه ی مارکتینگ را تعیین کنید، همچنین تعیین کردن اولویت ها از اهمیت زیادی برخوردار است، تا متوجه شوید چه میزان بودجه ای را برای هر بخش تخصیص دهید. کمک گرفتن از یک مشاور در این بخش می تواند کمک شایانی به شما در انجام مراحل بازاریابی کند.

9.سنجش عملکرد: اندازه گیری میزان موفقیت و جوابدهی استراتژی های اصول بازاریابی شما از اهمیت بسیاری برخوردار است، تا بتوانید در صورت وجود مشکل متوجه شوید و در راستای اصلاح استراتژی بازاریابی و پیاده سازی اصول بازاریابی، قدم بردارید، در این مرحله می توانید از شاخص کلیدی عملکرد یا kpi بهره ببرید. تعیین کردن kpi باعث می شود که متوجه شوید، شما در کدام قسمت از مسیر بازاریابی قرار دارید.

10.ارزیابی رضایت و وفاداری مشتری: امروزه به دلیل شرایط سنگین رقابتی شما باید بر روی رضایت و وفاداری مشتری توجه ویژه ای داشته باشید، مشتریان وفادار می توانند در بلند مدت تبدیل به معدن الماس برای شما شوند. امروزه دیگر رضایت مشتری کافی نیست، شما باید تمام تلاشتان را بکنید تا مشتریانتان را به طرفدار های دو آتشه تبدیل کنید. مرحله ی دهم اصول بازاریابی، در رشد و پیشرفت کسب  وکار شما جایگاه ویژه ای دارد.

جمع بندی

شما با دانستن اصول بازاریابی به تنهایی نمی تواند نتیجه ی مطلوب را به دست آورید، موفقیت در زمینه ی مارکتینگ مانند هر مهارت دیگری، نیاز به کسب تجربه و تمرین دارد، در این مسیر حتما از یک مشاور و کوچ کمک بگیرید، تا از صرف هزینه و انرژی اشتباه جلوگیری شود. همانطور که در ابتدای مقاله گقته شد، مارکتینگ، شریان اصلی کسب و کار است، پس به اصول بازاریابی توجه ویژه داشته باشید.





:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 مهر 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: